سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 270905

اگر فرد درد شدید آبسه را تحمل كند حالا با مصرف دارویا آنتی‌بیوتیك خودسرانه، ممكن است باعث شود عفونت از حالت حاد خارج شود و از انتهای ریشه خارج شده و وارد استخوان و لثه شود وهمه اینها را متورم كند.

داستان آبسه كردن دندان

سلامت نیوز-*دكتر رضا یزدانی:اگر فرد درد شدید آبسه را تحمل كند حالا با مصرف دارویا آنتی‌بیوتیك خودسرانه، ممكن است باعث شود عفونت از حالت حاد خارج شود و از انتهای ریشه خارج شده و وارد استخوان و لثه شود وهمه اینها را متورم كند.

 منظور از آبسه دندان چیست؟
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، به تجمع چرك، آبسه می‌گوییم. آبسه ممكن است از نوع حاد یا مزمن باشد. در نوع حاد ما درد وتورم زیاد می‌بینیم. گاهی آن‌قدر آبسه وسیع می‌شود كه ما لازم می‌دانیم فرد در بیمارستان بستری شود. در نوع مزمن میكروب یك راه به بیرون پیدا می‌كند، مثلا یك جوش كوچك كنار لثه ایجاد می‌شود. فرد درد ندارد. چون چرك از راه سوراخ به بیرون، به فضاهای سرو‌صورت راه می‌یابد یا وارد جریان خون می‌شود و فرد را به بیمارستان می‌كشاند. مردم با ید آبسه را جدی بگیرند، چون خودبه‌خود بهبود پیدا نمی‌كند.


 برای رفع درد آن می‌توان آنتی‌بیوتیك مصرف كرد؟
اگر فرد درد شدید آبسه را تحمل كند حالا با مصرف دارویا آنتی‌بیوتیك خودسرانه، ممكن است باعث شود عفونت از حالت حاد خارج شود و از انتهای ریشه خارج شده و وارد استخوان و لثه شود وهمه اینها را متورم كند. دراین حالت درمان كردن سخت‌تر می‌شود.


 آیا فرد می‌تواند متوجه وجود آبسه شود؟
در بعضی موارد می‌تواند به عنوان مثال برخی مواقع  دندان كاملا سالم است ولی یك برجستگی دردناك كنار لثه است. بعضی وقت‌ها دندان سالم ضربه می‌خورد، عصب از بین می‌رود و این می‌تواند با عث عفونت و آبسه دندان شود. دندان ضربه خورده یك مقدارتغییر رنگ می‌دهد.


 آبسه دندان شایع‌تر است یا آبسه لثه؟
آبسه دندانی شایع‌تر است. چون پوسیدگی دندان شایع‌تر است و راه پیشگیری از آن حفظ رعایت بهداشت دهان و دندان و حداقل دوبار مسوا ك زد ن به مدت دو دقیقه است. همچنین كاهش مصرف مواد قندی و هرچیزی كه قند و شكر دارد و نیز مصرف معاینات منظم و دوره‌ای توسط دندانپزشك باید مدنظر قرار بگیرد.


 آیا این باور كه خمیردندان ژله‌ای خوب نیست، درست است؟
خیر. خمیردندانی كه استاندارد‌های لازم را دارد و از جای مطمئن خریداری شده مثلا از داروخانه، كیفیت خوبی دارد.

*متخصص بهداشت دهان و دندان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha