سلامت نیوز : قائم مقام وزیر بهداشت گفت: برنامه مطالعه ملی بررسی خشونت علیه پرستاران و مدیریت خشونت در صورت تأمین بودجه امسال اجرا می‌شود و با توجه به خشونتهای مكرر علیه پرستاران معتقدیم باید به پرستاران اورژانس اسپری دفاع شخصی داده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، محمدعلی چراغی از اجرای مطالعه ملی بررسی خشونت علیه پرستار، عوامل مرتبط و الگوی مدیریت خشونت خبر داد و گفت: برنامه عملیاتی آن برای سال جاری نوشته شده و پس از تصویب شورای سیاستگذاری سلامت بودجه لازم اخذ می‌شود.

وی اظهار كرد: در پی وقوع چندین مورد خشونت علیه پرستاران در سال گذشته در تهران و عمدتاً شهرستانها وزارت بهداشت نسبت به این موضوع حساس شده است و پیگیری این موضوع در دستور كار است.

وی با اعتقاد به اینكه بسیاری از این اتفاقات به علت حجم بالا و فشار كاری زیاد، فراوانی مراجعات به اورژانس است، گفت: مردم هم با قوانین و مقررات داخل بیمارستان آشنا نیستند همچنین به مسیرهای حفاظتی از نگهبانی ورودی، نگهبانی ورودی بخش و حتی بخش ویژه آگاه نیستند به نحوی كه به همین علت شاهد مواردی از خشونت در بخش های ویژه هم بوده‌ایم.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری ادامه داد: پس از پیگیری‌های انجام شده بر آن شدیم تا برنامه عملیاتی خشونت علیه پرستاران را تدوین كنیم و هم اكنون مطالعه دقیق پژوهشی به كمك دانشجویان ارشد پرستاری در همدان در حال انجام است.

چراغی مدیریت خشم در بیمارستانها را از موضوعات حائز اهمیت برشمرد و افزود: بر این اساس افراد مناطق كلیدی و حساس نظیر نگهبانان، پرستاران اورژانس و بخش های حساس باید قابلیت كنترل خشم خود را داشته باشند كه این خشم احتمالاً ناشی از فشار كاری است كه با خشونت، عصبانیت و رفتارهای تهاجمی همراهان بیمار همراه است كه باید مدیریت علمی شود.

وی با تاكید بر ضرورت اجرای طرح تكریم ارباب رجوع گفت: بر این اساس نگهبانان باید افرادی خوش لباس و خوش كلام، تحصیلكرده حداقل با مدرك دیپلم باشند همچنین باید مراكز درمانی با نصب دوربین های مدار بسته مجهز به سیستم حفاظتی باشند و به پرستاران بخش اورژانس اسپری دفاع شخصی داده شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری ادامه داد: طی نشست هایی با نیروی انتظامی در معاونت درمان وزارت بهداشت مقرر شد كارهای مطالعاتی علمی مشتركی با نیروی انتظامی انجام شود.

چراغی افزود: خشونت در محیط كار از تهدید كلامی، تغییر چهره تا ضرب و شتم و خشونت فیزیكی متغیر است كه البته 2 مورد نخست شیوع بیشتری دارد.

وی با بیان اینكه آمار دقیقی از میزان خشونت علیه پرستاران كشور در دسترس نیست، یادآور شد: اما محیط بیمارستانی مملو از این تهاجمات سلامت زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است كه سلامت پرستاران را به خطر می‌اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha