وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پویش ملی فشار خون برای سنجش فشار خون گروه‌های سنی ۳۰ سال به بالا، گروه‌های آسیب پذیر و بیماران راه اندازی شده و نباید به گونه ای باشد که بعد از پایان طرح متوجه شویم در این پویش ۴۰ میلیون نفر مورد سنجش قرار گرفته و نیمی از آنها خارج از این گروه سنی بوده‌اند.

پویش ملی فشار خون برای گروه‌های سنی ۳۰ سال به بالا است

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پویش ملی فشار خون برای سنجش فشار خون گروه‌های سنی ۳۰ سال به بالا، گروه‌های آسیب پذیر و بیماران راه اندازی شده و نباید به گونه ای باشد که بعد از پایان طرح متوجه شویم در این پویش ۴۰ میلیون نفر مورد سنجش قرار گرفته و نیمی از آنها خارج از این گروه سنی بوده‌اند.
به گزارشسلامت نیوز به نقل از روابط عمومی  وزارت بهداشت، سعید نمکی روز دوشنبه در جلسه هماهنگی پویش ملی کنترل فشار خون بالا که از طریق برقراری ارتباط تصویری با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد، افزود: البته اگر گروه‌های سنی نزدیک به این استاندارد نیز مراجعه کردند، پذیرش شوند. یعنی این طور نباشد که اگر فردی ۲۹ ساله مراجعه کرد او را مورد سنجش قرار ندهند و موجب رنجش شوند. باید دقت کرد که جلب مشارکت مردم، کار بسیار ظریف و لطیفی است.
وی بیان کرد: در این مدت دو اقدام بسیار مهم و اساسی را در وزارت بهداشت پیگیری کردیم. یکی از این اقدامات، پرونده الکترونیک سلامت است که در این مدت کوتاه با پیگیری‌ها و تلاش‌های بی وقفه تمامی دست اندرکاران در ستاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی به نتایج خوبی رسیده و افتخار بزرگی محسوب می‌شود؛ زیرا پرونده الکترونیک سلامت در واقع ریل گذاری ارزنده‌ای برای نظام سلامت و فعالیت‌های بعدی مانند پزشکی خانواده و نظام ارجاع خواهد بود.
نمکی ادامه داد: دومین اقدام، راه اندازی پویش ملی کنترل فشار خون است که اقدامی بسیار ارزنده و زیربنایی در نظام سلامت کشور خواهد بود. اثرات ارزشمند و گرانقدر این پویش، بعد از پایان طرح مشخص خواهد شد. در حال حاضر از اهمیت نتایج طرح مطلع نخواهیم شد و نمی‌دانیم بررسی جمعیت ۴۰ میلیون نفری و شناسایی موارد حاد پرفشاری خون تا چه اندازه می‌تواند ما را در برنامه ریزی‌های حوزه سلامت و صرفه جویی هزینه یاری کند. در دنیا اولین بار است که یک جمعیت ۴۰ میلیون نفری تحت پوشش یکی از مقوله‌های بیماری‌های غیرواگیر موثر در نظام سلامت قرار می‌گیرند.
وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: اگر مرحله عملیاتی پویش ملی فشار خون را نیز به خوبی مدیریت کنیم، مبنای بسیار پراهمیتی برای اقدامات بعدی در کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور به جای گذاشته‌ایم و تردیدی نیست که دست اندرکاران این طرح و همکاران ساعی ما از این آزمون بزرگ نیز سرافراز بیرون خواهند آمد.
نمکی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد وزارت بهداشت، باید با آهنگ رشد تقاضای مردم برای ثبت فشار خون، سرعت خود را افزایش دهند. یعنی اگر مطابق با این سرعت پیش نروند، دچار مشکل خواهند شد. این سرعت هم در بعد نظارت، هم در بعد آمادگی پذیرش در پایگاه‌ها و ایستگاه‌های سنجش فشار خون و هم دادن بازتاب به موقع به نظام ارائه سلامت ضروری است.
وی درباره استفاده مطلوب از نیروی انسانی در این طرح ملی نیز گفت: در این طرح از نیروی انسانی باید به صورت برنامه ریزی شده بهره ببریم. اگر از ابزار نیروی انسانی به خوبی استفاده نکنیم، به نیروی متلاشی کننده‌ای تبدیل خواهد شد که کل سیستم را به هم خواهد زد. بنابراین چیدمان نیروها و استفاده مطلوب از آنها هم درون نظام سلامت و هم بیرون از آن باید در کمال دقت انجام شود. یعنی اگر از سایر دستگاه‌ها نیرو اعزام شد، باید از این نیروها به درستی و بر اساس نظم و برنامه استفاده شود. در عین حال این نیروها با تشکیلات وزارت بهداشت ادغام نشوند و حیطه مسئولیت و اجرا برای دستگاه‌های بیرون از وزارت بهداشت به صورت جداگانه تعریف شود، اما در یک سیستم قابل ارزیابی مدیریت شوند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: پویش ملی کنترل فشار خون، کار بزرگی است و نتایج مطلوب و بزرگتری را به دنبال خواهد داشت. استان‌های مختلف می‌توانند برای برگزاری و اجرای موفق‌تر این طرح، هر ایده و اقدام خلاقانه‌ای را پیش بینی کرده و انجام دهند. در پایان طرح دانشگاه‌های پیشرو مورد تقدیر و تشکر قرار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha