دستان سوخته، چهره ای تاول زده، چشمانی تخلیه شده و بینی نداشته، وجه مشترک قربانیان اسیدپاشی است که دستی نامرد اما آگاه از عمق فاجعه سوار بر نیت شوم، جسم آنان را سوزانده است؛ مجرمی که می سوزاند اما مجازات اندکی می بیند.

رتبه نخست زنان در جمع قربانیان اسیدپاشی

سلامت نیوز:  دستان سوخته، چهره ای تاول زده، چشمانی تخلیه شده و بینی نداشته، وجه مشترک قربانیان اسیدپاشی است که دستی نامرد اما آگاه از عمق فاجعه سوار بر نیت شوم، جسم آنان را سوزانده است؛ مجرمی که می سوزاند اما مجازات اندکی می بیند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،یکی سال ها است که تاوان «نه گفتن» به ازدواج اجباری را با چهره ای سوخته از اسید پس می دهد، دیگری در آتش شک و توهم همکار اداری خود می سوزد و آن دیگری که منتظر سبز شدن چراغ خیابان است قربانی ناشناخته ای می شود که سوزاند و با وجدان خاموش فرار کرد.


قربانیانی که زیر تیغ جراحی های متعدد قرار گرفته و روزها با اندوه و شب ها را با درد گذرانده و تصور مشاهده چهره در آیینه را به خاطره ها سپرده اند. افرادی که تنها امیدشان رسیدن مجرم به بسزای عملش است اما تجربه نشان داده، زمان همدردی ها و دلسوزی ها کوتاه است و مجرم پس از تحمل دوران حبس، آزادانه در شهر می چرخد غافل از این که قربانی را در کالبدی شکسته و درمانده حبس کرده است.


ضرورت جلوگیری از تکرار اسیدپاشی، باعث شد سرانجام روز دوشنبه 23 اردیبهشت ماه در مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریت تصویب مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن با 161 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر به تصویب برسد، تا پس از بررسی طرح در کمیسیون‌های مربوطه، قانون 60 ساله مجازات اسیدپاشی در کشور اصلاح شود و در سایه قانون جدید که به گفته طراحانش بازدارندگی بیشتری خواهد داشت، مرتکبان با قاطعیت بیشتری مجازات شوند.


این درحالی است که روز گذشته -یکشنبه- با وجود حضور قربانیان اسید پاشی در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد محدود سازی خرید و فروش اسید در کمیسیون قضائی مجلس رای نیاورد.


تشدید مجازات اسیدپاشی بعد از آن مطرح شد که در سال 1393 خبر چند اسیدپاشی به زنان در اصفهان، به سرعت منتشر و در صدر اخبار و اظهارنظرهای مسوولان قرار گرفت.

در طرح مذکور سعی شده همه‌جانبه‌نگری نسبت به این جرم خاص انجام شود؛ از قبیل قصاص نفس یا عضو، مجازات مشارکت در جرم، حمایت از بزه‌دیدگان اسیدپاشی، قایل‌نشدن هیچ‌گونه تخفیف برای مرتکبان این جرم، تسریع در روند چنین پرونده‌هایی در محاکم قضایی و طرحی که «کمال فروتن»، رییس هیات مدیره انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی درباره آن و نقایص احتمالی وارد بر این لایحه به خبرنگار ایرنا توضیح داد.


رتبه نخست زنان در جمع قربانیان
فروتن  گفت: اسیدسوزی با انواع سوختگی های ناشی از گاز، آب جوش، برق و غیره متفاوت است و از عمق فاجعه دهشتناکی برخوردار است به همین دلیل از زمان تاسیس انجمن حمایت از قربانیان اسید پاشی در سال 96، به طور مداوم پیگیر تصویب لایحه تشدید مجازات بودیم به دلیل این که این مجازاتی که در حال حاضر وجود دارد بسیار اندک است.


وی ادامه داد: بیشتر قربانیان اسیدپاشی را زنان تشکیل می دهند یعنی آماری 60 درصدی در مقابل 40 درصدی مردان. زنانی که نه تنها سر و صورتشان سوخته و تا آخر عمرشان عذاب می کشند بلکه جو خانواده و اطرافیان را هم باید تحمل کنند به همین دلیل خیلی وقت ها به فکر خودکشی می افتند.
وی به پیگیری های درمانی زنان قربانی اسید اشاره کرد و گفت: مردانی که با اسید سوخته می شوند کمتر پرونده درست می کنند و در اماکن عمومی و درمانی مراجعه می کنند.

* حد و مرز دسترسی و فروش اسید باید مشخص شود
فروتن در بخشی دیگر از این گفت وگو لایحه مذکور را در بوته نقد قرار داد و عنوان کرد که برخی پارامترهای لازم همانند سخت گیری در خرید و فروش اسید برای بازدارنگی آن تعبیه نشده است.


وی یادآور شد: اسید یک وسیله بسیار خطرناکی است که همانند سلاح سرد و گرم می تواند همه را تهدید کند، از بین ببرد و بسوزاند و تنها اگر مجازات کافی وجود داشته باشد از تعداد مجرمان می کاهد. بنابراین این طرح می تواند کمک شایانی به این امر کند و تا اندازه ای آن ها را محدود کند.


رییس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی افزود: نکته ای که در این طرح مورد غفلت قرار گرفته مساله خرید و فروش اسید است که آن هم باید محدود شود؛ یعنی شناسنامه دار باشد تا بدانیم که چه کسی اسید را خریده و برای چه کاری استفاده خواهد شد. پس باید محدودیت خرید و فروش اسید هم در قانون گنجانده شود.

*تشدید بازدارندگی با سرعت بخشیدن به اجرای مجازات
بحث رسیدگی فوری به جرم اسیدپاشی و اجرای حکم بدون بروکراسی های قضایی نقش برجسته ای بر بازدارندگی این لایحه دارد. موضوعی که فروتن به آن اشاره کرد و گفت: باید در قانون یک زمان مشخصی را برای بررسی این پرونده ها تعیین کنند. اگر پرونده در عرض چند سال بررسی شود تا مشخص شود که آیا مجرم هستند یا نه کم کم دستخوش فراموشی می شود و مجازات اثر بازدارندگی خود را از دست می دهد.


وی افزود: پس باید مشخص شود که مثلا دوره رسیدگی و اجرای مجازات، در عرض یک مدت مشخص مثلا شش ماه یا زودتر که هنوز تب و تاب آن در اجتماع وجود دارد انجام شود.

*قربانیان اسید پاشی نیازمند حمایت درمانی، حقوقی و اجتماعی
رییس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی، به نقش پیگیری های این انجمن در به نتیجه رسیدن طرح تشدید مجازات اشاره کرد و در معرفی آن گفت: انجمن نزدیک به سه سال با هدف کمک حقوقی، درمانی و اجتماعی به قربانیان اسیدپاشی تاسیس شد. انجمنی مردم نهاد که وابستگی دولتی ندارد و به همین دلیل برای رییدن به اهداف متعالی خود نیاز به حمایت های مالی خیرین دارد.


وی ادامه داد: در انجمن تلاش می کنیم قربانیان اسیدپاشی را از حالت خانه نشینی و عزلت گزینی به اجتماع بکشانیم و کار کردن تنها راه حل این امر بود که به همین منظور تعدادی از این افراد با وجود این که نابینا شده اند یا سوختگی وسیع در ناحیه صورت دارند را در انجمن به خدمت گرفتیم و آموختند که بدون توجه به نگاه افراد به انجمن رفت و آمد کنند و امید به زندگی در آنان شکوفا شد.


فروتن، از مردم خواست کمک های خود را از طریق این انجمن ارایه دهند و فریب سودجویان و افراد خاطی که با ایجاد صفحات مجازی کمک می طلبند را نخورند.

*طرح تشدید مجازات اسیدپاشی امروز در مجلس بررسی می شود
طرح یک فوریتی تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن قرار است در جلسه علنی امروز -دوشنبه-مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha