شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 272619

مانور اطفای حریق در منطقه سرابیز شهرستان بویراحمد با حضور 16 دستگاه اجرایی خدماتی و امدادی استان کهگیلویه و بویر احمد انجام شد.

حریق خاییز و تنگ تکاب اطفا شد

سلامت نیوز:مانور اطفای حریق در منطقه سرابیز شهرستان بویراحمد با حضور 16 دستگاه اجرایی خدماتی و امدادی استان کهگیلویه و بویر احمد انجام شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل ،معاون محیط زیست طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از اطفای آتش‌سوزی خاییز و تنگ تکاب خبر داد و گفت: براساس گزارش‌های جدید حریق در شهرستان باشت شروع شده است.

جمشید عبدی‌پور اظهارکرد: از شب شانزدهم  خرداد که آتش شروع شد تا ظهر دیروز هفدهم خرداد در منطقه بودیم و در حال حاضر حریق رخ داده در منطقه حفاظت شده خاییز اطفا شده است. وی با این توضیح که دیروز بر اثر صاعقه منطقه خاییز دچار آتش سوزی شد، گفت: حدود ساعت ۴ صبح دیروز حریق خاییز که بیشتر در ضلع جنوبی آن بود، اطفا شد.

برای خاموش کردن آتش خاییز نیروهای مردمی، محیط زیست و منابع طبیعی همکاری کردند. عبدی‌پور در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت منطقه حفاظت‌شده خاییز با تاکید بر اینکه آتش سوزی تنگ تکاب در منطقه حفاظت‌شده نبوده است، گفت: در تنگ تکاب یک باغ زراعی که شامل مسثنیات می‌شد، دچار حریق شد که آتش با کمک مردم محلی و نیروهای محیط‌بانی و منابع طبیعی خاموش شد. او ادامه داد:

در حوزه «باشت» در منطقه حفاظت‌شده «خامین» آتش‌سوزی شروع شده است. علت آن مشخص نیست اما ربطی به صاعقه ندارد. به احتمال قوی عامل انسانی باعث حریق در این منطقه شده است. عبدی‌پور در مورد حضور بالگرد در منطقه برای اطفای حریق گفت: دیشب به دلیل تاریکی امکان هلیبورد هلی‌کوپتر وجود نداشت تا صبح هم آتش اطفا شد و بالگردی که به منطقه اعزام شد برای اطفای حریق مناطق آزاد در شهرستان بهمئی مورد استفاده قرار گرفت.

انتقاد سازمان جنگل‌ها از ساخت ۷ سد لاستیکی در هیرکانی

یک عضو شورای عالی جنگل ضمن اشاره به ساخت ۷ سد لاستیکی در جنگل‌های شمال بدون هماهنگی با سازمان جنگل‌ها گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط تنها زمانی سراغ این سازمان می‌آیند که مجوز قطع درخت بخواهند.

منصور سمایی اظهار کرد: در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای ساخت هفت سد لاستیکی در استان گیلان تأمین اعتبار کرده که به تدریج در حال ساخت است. وی با اشاره به اینکه یکی از آنها در شهرستان آستارا ساخته شده است، به ایسنا گفت: معمولاً پس از شروع عملیات اجرایی و حتی ساخت بدنه سد، برای اخذ مجوز قطع درخت به منابع طبیعی مراجعه می‌کنند.

این عضو شورای عالی جنگل ادامه داد: پیش از این شرکت آب منطقه‌ای گیلان به اداره کل محیط زیست استان اعلام کرده بود که ارتفاع سد آستارا هشت متر است و اداره محیط زیست مجوزها را بر این اساس با رعایت شروطی صادر کرد اما بر اساس بازدید نمایندگان سازمان جنگل‌ها از این سد مشخص شد که ارتفاع آن دو متر بیشتر از مقداری است که قبلاً اعلام شده است بنابراین منابع طبیعی مجدد از محیط زیست گیلان استعلام کرد و اداره کل حفاظت محیط زیست ساخت سد آستارا را با ارتفاع ۱۰ متر و با شرایط سابق بلا مانع اعلام کرد.

سمایی با بیان اینکه در حال حاضر یک سد لاستیکی دیگر در ماسال در حال ساخت است، گفت: وزارت نیرو برای ساخت هیچ یک از این سدها از ابتدا با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هماهنگ نکرد.

او با بیان اینکه تنها زمانی سراغ سازمان جنگل‌ها می‌آیند که مجوز قطع درخت بخواهند، گفت: ساخت این سدها مشکلاتی را برای سازمان جنگل‌ها و واحدهای زیرمجموعه در استان ایجاد کرده است. سازمان جنگل‌ها قطعا مانع پروژه‌های ملی نمی‌شود اما هماهنگی با این دستگاه می‌تواند حداقل خسارت به منابع طبیعی را به همراه داشته باشد.

کامران پور مقدم - رییس شورای عالی جنگل - چندی پیش اظهار کرده بود که چند سد کوچک در منطقه هیرکانی در حال ساخت است که سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل ابعاد کوچک این سدها اعلام کرده است که نیاز به ارزیابی‌ زیست محیطی ندارند و این وضعیت برای ما دردسر ایجاد کرده است.

ناظران با متصرفان رودخانه‌ها برخورد قاطع  نمی‌کنند

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سیستم‌های نظارتی برخورد قاطع با متصرفان رودخانه‌ها ندارند، گفت: نباید در اجرای قانون جلوگیری از تغییرکاربری در اراضی کشاورزی میان افراد تبعیض قائل شد.

علی ابراهیمی درباره وضعیت تغییر کاربری‌های غیرمجاز در سواحل و اراضی کشاورزی، گفت: برخی افراد با نفوذ، مسیرهای منتهی به رودخانه‌ها را تصرف می‌کنند که این امر نشان از عدم نظارت جامع، دستگاه‌های نظارتی دارد. 

ابراهیمی با بیان اینکه تصرف مسیر‌های منتهی به رودخانه‌ها توسط برخی افراد اقدامی غیرقانونی و برخلاف مسائل اساسی محیط زیست است تصریح کرد: نباید اجازه داد برخی از افراد با سوءاستفاده تغییر کاربری به ویژه در کنارهای سواحل را رقم بزنند.

او ادامه داد: فرصت دادن به یکسری افراد پر نفوذ برای تصرف مسیرهای رودخانه‌ها و سواحل موجب می‌شود که افراد دیگر نیز همسو با رفتار پرنفوذ‌ها اقدام به تصرف مسیر رودخانه‌ها بکنند.

نماینده مردم شازند در مجلس اظهار کرد: نباید اجازه داد با ورود افراد پرنفوذ، تغییر کاربری در کنار رودخانه‌‌ها و سواحل شکل بگیرد تا در روز روشن، آشکارا شاهد تبعیض میان افراد مختلف در جامعه باشیم. وی ادامه داد: برای جمع شدن بساط تغییر کاربری الزامی است که بصورت رسمی، با افرادی که با سوءاستفاده دست به تغییر کاربری می‌زنند، برخورد شود. او با بیان اینکه سیستم‌های نظارتی برخورد قاطع با متصرفان رودخانه‌ها ندارند به خانه ملت گفت: نباید در اجرایی قانون جلوگیری از تغییرکاربری در اراضی کشاورزی میان افراد تبعیض قائل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha