یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

آن طور که عنوان می شود، بیماری «وبا» همیشه در کشور بوده، اما تعداد مبتلایان به این بیماری با توجه به وجود آب‌های آلوده، بالا و پایین می‌شود.

مراقب «وبا» باشید

سلامت نیوز:آن طور که عنوان می شود، بیماری «وبا» همیشه در کشور بوده، اما تعداد مبتلایان به این بیماری با توجه به وجود آب‌های آلوده، بالا و پایین می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، بیماری وبا از جمله بیماری‌های اسهالی است که از گذشته تاکنون باعث ایجاد بسیاری از همه گیری های بیماری اسهالی بوده و خوشبختانه امروزه با شناسایی زودرس بیماری و درمان بیماران در قالب نظام مراقبت بیماری‌های منتقله از آب و غذا، مرگ و میر بر اثر این بیماری به شدت کاهش یافته است.

با این حال، یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع بیماری وبا، وجود آب آلوده است که می‌تواند منجر به تشدید این بیماری شود. با توجه به وقوع سیل در کشور، مشکل کمبود آب سالم و بهداشتی، در مناطقی از استان‌های درگیر سیلاب، دغدغه‌هایی را برای سلامت جمعیت ساکن در این مناطق ایجاد کرده است.

رکسانا باطبی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: هر ساله با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب در محیط فراهم شده و به همین جهت زمینه بیمار شدن افراد فراهم می‌شود.

وی افزود: میکروب عامل وبا فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند و از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند، همچنین در مواردی از طریق انتقال انسان به انسان نیز صورت گیرد. از آنجایی که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهم‌ترین راه ورود میکروب به بدن انسان است، لذا در بحث پیشگیری از بیماری توجه به این نکته ضروری است.

باطبی، علائم این بیماری را اسهال حاد آبکی و ناگهانی، عطش فراوان، گرفتگی ساق پا، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، احساس پری و غرغر شکم و فقدان تب و دل درد و دل پیچه برشمرد و گفت: در صورت مشاهده چنین علائمی می‌بایست در اسرع وقت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرد چرا که بدون درمان ممکن است خطر مرگ به دنبال داشته باشد.

سالم سازی سبزیجات و صیفی‌جات جهت مصرف (پاکسازی، انگل زدایی، گند زدایی، شستشو و آبکشی)، عدم استفاده از آب‌های سطحی جهت شرب و شستشوی ظروف، شستن دست‌ها پیش از صرف غذا، مصرف مواد غذایی تهیه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد، شنا در آب‌های آلوده و…، از مهم‌ترین اقدامات در پیشگیری از بیماری وبا تلقی می‌شود.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بیماری وبا همیشه در کشور بوده و گاهی اوقات تعداد بیماران، کم و زیاد می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که هر سال چند نفری در کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند، افزود: هر جایی که آب آلوده باشد، ممکن است بیماری وبا نیز وجود داشته باشد. همچنین، استفاده از سبزیجات و صیفی جاتی که با فاضلاب آبیاری شده‌اند، و استفاده از آب چاه برای خوردن، می‌تواند منجر به بروز بیماری وبا شود.

خسرونیا، در پاسخ به این سوال که آیا گرمای هوای خوزستان می‌تواند عامل شیوع وبا در این استان باشد، گفت: گرما و مرطوب بودن هوا، هر دو در آلوده شدن به این بیماری مؤثر هستند. اما، نکته مهم، وجود آب‌های آلوده است که می‌تواند ابتلاء به وبا را شدت ببخشد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، به آبیاری مزارع سبزی و صیفی جات با فاضلاب اشاره کرد و افزود: وضعیت بهداشتی، مهم‌ترین عامل بیماری وبا تلقی می‌شود.

خسرونیا، بر شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا تاکید کرد و گفت: بیشترین منبع آلودگی، از طریق دست است که به واسطه رفت و آمد در مکان‌های عمومی، آلوده می‌شود. بنابراین، شستن دست‌ها از اهمیت زیادی در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، برخوردار است.

وی با عنوان این مطلب که بیماری وبا در دو سه شکل وجود دارد، افزود: شایع‌ترین نوع وبا، همان «التور» است که فرد دچار اسهال شدید می‌شود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، گفت: توصیه می‌کنیم افراد مبتلا از خود درمانی پرهیز کنند و اگر دچار اسهال شدید همراه با استفراغ شده و همچنین در مدفوع خود، دانه‌هایی شلبیه برنج مشاهده کردند، حتماً به پزشک مراجعه کنند.

خسرونیا افزود: البته مشکل این بیماران با یک سرم حل نمی‌شود و باید روند درمان را به طور کامل سپری کنند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، تاکید کرد: اگر وبا درمان نشود، می‌تواند منجر به تخریب کلیه‌ها شده و قلب و ریه فرد را درگیر کند و در نهایت منجر به مرگ بیمار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha