یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 272321

آکنه یا جوش به یک عارضه پوستی اطلاق می‌شود که از هر پنج نفر در جهان، حداقل چهار نفر در سنین ۱۱ تا ۳۰ سال به آن مبتلا می‌شوند. اگرچه زمان و مقدار دقیق بروز آکنه و جوش در هر فرد متفاوت است.

راه های جلوگیری از زدن جوش و آکنه

سلامت نیوز: آکنه یا جوش به یک عارضه پوستی اطلاق می‌شود که از هر پنج نفر در جهان، حداقل چهار نفر در سنین ۱۱ تا ۳۰ سال به آن مبتلا می‌شوند. اگرچه زمان و مقدار دقیق بروز آکنه و جوش در هر فرد متفاوت است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها، آکنه یا جوش به یک عارضه پوستی اطلاق می‌شود که از هر پنج نفر در جهان، حداقل چهار نفر در سنین ۱۱ تا ۳۰ سال به آن مبتلا می‌شوند. اگرچه زمان و مقدار دقیق بروز آکنه و جوش در هر فرد متفاوت است، اما هرکسی حداقل یک بار در زندگی‌اش این عارضه را تجربه می‌کند.

جوش و آکنه، مشکلی جدی به پوست صورت یا بدن فرد وارد نمی‌کند، اما ممکن است دچار کاهش اعتماد به نفس افراد شود؛ چرا که هرکسی از به هم ریختن صورت و ظاهرش غمگین می‌شود.

متاسفانه برخی از افراد به محض این که در صورت خود یک جوش می‌بینند، به سرعت سعی دارند از دست آن خلاص شوند؛ این در حالی است که اغلب مردم راه درست خلاص شدن از این عارضه را نمی‌دانند. اگر جوش از راه نادرستی از بین برود، ممکن است سبب به جا ماندن زخم‌ها و حفره‌هایی روی صورت و بدن شود. به همین منظور در این مقاله قصد داریم نحوه صحیح خلاص شدن از شر جوش و آکنه و روش‌های جلوگیری از بروز چنین عارضه‌های پوستی را به شما آموزش دهیم. لطفاً در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه می‌توانیم به درستی از شر جوش و آکنه خلاص شویم؟

اگرچه ترکاندن جوش راه بسیار ساده‌ای به نظر می‌آید، اما انجام دادنِ بیش از حد و یا نادرست آن، می‌تواند سبب پیدایش زخم یا انواع جای جوش شود. از این رو مقابله نادرست با جوش و آکنه می‌تواند مشکل را از وضعیت موقت به وضعیت دائمی تغییر دهد.

متخصصان پوست و مو دستور العمل‌های بسیار ساده، مؤثر و البته صحیحی برای خلاصی از شر جوش به ما ارائه می‌دهند. این دستورالعمل از بزرگتر شدن مشکل جلوگیری می‌کند. برای این کار، به یک الکل مالشی، سوزن و دو عدد دستمال کاغذی نیاز دارید.

اول از همه الکل را به سر سوزن بمالید تا کاملاً ضد عفونی شود. سپس با استفاده از سوزن، حفره کوچکی در جوش به وجود بیاورید. بعد از این کار، دستمال کاغذی‌ها را به دور دو انگشت سبابه‌تان بپیچید و از دو طرف به آرامی به جوش فشار بیاورید. حواستان باشد که این کار را آرام انجام دهید تا از ترکیدن جوش جلوگیری کنید.

جلوگیری از بروز جوش و آکنه

ترکاندن جوش ساده‌ترین راه برای خلاصی از دست آن است؛ خصوصاً اگر مهمانی یا مراسم خاصی پیش رو داشته باشید و به خاطر بروز ناگهانی این عارضه، اعصابتان خرد شده باشد. متاسفانه ترکاندن جوش در اکثر مواقع کار را بدتر می‌کند، اما خوشبختانه راه‌هایی برای جلوگیری از بروز این عارضه در آینده وجود دارد.

به طور مثال اگر پوست شما چرب است، پس قطعاً متوجه هستید که پوست شما خیلی بیشتر از دیگران مستعد جوش زدن است. پس باید از محصولاتی استفاده کنید که از چرب شدن بیش از حد پوستتان در طول روز جلوگیری کند.

بهترین روش برای جلوگیری از جوش و آکنه این است که پوست صورت یا هرجای بدنمان را تمیز نگه داریم. برای این کار می‌توانید صورت خودتان را دو بار در روز _ یک بار صبح اول وقت که از خواب بیدار می‌شوید و یک بار شب قبل از خواب _ با محصولاتی بشویید که مخصوص نوع پوست شما ساخته شده‌اند. پس از آن می‌توانید از مرطوب کننده‌های صورت استفاده کنید.

چگونه از شر انواع جوش و آکنه خلاص شویم؟

مثل محصول شستشوی پوست، مرطوب کننده نیز باید همگام با نوع پوست شما باشد. به طور مثال اگر پوست شما چرب است، می‌بایستی از استفاده مرطوب کننده‌هایی که برای پوست‌های خشک ساخته شده‌اند، اجتناب کنید.

اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از بروز جوش و آکنه روی پوستتان هستید، استفاده از محصولات مختلف و مرطوب کننده‌ها، تنها راه نجات شما نیستند. در حقیقت، انجام تغییرات کوچکی در سبک زندگی شما می‌تواند بیش از هر محصول دیگری برای جلوگیری از بروز جوش و آکنه تأثیر داشته باشد، به علاوه سلامت پوستتان را نیز حفظ کرده و آن را طرز چشمگیری بهبود ببخشد.

در ادامه به چند نکته و پند سلامتی برای کسانی که می‌خواهند از بروز عارضه جوش و آکنه جلوگیری کنند و پوست تمیزتری داشته باشند، اشاره می‌کنیم.

۱ – از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید

تمام مواد غذایی که در طول روز می‌خورید، می‌توانند بر روی سلامت پوست شما تاثیرگذار باشند. برخی از غذا‌ها می‌توانند برای کاهش میزان بروز جوش و آکنه مؤثر باشند، در حالی که در سمت دیگر ماجرا، برخی مواد غذایی می‌توانند بر میزان بروز این عرضه بیفزایند.

به طور مثال اجتناب از خوردن شیر گاو، غذا‌های قندی، فست فود و غذا‌های آماده می‌توانند احتمال بروز عارضه جوش و آکنه را افزایش دهند. در سمت دیگر ماجرا، غذا‌هایی مثل دانه گیاهان، چای سبز، گردو، ماهی و صدف خوراکی می‌توانند به طور قابل توجهی از میزان بروز این عارضه بکاهند.

۲ - در طول روز مقدار زیادی آب بخورید تا بدنتان خشک نشود

مطمئن شوید که آب به میزان کافی به سطح پوستتان می‌رسد و سلامت پوستتان به وسیله کم آبی تهدید نمی‌شود. این کار می‌تواند از احتمال بروز جوش و آکنه بکاهد.

۳ - تمرینات بدنی داشته باشید

این کار ممکن است سبب تعرق بیشتر شده و منجر به جوش زدن شود. اما حقیقت این است که اگر قبل و بعد، همچنین در حین ورزش کردن به مقدار کافی آب بنوشید و اجازه ندهید که قطره‌های عرق تا مدت زیادی بر روی پوستتان بمانند، ورزش کردن به طور چشمگیری می‌تواند به جلوگیری از بروز جوش و آکنه کمک کند.

۴ - صورتتان را بیش از حد لمس نکنید

اکثر مردم عادت دارند صورتشان را در طول روز بیش از حد لمس کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، باید بدانید که دست شما همواره حاوی باکتری، گرد و خاک و آلودگی‌های روزانه است؛ بنابراین با لمس زیاد صورت، این آلودگی‌ها به سطح پوست انتقال داده شده و سبب بروز جوش می‌شوند. پس قبل از این که بخواهید صورت خود را لمس کنید، بهتر است که دستان خود را با آب و صابون بشویید تا عاری از هر نوع باکتری شود.

۵ - اگر شب‌ها فقط از یک بالش استفاده می‌کنید، پس به احتمال زیاد بالش شما مملو از باکتری و گرد و خاک است

در این وضعیت بهترین کار این است که بالش خود را هرچند وقت یکبار بشویید و از پاکی آن اطمینان حاصل کنید. مطمئن باشید همین کار ساده تا حد زیادی می‌تواند به جلوگیری از بروز انواع جوش و آکنه کمک کند.

جوش زدن می‌تواند به نوبه‌ی خودش خطرناک باشد!

جوش و آکنه برای بسیاری از مردم یک امر شدیداً اعصاب خرد کن محسوب می‌شود. در حقیقت تمام مردم جهان در طول عمرشان، حداقل یک بار از این پدیده رنج می‌برند یا سبب دردسرشان می‌شود. این عارضه می‌تواند به بیماری‌های پوستی یا بروز مشکلات دیگری در سطح پوست صورت منجر شود.

از این رو اگرچه ترکاندن یک جوش راهکار بسیار ساده و سریعی به نظر می‌رسد، اما اگر به طور صحیحی انجام نشود، می‌تواند مشکل فعلی شما را بزرگتر کند و یا مشکل دیگری به مشکلاتتان اضافه کند. پس به جای استفاده از روش‌های غیر بهداشتی که ممکن است به افزایش تعداد جوش‌ها منجر شود، از همان روشی استفاده کنید که در این مقاله به شما یاد دادیم.

به علاوه پس از خلاص شدن از شر جوش ها، می‌توانید از روش‌های بالا که شامل ماده‌های شیمیایی و دارویی و یا تغییرات ریز و جزئی در سبک زندگی می‌شوند استفاده کرده، و از بروز احتمالیِ عارضه‌ی جوش و آکنه در آینده جلوگیری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha