سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 270898

کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است که سالم نگه داشتن آن اهمیت زیادی دارد؛ از همین رو دانستن نکاتی برای بهبود عملکرد این عضو ضروری است.

کبد خود را به روز رسانی کنید

سلامت نیوز: کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است که سالم نگه داشتن آن اهمیت زیادی دارد؛ از همین رو دانستن نکاتی برای بهبود عملکرد این عضو ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، کبد با حذف سموم نقش مهمی را در بدن ایفا می‌کند. علاوه بر این افزایش سطح انرژی، پاکسازی پوست، تقویت سیستم ایمنی، کاهش مشکلاتگوارشی، کاهش عفونت و بهبود تنفس از جمله عملکردهای کبد به حساب می‌آید.

از همین رو نوع سبک زندگی افراد می‌تواند بر عملکرد این عضو حیاتی تاثیر بگذارد؛ به گونه‌ای که مصرف غذاهای فرآوری شده، الکل و داشتن سبک زندگی بدون تحرک می‌تواند منجر به مشکلات کبدی از جمله کبد چرب، هپاتیت و سرطان کبد شود.

البته راه‌هایی برای جلوگیری از چنین مشکلاتی وجود دارد و شما می‌توانید با تغییر در رژیم غذایی و فعالیت روزانه خود کبد سالمی داشته با شید.

نکاتی برای بهبود علمکرد کبد

استفاده از رژیم‌های ضد التهابی

کبد باعث شکستن چربی‌ها، تولید پروتئین و قند و پاکسازی مواد مضر از خون می‌شود اما اگر رژیم غذایی ناسالمی داشته باشید اختلالاتی در عملکرد این عضو از بدن رخ می‌دهد.

مصرف سبزیجات و میوه‌ها و غذاهایی که حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و فیبر است به جلوگیری از آسیب کبد و بیماری‌ها کمک می‌کند.

مصرف برخی گیاهان دارویی

گیاهان زیادی وجود دارند که می‌توانند به بهبود کارایی کبد برای تبدیل مواد مغذی و حذف سموم بدن، کمک کنند. چتر گندمی، شیرین بیان، قاصدک، ریحان مقدس از جمله گیاهانی هستند که منجر به بهبود عملکرد کبد می‌شوند.

این گیاهان با باکتری‌ها وعفونت‌ها مبارزه و از کاهش گلوتاتیون در کبد جلوگیری می‌کنند و منجر به کاهش مشکلات گوارشی می‌شوند.

زندگی بدون استرس

استرس مزمن منجر به تغییراتی در هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال می‌شود که این امر پاسخ التهابی را افزایش داده و آسیب به کبد را بدتر می‌کند. از طرفی عملکرد ضعیف کبد با استرسمرتبط است و منجر به تورم مغزی، سرگیجه، تاری دید و اختلالات گوارشی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha