دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی تنوع زیستی، 22 می 2019 برابر با 1 خرداد ماه جاری گفت از 1990 تا کنون، بیش از 290 میلیون هکتار از جنگل های کره زمین از بین رفته است که وجود آن ها به جذب دی اکسید کربن مضراز اتمسفر کمک می کرد.

نابودی بیش از 290 میلیون هکتار از جنگل های کره زمین از 1990

سلامت نیوز:دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی تنوع زیستی، 22 می 2019 برابر با 1 خرداد ماه جاری گفت از 1990 تا کنون، بیش از  290 میلیون  هکتار از جنگل های کره زمین از بین رفته است که وجود آن ها به جذب دی اکسید کربن مضراز اتمسفر کمک می کرد.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:
 
از گونه های انفرادی  گرفته تا همه زیست بوم ها ، تنوع زیستی برای سلامتی و رفاه انسان حیاتی است. کیفیت آبی که می نوشیم، غذائی که می خوریم و هوایی که تنفس می کنیم ،همگی به سالم نگه داشتن جهان طبیعی بستگی دارد. برای دستیابی به آرمان های توسعه پایدارو نیز مقابله با تغییرات اقلیمی ما به زیست بومی سالم نیازمندیم: در حقیقت، زیست بوم های سالم می توانند تا 37 درصد به کاهش مورد نیاز برای محدود کردن افزایش دمای کره زمین  کمک کنند.


با این حال زیست بوم های جهان با تهدید بی سابقه ای روبرو هستند. بر اساس گزارش جدید " طرح علمی-سیاستی بین دولتی در مورد خدمات تنوع زیستی و زیست بوم" طبیعت با نرخی که هرگز پیش از آن درطول تاریخ بشر مشاهده نشده، در حال نابودی است. از  1990، کره زمین بیش از 290 میلیون هکتار جنگل را از دست داده است که این جنگل ها به جذب دی اکسید کربن مضراز اتمسفر کمک می کردند. یک میلیون گونه گیاهی و حیوانی در معرض خطر انقراض است و بیش از 90 درصد از ذخایر ماهی ها در حال کاهش یا در معرض صید بیش از حد هستند.


تأثیرات بر روی افراد در سراسر جهان، مهم خواهد بود. روند منفی کنونی تنوع زیستی و زیست بوم ها،  پیشرفت به سمت 80 درصد از آرمان های  توسعه پایدار را تضعیف می کند. نباید اجازه دهیم که این اتفاق به سادگی رخ دهد.


امسال این روز بین المللی، تاثیربی توجهی به محیط زیست برروی امنیت غذایی و سلامت عمومی را برجسته می کند. نظام  غذای فعلی جهان به طور فزاینده ای تضعیف شده است. میلیاردها نفر از تغذیه مناسب برخوردار نیستند. تقریبا یک سوم تولیدات از دست رفته یا به هدر می رود. راه هایی که از طریق آن رشد و پیشرفت، حمل و نقل  یا مواد غذایی را مصرف می کنیم یا به هدر می دهیم همگی ازعلل اصلی از دست رفتن تنوع زیستی  و نیز تغییرات اقلیمی به حساب می آیند.


باید با سرعت این فرایند ها را معکوس کرده و تحولات دگرگون کننده را ترویج دهیم . راه حل ها وجود دارد. با متوقف کردن اقدامات مضر زیست محیطی، تنوع بخشیدن به نظام غذایی و ترویج تولیدات پایدارتر واصلاح الگوهای مصرف می توانیم سلامت جهان را بهبود بخشیم ، امنیت غذایی را افزایش دهیم و مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی را تقویت کنیم.


در این روز بین المللی تنوع زیستی، اینجانب تمام دولت ها، کسب و کارها و جامعه مدنی را به اقدام فوری برای محافظت و مدیریت پایدارشبکه شکننده حیات در تنها سیاره مان، ترغیب می نمایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha