شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 272244

محققان با آزمایش هایی که بر روی ساعت های زیستی تنظیم کننده متابولیسم در نژاد خاصی از موش های آزمایشگاهی انجام دادند، دریافتند که ساعت های داخلی اندام های مختلف بدن مستقل از ساعت اصلی که در هیپوتالاموس مغز قرار دارد، فعالیت می کنند.

واکنش اعضای بدن به شب و روز مستقل از مغز است

سلامت نیوز: محققان با آزمایش هایی که بر روی ساعت های زیستی تنظیم کننده متابولیسم در نژاد خاصی از موش های آزمایشگاهی انجام دادند، دریافتند که ساعت های داخلی اندام های مختلف بدن مستقل از ساعت اصلی که در هیپوتالاموس مغز قرار دارد، فعالیت می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان پیش‌تر نیز فرضیه استقلال ساعت زیستی اندام های مختلف را از ساعت مرکزی در مغز مطرح کرده بودند اما تاکنون راهی برای اثبات این فرضیه وجود نداشت. بدین ترتیب پژوهشگران برای غلبه بر این مانع، راهی برای از کار انداختن کل سیستم ساعت بدن موش ها پیدا کرده و سپس یکی یکی ساعت های زیستی موجود در پوست وکبد را به طور جداگانه به کار انداختند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «مدیکال اکسپرس»،به رغم خاموش بودن دیگر ساعت های زیستی بدن از جمله ساعت اصلی مغز، کبد تشخیص می داد ساعت چند است، به تغییرات نور در ساعات مختلف شبانه روز واکنش نشان می داد و به فعالیت های حیاتی خود از جمله آماده سازی برای هضم غذا و تبدیل گلوکز به انرژی، ادامه می داد.

ساعت زیستی کبد احتمالاً از طریق سیگنال هایی که از ارگان های دیگر دریافت می کند، قادر به تشخیص نور بوده است. آنچه از این فرضیه پشتیبانی می کند این امر است که موش ها تنها وقتی در شرایط تاریکی مطلق و مستمر قرار می گرفتند، این ساعت از کار می افتاد.

به گفته ی دونالد برن استاد شیمی زیستی، «نتایج به دست آمده کاملاً غافلگیرکننده بودند. هیچکس فکرش را هم نمی کرد که کبد یا پوست تا این اندازه تحت تاثیر مستقیم نور قرار گیرند.»

سبک زندگی مدرن امروزی ساعت بدن افراد را به هم زده است. چیزی که می‌تواند به بروز افسردگی، آلرژی، پیری زودرس، سرطان و دیگر مشکلات از این دست، منجر شود. به گفته دست اندرکاران این پژوهش، انجام آزمایش های بیشتر بر روی موش ها می تواند به کشف راه هایی برای تنظیم ساعت بدن انسان ها بیانجامد.

جزئیات این دو پژوهش که با همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا و موسسه تحقیقات زیست پزشکی در بارسلونای اسپانیا انجام شد، در مجله Cell منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha