سلامت نیوز :رییس مركز تحقیقات و بانك پیوند عضو بیمارستان امام خمینی(ره) تهران اعلام كرد، میزان جلب رضایت برای گرفتن عضو یا نسج در ایران 65 درصد است كه این آمار حكایت از روند بسیار مطلوب رضایت خانواده ها برای اهدای عضو دارد.
 
دكتر  حسن بهرامی نسب ‌ در گفت و گو با ایرنا، با بیان این كه بالاترین میزان جلب رضایت برای گرفتن عضو از مرگ های مغزی در دنیا مربوط به كشور اسپانیا با 70درصد است، گفت: این درحالی است كه میزان رضایت برای پیوند اعضای مرگ های مغزی در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، معادل 68/81 درصد است.
بهرامی نسب با بیان اینكه در سال 74 مرحوم دكتر میرخانی نخستین عمل پیوند عضو در ایران را در بیمارستان امام خمینی(ره) انجام داده، افزود: در حال حاضر جز پیوند قرنیه، سایر پیوندها مانند ریه ،قلب ،كلیه ،مغز استخوان و تاندوم در این بیمارستان انجام می شود.
وی با بیان اینكه حیات و فعالیت مراكز پیوند و نسوج بدون ایثار مردم میسر نیست، گفت:‌ در سال های اخیر فعالیت زیادی در زمینه نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو در كشور صورت گرفته كه موجب تحول گسترده در این عرصه علمی شده است.
بهرامی نسب با بیان اینكه در حال حاضر، شمار قابل توجهی از مردم ایران، كارت اهدای اعضا دارند، افزود:‌ اما برداشت عضو، علاوه بر رضایت فرد اهدا كننده، باید براساس رضایت كامل خانواده فرد متوفی و پروتكل های جهانی صورت گیرد.
وی اضافه كرد: هموطنان باید بدانند دریافت عضو یا نسوج از افراد منجر به مرگ مغزی و قلبی در نهایت احترام به جسد فرد متوفی و حفظ سلامت ظاهری آن انجام می شود تا احساسات خانواده ها جریحه دار نشود.
بهرامی نسب گفت: خانواده ها همچنین باید مطمئن باشند در بخش نسوج نیز بقیه عضو در صورت عدم نیاز با احترام بسته بندی شده و در اختیار مسئولان امر در بهشت زهرا قرار می گیرد تا پس از رعایت نكات شرعی، دفن شوند.

* برداشت نسوج تا 48 ساعت پس از مرگ قلبی، امكانپذیر است

دكتر  سید امیر حسین توكلی  مسئول واحد فراهم آوری مركز تحقیقات پیوند اعضا ایران، نیز گفت: نسوج فرد فوت شده در اثر مرگ قلبی تا 48 ساعت پس از فوت قابل استفاده و برداشت است.
وی با تاكید بر اینكه برداشت نسوج از جسد، براساس پروتكل های جهانی و رضایت كامل خانواده متوفی انجام می شود، ادامه داد:‌ از سال 1379 فرآینده اهدای نسوج از بیماران منجر به مرگ قلبی در ایران، آغاز شده است.
این متخصص مركز تحقیقات پیوند اعضا ایران، افزود: پس از اخذ رضایت از خانواده فرد متوفی، در فرآینده خاصی، كار استریل و جدا سازی صورت می گیرد و سپس این نسوج با استفاده از زنجیره سرد، بسته بندی شده و برای فرآوری به مراكز تحقیقاتی و بانك های پیوند اعضا اهدا می شود.
توكلی در ادامه به انتخاب فرد اهدا كننده برای برداشت نسوج اشاره كرد و گفت:‌ باید فردی كه دچار مرگ قلبی شده است به لحاظ پزشكی مورد تایید قرار گرفته و بافت های قابل برداشت وی، مشخص شود.
به گفته توكلی، مرگ فرد نباید در اثر عفونت ها یا سرطان های بدخیم باشد و تاریخچه ای از سلامت وی باید دراختیار متخصصان قرار گرفته و براساس نمونه های آزمایشگاهی چون آزمایش های بیولوژیكی و میكرو بیولوژیك، از سلامتی وی اطمینان حاصل شود.
توكلی با بیان اینكه با انجام كنترل كیفی،‌ سلامت بافت یا نسوج تضمین می شود، گفت: این مركز تلاش دارد تا محصولات خود را با بالاترین سطح كیفی تولید و در اختیار بیماران قرار دهد.
توكلی در ادامه گفت: بیش از 70 درصد سوختگی های بالای 50 درصد به دلیل آسیب جدی پوست و از دست رفتن آب و الكترولیت های بدن، منجر به مرگ می شود.

** برداشت عضو تنها در صورت مرگ مغزی میسر است

دكتر عباس خدادادی  مسئول واحد مرگ مغزی و فراهم آوری ارگان مركز تحقیقات و بانك پیوند عضو بیمارستان امام خمینی(ره) هم گفت: زمانی بحث اهدا اعضا مطرح می شود كه فرد دچار مرگ مغزی شده باشد و هنوز بقیه اعضا وی كار خود را به درستی انجام دهند.
وی توضیح داد: اهدای عضو یا نسوج در سه حالت انجام می شود كه اهدای كبد یا كلیه می تواند از سوی اهدا كننده زنده نیز انجام شود.
وی اهدای عضو از فرد مرگ مغزی شده را راه دوم اهدای عضو عنوان كرد.
خدادادی نوع سوم اهدا، اهدا نسوج از بیماران منجر به مرگ قلبی ذكر كرد و افزود:‌در این حالت، متخصصان دو روز فرصت دارند با كسب رضایت از خانواده متوفی از نسوج وی استفاده كنند.
خدادادی با اشاره به اینكه قلب در مدت سه ساعت، ریه سه تا شش ساعت و كبد تا 12 ساعت فرصت پیوند دارد، افزود:‌ بیماران با توجه به پذیرش و اولویت ها و معیارهای تعیین شده از جمله سن، جنس، وزن، قد و سایر اعضای اهدایی، برای دریافت عضو انتخاب می شوند.
وی گروه خونی، وضعیت بیماری در مرحله اورژانس یا فوق اورژانسی یا عادی بودن را از دیگر شرایط اولویت بندی بیماران دریافت كننده عضو عنوان كرد و گفت:‌ در نهایت و پس از توجه به جمیع این مسایل، تصمیم نهایی در اولویت بندی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی صورت می گیرد.
خدادادی همچنین به 52 مرگ مغزی در بیمارستان امام خمینی اشاره كرد و گفت:‌ از مجموع این مرگ ها، 196 مورد عضو، برای پیوند اهدا شد كه عبارت از 30 قلب، 47 كبد، 104 كلیه، 12 ریه و دو پانكراس بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha