سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 271501

مطالعات جدید نشان می دهد امواج فراصوت روشی غیرتهاجمی، بدون دارو و موثر برای افزایش سطح انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

درمان دیابت با امواج فراصوت

سلامت نیوز: مطالعات جدید نشان می دهد امواج فراصوت روشی غیرتهاجمی، بدون دارو و موثر برای افزایش سطح انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، لوزالمعده در افراد مبتلا به دیابت به مقدار کافی انسولین تولید نمی‌کند، به همین دلیل در دراز مدت بدن حساسیت خود را به انسولین از دست می‌دهد و نسبت به انسولین مقاوم می‌شود. سلول‌های بتا در پانکراس، وظیفه تولید، ذخیره و آزادسازی انسولین در مقابل قند در بدن را به عهده دارند. ترشح انسولین می‌تواند سطح گلوکز خون را در محدوده طبیعی نگه دارد، در صورت افزایش قند خون، بافت‌های بدن آسیب می‌بینند.

در صورت پیشرفت دیابت، سلول‌های بتا پرکار می‌شوند. در این صورت ترشح انسولین افزایش یافته و انباشته می شود و به همین دلیل سلول‌های بتا از بین می‌روند. محققان همواره به دنبال روش هایی هستند که از نابودی سلول های بتا جلوگیری کرده و ترشح انسولین را کنترل کند.
مطالعات اخیر محققان دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد امواج مافوق صوت روشی غیر تهاجمی و موثر برای این امر هستند. محققان با استفاده از امواج مافوق صوت، سلول‌های بتای مدل های حیوانی را به گونه ای تحریک کردند تا منجر به ترشح انسولین شود. در این حالت امواج صوتی بدون ایجاد شکاف در پوست، به ناحیه شکم و لوزالمعده تابانده می‌شود.
امواج مافوق صوت به امواجی گفته می‌شود که فرکانسی بالاتر از محدوده شنوایی انسان دارند. معمولا از امواج مافوق صوت برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود، ولی این روش در درمان سنگ کلیه نیز کاربرد دارد و محققان امیدوارند در درمان دیابت نیز کارساز باشد. نتایج اولیه این مطالعه در مدل‌های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده است.
محققان دیگری در حال بررسی روش های درمانی سرطان پروستات با استفاده از امواج مافوق صوت هستند. این روش حتی می‌تواند گزینه‌ای برای درمان پارکینسون باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha