رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از همه خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست تا با پیوستن به پویش بسیج ملی کنترل فشار خون، در اطلاع رسانی به جامعه، یاری رسان سیستم سلامت کشور باشند .

شیوع فشار خون در 30 درصد جمعیت بالای 30 سال استان خراسان شمالی

سلامت نیوز:رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از همه خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست تا با پیوستن به پویش بسیج ملی کنترل فشار خون، در اطلاع رسانی به جامعه، یاری رسان سیستم سلامت کشور باشند .
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا ، دکتر علی حق بین در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان به مناسبت بسیج ملی فشار خون اظهار کرد: این پویش، انقلاب بزرگی در سیستم سلامت است و با شناسایی بیماران، از ابتلا به بسیاری بیماری‌های غیر واگیر و عوارض جبران ناپذیر آن پیشگیری می شود.
 
وی پیشگیری از ابتلا به فشار خون را به عنوان یک سرمایه گذاری در زمینه جلوگیری از ابتلا به سکته های قلبی و مغزی عنوان کرد و ادامه داد: امروزه آمار ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد که ناشی از رفتارهای غلط زندگی است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه بسیاری از بیماری های مزمن کلیوی، بیماری های چشمی، سکته های قلبی و مغزی و بیماری های قلبی عروقی ناشی از فشار خون بالاست، خاطرنشان کرد: بیماری های غیر واگیر قابل پیشگیری هستند و با کنترل آن ها می توان آمار مرگ‌ و میر مربوط به این حوزه را به حداقل کاهش داد.
 
دکتر حق بین اجرای پویش بسیج ملی فشار خون را طرح پیشنهادی وزیر بهداشت عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح بسیاری از افراد مبتلا که از فشار خون بالای خود بی‌خبرند شناسایی و  بیماری شان کنترل می شود.
 
این مسئول تصریح کرد: امروز کشورهای توسعه یافته تمام درآمد خود را صرف پیشگیری از ابتلا به بیماری می کنند تا از هزینه های بعدی جلوگیری شود.
 
دکتر حق‌بین با اشاره به جمعیت 350 هزار نفری افراد بالای 30 سال تحت پوشش این دانشگاه یادآور شد: 30 درصد از این جمعیت دارای بیماری فشار خون هستند.
 
وی ادامه داد: انتظار می‌رود در این پویش، 70 درصد این جمعیت اطلاعات لازم درخصوص بیماری فشارخون و راه‌های پیشگیری از آن را  کسب کنند و همچنین نیمی از جمعیت 350 هزار نفری غربالگری شوند.
 
دکتر حق‌بین خاطرنشان کرد : طبق پیش بینی ها 30 درصد افراد غربال شده یعنی حدود 52 هزار نفر در استان مبتلا به پرفشاری خون خواهند بود که شناسایی خواهند شد.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به آغاز پویش ملی کنترل فشار خون، گفت: فشار خون کنترل نشده، صدمات جبران ناپذیری برای فرد، خانواده و اجتماع به همراه دارد.
 
دکتر سیداحمد هاشمی افزود: خراسان شمالی جزو استان های با شیوع فشار خون بالا در کشور است که رقم ثبت شده  20.2 درصد اعلام شده است.
 
وی اظهار کرد: پیش بینی می شود با اجرای طرح غربالگری در قالب بسیج ملی کنترل فشار خون،حدود  50 هزار نفر از جمعیت بالای 30 سال استان مبتلا به فشار خون شناسایی شوند.
 
دکتر هاشمی با بیان اینکه اطلاعات و کد ملی افرادی که فشارشان اندازه‌گیری می‌شود، در سامانه سیب ثبت می شود، خاطرنشان کرد: به دست آوردن این اطلاعات زمینه ساز آگاهی سیستم درمان برای پیشگیری از ابتلای جامعه هدف به بیماری های خطرناکی همچون سکته های قلبی و مغزی، بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، چشمی و موارد دیگر از این قبیل است.
 
وی، علل ابتلا به فشار خون را دو عامل اولیه و ثانویه دانست و افزود: در علل اولیه 95 درصد موارد فشار خون دلیل خاصی ندارد اما در جنسیت مردان آمار ابتلا بیشتر و عوامل ژنتیک، چاقی و دیابت را می توان دخیل دانست.
 
دکتر هاشمی عوامل ثانویه ابتلا به فشار خون را ابتلای فرد به بیماری هایی نظیر اختلالات کلیوی عنوان کرد و با اشاره به اینکه استفاده از سیگار و مشروبات الکلی ریسک فاکتور ابتلا به فشار خون است، افزود: بیماری فشار خون در بسیاری از موارد علامتی نداشته و 60 درصد از بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاعی ندارند.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه سکته های قلبی و مغزی از فشار خون بالا ناشی می شوند، تصریح کرد: در خراسان شمالی طبق آمار، دلیل اول مرگ و میر بیماری های قلبی و عروقی است، بعد از آن تصادف و حوادث ترافیکی و در مرحله سوم ابتلا به انواع سرطان ها قرار دارد.
 
 دکتر هاشمی اضافه کرد: متاسفانه سرانه مصرف نمک در خراسان شمالی و کشور 2 تا 3 برابر معمول در جهان یعنی حدود 11 تا 15 گرم است که خود عامل ابتلا به فشار خون می باشد.
 
وی افزود: در برخی از مناطق روستایی استان حتی میانگین استفاده از نمک به 30 گرم نیز می رسد.
 
وی همچنین خواستار پرهیز از استفاده بی رویه از انواع روغن ها و چربی و غذاهای فست فودی شد و بیان کرد: رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی علت اصلی ابتلا به عارضه های بسیاری از جمله پرفشاری خون است.
 
دکتر هاشمی گفت: امروز 50 درصد جامعه دچار کم تحرکی شده است و مردم ما با حرکت به سمت زندگی ماشینی کمتر از نیم ساعت در روز پیاده روی و ورزش می کنند.
 
وی با بیان اینکه استفاده بی رویه از شکر و قند نیز عامل چاقی و ابتلا به بسیاری از بیماری هاست، تصریح کرد: میانگین مصرف روزانه 80 گرم شکر در خراسان شمالی زنگ خطر ابتلا به بیماری های زیادی از جمله چاقی، دیابت و فشار خون است.
 
دکتر هاشمی  با اشاره به اینکه بسیج ملی کنترل فشار خون در دو مرحله اطلاع رسانی و غربالگری اجرا می شود، افزود: این طرح از تاریخ 27/2/98 تا 15/4/98، در دو مرحله اجرای می شود که مرحله آموزش و اطلاع رسانی از بیست و هشتم اردیبهشت ماه تا پایان برنامه و مرحله غربالگری از تاریخ هفدهم خرداد تا پانزدهم تیرماه است.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی ادامه داد: 374 خانه بهداشت و 82 مرکز بهداشتی درمانی و نیز بیش از 35 پایگاه موقت در سطح استان، تمامی بیمارستان‌ها و کلینیک های دولتی، خصوصی و خیریه استان آماده اجرای طرح ملی بسیج فشار خون هستند.
 
وی در پایان گفت: ارگان‌های مرتبط دیگر از جمله هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی و سپاه در اجرای این طرح دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی را یاری می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha