سلامت نیوز :دبیر كل خانه پرستار گفت: گر چه مسئولان یبمارستان امام با رها كردن بیماران بی‌بضاعت كاری غیر اخلاقی و غیر قابل توجیه انجام داده‌اند و باید پاسخگو باشند ولی مقصر اصلی وزارت بهداشت است. اگر مسئولان این وزارتخانه منابع مالی بیمارستان را تأمین می‌كردند چنین حوادثی كه مسبوق به سابقه است رخ نمی‌داد.

محمد شریفی مقدم در گفت‌و‌گو با فارس، افزود:‌ علت وقوع ماجرای رها كردن بیماران بی بضاعت در بیمارستان امام این است كه به علت نبود منابع مالی و اعمال این سیاست كه بیمارستان باید منابع مالی خود را تأمین كند اولویت اصلی بیمارستان به جای درمان و رسیدگی به بیماران به تأمین منابع مالی تغییر كرده بود.

وی گفت: بیمارستان امام بزرگترین بیمارستان دولتی كشور است و به همین علت فقیرترین و بدحال ترین بیماران سراسر كشور را كه در هیچ جای دیگری پذیرش نمی‌شوند، پذیرش می‌كند اما به خصوص طی چند سال گذشته به علت مشكلات مالی سیاست و اولویت اول این بیمارستان به جای رسیدگی به بیماران و حمایت بیماران بی بضاعت، تأمین منابع مالی شده بود.

وی ادامه داد: این نگاه و رویكرد كه از رئیس و مدیر بیمارستان به سایر زیرمجموعه هم منتقل شده بود باعث شد كه كادر خدماتی بیمارستان اعم از نیروهای نقلیه، حسابداری و پرسنل خدماتی نیز اولویت اول را تأمین منابع مالی و حفظ ظاهر بیمارستان قرار دهند.

شریفی مقدم اضافه كرد: البته كادر پزشكی و پرستاری در این زمینه به هیچ وجه مقصر نیستند و هیچ كوتاهی در ارائه خدمات به بیماران انجام نداده و نمی‌دهند كما اینكه یكی از این بیماران نیز بعد از اتمام درمان باید از بیمارستان ترخیص می‌شد اما مشكل اینجاست كه مدیریت اجرایی بیمارستان برای تأمین منابع مالی بیمارستان اقدام به چنین كارهای غیر اخلاقی كرده است.

وی اضافه كرد: در مواردی حتی در این بیمارستان شاهد بودیم كه یك بیمار را كه در واقع باید مرخص شود، به خاطر 300 هزار تومان كه نداشته است ترخیص نمی‌كردند و در واقع تخت بیمارستان را بدون دلیل، اشغال نگه می‌داشتند و به همین علت نمی‌توانستند بیمار جدید پذیرش كنند در حالی كه اگر بیمار جدید پذیرش شود با هزینه یك روز هتلینگ آن هزینه جبران می‌شد.

وی گفت: رویكرد دیگری كه در این بیمارستان وجود داشت این بود كه برای حفظ ظاهر اورژانس بیمارستان و جلب مشتری بیماران بی‌بضاعت و به خصوص معتادان را از جلوی چشم مردم دور نگه می‌داشتند و دور از انتظار نیست كه این بیماران را مثلاً به زیرزمین یا جاهای دیگر بیمارستان هدایت می‌كردند و بعد از بیمارستان خارج می‌كردند كه علت آن هم همان نگاه اولویت دادن به مسائل مالی به جای درمان بیماران است.

شریفی مقدم افزود: البته زیرزمین بیمارستان جای مخوفی نیست و آزمایشگاه و رادیولوژی بیمارستان هم آنجاست اما به هر حال تلاشی وجود داشت كه بیماران بی‌بضاعت، معتادان و بیمارانی كه سرپرستی نداشتند جلوی چشم نباشند و همین امر عامل بروز این نوع ماجراها بوده است.

وی گفت: اكنون مدیر بیمارستان را كه چندسالی است در ترویج این نوع نگاه در مجتمع بیمارستانی امام خمینی شامل 4 بیمارستان امام، بیمارستان اورژانس امام، انستیتوكانسر و بیمارستان ولی عصر است به عنوان مقصر اصلی معرفی كرده‌اند اما این طور نیست كه رئیس بیمارستان كه متولی اصلی این مجموعه است بی تقصیر باشد.

دبیر كل خانه پرستار افزود: با این وجود به نظر من مقصر اصلی وزارت بهداشت است، اگر مسئولان وزارت بهداشت از طریق مجلس اعتبار لازم را برای پذیرش و حمایت از بیماران بی بضاعت در اختیار این بیمارستان و مراكز مشابه قرار می دادند، چنین حوادث دلخراشی رخ نمی‌داد، مسئولان وزارت بهداشت از بحران مالی بیمارستان ها مطلع هستند و می‌توانند وقوع چنین حوادثی را پیش بینی كنند و جلوی آن را بگیرند اما چنین نكردند.

شریفی مقدم اضافه كرد: بیمارستانهای خصوصی كه به هیچ وجه چنین بیمارانی را پذیرش نمی‌كنند حتی بسیاری از بیمارستان‌های دولتی نیز از پذیرش بیماران بدحال، معتاد و بی پول خودداری می‌كنند اما بیمارستان امام كه چندین میلیارد تومان بدهی دارد، در مجموع این نوع بیماران را پذیرش می‌كرد بنابراین مسئولان وزارت بهداشت باید پاسخگوی اصلی این نوع حوادث كه قطعاً مسبوق به سابقه است باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha