در ایام امتحانات پرخوری یا كم خوری نكرده و سعی كنید غذاهای مناسب با كالری مورد نیاز بدن خود دریافت كنید. اگر روزه هستید، خودتان را به هر دری بزنید تا اشتهای كافی برای خوردن سحری به میزان كافی داشته باشید، حتی اگر نیاز شد زودتر بیدار شوید تا اشتهای‌تان باز شود.

سلامت نیوز:در ایام امتحانات پرخوری یا كم خوری نكرده و سعی كنید غذاهای مناسب با كالری مورد نیاز بدن خود دریافت كنید. اگر روزه هستید، خودتان را به هر دری بزنید تا اشتهای كافی برای خوردن سحری به میزان كافی داشته باشید، حتی اگر نیاز شد زودتر بیدار شوید تا اشتهای‌تان باز شود.

چارچوب زمان‌بندی:به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، زمان مطالعه خود را تنظیم كنید، در سنین دانش‌آموزی بیش از 45 دقیقه پای درس ننشینید و بعد از هر 45 دقیقه، ده تا 15 دقیقه استراحت كنید. ممكن است در زمان اول درس خواندن با این استدلال كه «سر حال هستم»، یك ساعت و نیم یا دو ساعت پشت‌سر هم مطالعه كنید اما با این كار انرژی خود را برای زمان‌های دیگر از دست می‌دهید و نمی‌توانید تا شب به‌خوبی مطالعه كنید.

خوب بخوابید: خواب تاثیر زیادی در میزان استرس دارد، با توجه به این‌كه در ماه مبارك رمضان هستیم، ممكن است برنامه خواب شما تغییر كند، اما باید توجه داشته باشید كه نظم بسیار  مهم است. دانش‌آموزان زیادی هستند كه ابراز می‌كنند «با این‌كه شب هشت، 9ساعت خوابیده‌ام، اما همچنان حس مطالعه نداشته و احساس خستگی دارم»، این اتفاق نشانه‌ای از تنظیم نبودن سیستم فیزیولوژیك است؛ خوابیدن در زمان‌های متفاوت سیستم فیزیولوژیك را برهم می‌زند.

به سلول‌ها غذا دهید: در ایام امتحانات پرخوری یا كم خوری نكرده و سعی كنید غذاهای مناسب با كالری مورد نیاز بدن خود دریافت كنید. اگر روزه هستید، خودتان را به هر دری بزنید تا اشتهای كافی برای خوردن سحری به میزان كافی داشته باشید، حتی اگر نیاز شد زودتر بیدار شوید تا اشتهای‌تان باز شود. اگر هم به هر دلیلی روزه نیستید، حتما صبحانه میل كنید. به‌خصوص بدون تغذیه مناسب سر جلسه امتحان حاضر نشوید كه به طور حتم كارایی شما را پایین خواهد آورد.

تسلط ندارید، هل می‌شوید !
هر چقدر بیشتر مرور كنید، تسلط شما به درس بیشتر و در نتیجه استرس شما كاهش پیدا می‌كند. به عنوان مثال اهمیت مرور را می‌توان با مكعب روبیك كه این روزها برای دانش‌آموزان جذاب است و بسیاری استفاده از آن را تمرین می‌كنند، روشن كرد. دانش‌آموزی، مکعب روبیك را در عرض یك یا دو ساعت انجام می‌دهد، اما دانش‌آموزی دیگر در 30 ثانیه آن را كامل می‌كند. مشخص است كه هر دو بازی را آموخته‌اند و كار را به سرانجام رسانده‌اند، اما به طور حتم مسیر آنان و میزان انرژی كه صرف كرده‌اند، متفاوت بوده است. این‌كه مطلبی را یاد گرفته‌اید كافی نیست و باید با مرور بیشتر، دروس را به ذهن بسپارید تا سر امتحان نیاز به كلنجار رفتن با سؤالات نداشته باشید و با آرامش بیشتری به سؤالات پاسخ دهید. مرور كردن، زمان كمتری از مطالعه می‌گیرد به همین دلیل بعد از این‌كه درس مورد نظر را مطالعه كردید، حتما زمان كافی برای مرور در نظر بگیرید.

اجتنابی‌ها را هم دریابید
برخی دانش‌آموزان در زمان استرس، دوری‌گزینی را انتخاب می‌كنند، به عنوان مثال به دلیل تحمل استرس زیاد به جای خواندن دروس می‌خوابند.
بسیاری ممكن است تصور كنند این دانش‌آموزان استرس ندارند و بی خیال هستند، در حالی‌كه آنان متحمل نگرانی زیادی هستند.
بیشتر این دانش‌آموزان درونگرا هستند و از موقعیت فرار می‌كنند. باید تاكید كنم كه آنها نیاز زیادی به همراهی دارند. این همراهی می‌تواند از جانب والدین یا نزدیكان باشد تا به آنان انگیزه كافی بدهد.
به طور حتم نقش مشاور مدرسه هم در شناسایی این افراد بسیار مهم است تا بتواند با برقراری ارتباط مناسب، ایجاد انگیزه، اطمینان و به‌خصوص تعیین برنامه مناسبی برای آنان به بهبود شرایط كمك كند.
برنامه این دانش‌آموزان معمولا متفاوت است، آنان قادر نیستند، 45دقیقه را نیز با تمركز مطالعه كنند و بهتر است زمان مطالعه آنان از 20دقیقه شروع شود.
تقویت  این موارد بسیار مهم است و كوچك‌ترین پیشرفت باید دیده و بازخورد داده شود.
به عنوان مثال دانش‌آموز كه 20 دقیقه مطالعه كرده و موفق به افزایش حتی یك نمره می‌شود، باید تشویق شود. رساندن این‌گونه دانش‌آموزان به این باور كه قادر هستند تا پیشرفت كنند، بسیار اهمیت دارد. البته مراحل تغییر رفتار این دانش‌آموزان به زمان احتیاج دارد و بهتر است در طی سال تحصیلی انجام شود.

3 ضلع  مثلث ساعات قبل از امتحان
مقدار كم  ‌استرس، طبیعی و حتی برای بالا بردن بازدهی ضروری است، اما میزانی كه باعث كاهش كارایی شود، مضر است و باید بررسی
شود.
كوك ساعت فراموش نشود: یك ساعت قبل از امتحان از خواب بیدار شوید.
توشه خود را آماده كنید: وسایل مورد نیاز خود را امتحان كنید و به‌هیچ‌وجه زیر بار استرس چند ساعت قبل از امتحان ناشی از پیدا كردن لباس، خودكار و مداد مناسب نروید. حاضر شدن به موقع سر جلسه امتحان در كاهش استرس مهم است.
نكته‌ها را بخوانید: برخی دانش‌آموزان به گونه‌ای برنامه ریزی می‌كنند كه خواندن چند درس از امتحان را به صبح موكول می‌كنند.
صبح امتحان درس یا مطلب جدید نخوانید. اما قبل از امتحان می‌توانید دروس قبلی را مرور كنید. حتی مرور در زمان قبل از امتحان، مفید است و به كاهش استرس كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha