یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 271311

نزدیک به 2هفته است که صدها کیسه زباله، حاوی سرنگ‌های آلوده و دیگر پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها و مراکز انتقال خون بهبهان، در 9کیلومتری شهر بهبهان در حاشیه مرکز دفع زباله‌های شهری بهبهان تخلیه و رهاسازی شده است؛ بی‌آنکه ابتدایی‌ترین اصول و ضوابط بهداشتی در مورد نحوه جمع‌آوری و حمل، بی‌خطر‌سازی‌ و دفن این پسماندها صورت گرفته باشد.‌

رهاسازی زباله‌های عفونی بیخ گوش بهبهان

سلامت نیوز:نزدیک به 2هفته است که صدها کیسه زباله، حاوی سرنگ‌های آلوده و دیگر پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها و مراکز انتقال خون بهبهان، در 9کیلومتری شهر بهبهان در حاشیه مرکز دفع زباله‌های شهری بهبهان تخلیه و رهاسازی شده است؛ بی‌آنکه ابتدایی‌ترین اصول و ضوابط بهداشتی در مورد نحوه جمع‌آوری و حمل، بی‌خطر‌سازی‌ و دفن این پسماندها صورت گرفته باشد.‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،براساس گزارش فعالان محیط‌زیست خوزستان، زباله‌های عفونی بهبهان که پیش از این هم، گاهی به روش‌های غیرقانونی و غیربهداشتی در سطح پارک‌های شهری و یا محیط‌های طبیعی این شهر توسط پیمانکار رهاسازی می‌شد حالا در تازه‌ترین رخداد، در محل دفن زباله‌های شهری تخلیه و رهاسازی شده است.


اما با گذشت نزدیک به2 هفته از رهاسازی پسماندهای بیمارستانی، هیچ‌یک از مسئولان شهری مسئولیت جمع‌آوری و ساماندهی آنچه در روزهای اخیر رقم خورده را نمی‌پذیرند و پیمانکار خاطی نیز مکلف به جمع‌آوری آنها نشده است.

این در حالی است که براساس ماده 688قانون مجازات اسلامی، هر اقدامی کــه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود ممنوع بوده و مرتکبان، چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند بــه حبس تــا یک سال محکوم خواهند شد اما پیمانکار خاطی که پیش از این نیز با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی سابقه محکومیت کیفری داشته، اخیرا فقط با حکم دادستان شهر از کار معلق شده است و زباله‌ها نیز در همان وضعیت هستند.


این اقدام خلاف قانون پیمانکار در حالی صورت گرفته که3‌ماه قبل شورای هماهنگی تشکل‌های زیست‌محیطی استان خوزستان با ارسال نامه‌ای به دادستان بهبهان، خواستار برخورد قانونی با این فرد به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی شده بود.

دادستان نیز اوایل اردیبهشت‌ماه در جلسه‌ای در جمع مدیران شهری با ابراز تأسف از عملکرد دستگاه‌های مربوطه، ‌هشدار داد چنانچه پسماندهای عفونی همچنان به صورت غیربهداشتی دفع شود تمامی کلینیک‌ها و واحد‌های درمانی خصوصی را تعطیل می‌کند.

اما چند روز بعد از این اظهارات حجم زیادی زباله بیمارستانی، توسط پیمانکار درنزدیکی شهر رهاسازی شد!‌ در همین حال فعالان محیط‌زیست خوزستان برای دومین بار هفته قبل نیز از این فرد به دادگاه شکایت کردند و بعد از آنکه دادستان دستور پیگیری را صادر کرد ادارات محیط‌زیست و بهداشت محیط و شهرداری نیز شکایاتی را در دستگاه قضایی به ثبت رساندند.

فشار از بالا مانع از فعالیت پیمانکار جدید شد

سید وحید نیشابوری، رئیس اداره بهداشت محیط شهرستان بهبهان نیز در گفت‌وگو با همشهری درپاسخ به اینکه چرا با یک پیمانکار فاقد صلاحیت سال گذشته برای مدیریت پسماندهای عفونی قرارداد امضا کرده می‌گوید: اساسا ساماندهی پسماندهای عفونی در 90درصد شهرهای کشور مشکل دارد. در بهبهان هم همینطور! اما ما کارگروهی را در حوزه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان تشکیل دادیم.

مهر‌ماه گذشته مناقصه‌ای برگزار کردیم و چون شرکت قبلی کارش را خوب انجام نمی‌داد در همین راستا شرکتی را به‌عنوان پیمانکار جدید مشخص کردیم که از نظر ما صاحب صلاحیت بود.

ولی فشارهایی از بالا بود که این پیمانکار را نپذیرفتند و گفتند حالا باز هم بررسی‌های دقیق‌تر انجام دهید! همین فشارها باعث شد کار به تأخیر بیفتد و پیمانکاری که در سال 95پرونده محکومیت داشت کار را بر عهده گرفت اما حالا که این اتفاقات افتاده ما نیز به دستگاه قضایی شکایت کردیم و امروز قرارداد جدید را با پیمانکار جدید منعقد کردیم.

این مقام می‌افزاید: از طرفی شورای شهر هم تعرفه ارائه خدمات را برای جمع‌آوری و امحای پسماندهای پزشکی مشخص کرده؛ درحالی‌که تا به امروز چنین تعرفه‌ای وجود نداشت و پیمانکار قبلی توافقی کار می‌کرد. نیشابوری در پاسخ به اینکه چرا اکنون زباله‌های عفونی رها شده در 9کیلومتری شهر همچنان ساماندهی نشده، می‌گوید: وظیفه عقد قرارداد با پیمانکار صاحب صلاحیت با ماست ولی نظارت بر اینکه این پسماندهای رها شده الان در چه وضعیتی هستند بر عهده محیط‌زیست است و باید از آنها بپرسید!

علوم پزشکی، متولی است نه محیط‌زیست!
اما احمدرضا لاهیجان‌زاده، ‌مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: از بابت پاسکاری یک موضوع به این مهمی توسط دستگاه‌های دولتی که با سلامت مردم در ارتباط است بسیار متأسفم و گمان می‌کنم اظهارات این مقام مسئول در اداره بهداشت محیط شاید از روی عدم‌آگاهی از قانون بوده چون خود دانشگاه علوم پزشکی بهبهان تا الان همکاری خوبی در این زمینه با محیط‌زیست  کرده و اساسا متولی اصلی این بحث خود دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند نه محیط‌زیست.


لاهیجان‌زاده می‌گوید:«نظارت در این مورد هم بر عهده معاونت بهداشت محیط دانشگاه است و خوشبختانه این موضوع با شکایتی که محیط‌زیست به دادگاه کرده در دست پیگیری است و باید منتظر صدور حکم صادره برای فرد خاطی باشیم و احتمالا در این حکم جمع‌آوری زباله‌های رهاشده نیز بر عهده خود پیمانکار گذاشته می‌شود.»

اما محمد داس‌مه، حقوقدان می‌گوید: صدور حکم قضایی برای پیمانکار ممکن است زمان‌بر باشد و باید زباله‌های رها شده هر چه سریع‌تر ساماندهی شود. از طرفی شهرداری هم مسئولیتی در این زمینه ندارد و مسئولیت بر عهده محیط‌زیست و دانشگاه علوم پزشکی است.


لاهیجان‌زاده به همشهری می‌گوید: به‌رغم وظیفه ذاتی وزارت بهداشت در این حوزه ولی من با فرماندار صحبت خواهم کرد که شاید از طریق صنایع سیمان و ماشین‌آلاتی که در اختیار دارند فعلا این پسماندهای رهاشده ساماندهی شود. این مقام محیط‌زیست درباره چگونگی عقد قرارداد با پیمانکاران نیز به‌رغم صراحت ماده 58آیین‌نامه قانونی پسماندهای بیمارستانی در تعیین صلاحیت پیمانکاران توسط محیط‌زیست و بهداشت می‌گوید:‌ ما نقشی نداریم و مسئولیت بر عهده وزارت بهداشت است و گاهی هم دفاتر فنی استانداری‌ها نظر می‌دهند و اساسا سازمان در هیچ زمینه‌ای در مورد صلاحیت پیمانکاران نمی‌تواند اعمال نظر کند و مسئولیت اخیر بر عهده وزارت بهداشت و فرمانداری است.‌


پیمانکار  پسماندهای عفونی بهبهان  کیست؟

محمد داسمه، دبیر کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل‌های محیط‌زیستی خوزستان به همشهری می‌گوید: طبق قانون مدیریت پسماند، ‌وظیفه مدیریت پسماندهای پزشکی با وزارت بهداشت و درمان است اما به موجب ماده 58آیین‌نامه قانونی مدیریت پسماند‌های بیمارستانی، تعیین صلاحیت پیمانکار توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط‌زیست می‌بایست احراز و تعیین ‌شود.

این در حالی است که پیمانکار فعلی سال گذشته از سوی این دو نهاد واجد صلاحیت شناخته نشد و در مناقصه‌ای که دانشگاه علوم پزشکی بهبهان برای پیمانکاری مدیریت پسماند پزشکی برگزار کرد یک شرکت دیگر انتخاب شد اما در کمال شگفتی، برخی مسئولان فرمانداری، در نامه‌ای به دستگاه‌های مربوطه، پیمانکار جدید را تلویحا رد کردند و کار را به‌دست پیمانکاری دادند که در سال‌های گذشته سابقه محکومیت کیفری به‌دلیل آتش زدن زباله‌های شهری داشت و هیچ‌یک از ادوات مورد نیاز برای مدیریت پسماندهای عفونی را هم در اختیار نداشت.


او می‌افزاید: قانون می‌گوید زباله‌های بیمارستانی ابتدا باید جداسازی، اتوکلاو و بی‌خطر‌سازی‌ شده و برخی در دستگاه‌های امحا نابود شود و مابقی در کیسه‌های مخصوص که زردرنگ است قرار داده شده و با ماشین مخصوص شیرابه‌گیر حمل و سپس در مکان معین و در ترانشه‌های مخصوص به روش بهداشتی دفن شود.

اما پیمانکار پسماندهای پزشکی ما در بهبهان نه ماشین مخصوص برای حمل‌ونقل داشت و نه دستگاه بی‌خطرسازی و امحا و نه حتی سایت مشخصی برای دفع پسماند و حالا هم که در حاشیه سایت دفن زباله‌های شهری، آنها را رهاسازی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha