هرکسی حق دارد برای آینده فرزندش آن‌طورکه دلش می‌خواهد برنامه‌ریزی کند. چند وقتی می‌شود برخی از سلبریتی‌های هنری ورزشی، فرزندان دولتمردان و چهره‌های سیاسی برای به‌دنیا‌آوردن نوزادان خود به آمریکا، اروپا یا یکی از کشورهایی سفر می‌کنند که قانون ارائه تابعیت‌شان براساس خاک و تولد در سرزمین‌شان اعطا می‌شود.

تلاش سلبریتی‌ها برای گرفتن تابعیت کشورهای غربی ازطریق تولد فرزند

سلامت نیوز:هرکسی حق دارد برای آینده فرزندش آن‌طورکه دلش می‌خواهد برنامه‌ریزی کند. چند وقتی می‌شود برخی از سلبریتی‌های هنری ورزشی، فرزندان دولتمردان و چهره‌های سیاسی برای به‌دنیا‌آوردن نوزادان خود به آمریکا، اروپا یا یکی از کشورهایی سفر می‌کنند که قانون ارائه تابعیت‌شان براساس خاک و تولد در سرزمین‌شان اعطا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،تلاش سلبریتی‌ها و برخی دولتمردان برای گرفتن تابعیت دوم ازطریق تولد فرزند این سال‌ها بیشتر از قبل شده است. آقای رامبد جوان ازجمله افرادی است که سفر به کانادا برای تولد فرزندش با واکنش‌های تندی در جامعه مواجه شده است. از خلاصه انتقادها این‌طور برمی‌آید که تصور همگان از رامبد جوان مخدوش شده؛ کسی که سال‌ها پشت تریبون برنامه خندوانه ادعای وطن‌دوستی می‌کرد.

هرازگاهی یکی از سلبریتی‌ها با انتشار تصاویری از خود، به‌دنیاآمدن فرزندشان را در یکی از کشورهای غربی خبر می‌دهند. البته تلاش برای دریافت تابعیت کشورهای پیشرفته‌تر موضوعی است که در برخی دیگر از کشورهای دنیا وجود دارد و مختص ایرانی‌ها نیست.

به‌طورمثال، چینی‌ها هم تلاش می‌کنند بتوانند با تولد فرزندشان در کشورهایی مانند آمریکا یا کانادا که از اصل خاک برای ارائه تابعیت پیروی می‌کنند، تابعیت این کشورها را به‌دست آورند. بااین‌حال در سال‌های اخیر، این موضوع در کشور ما به یکی از موضوعات مهم برای خانواده‌های متمول تبدیل شده است.


آقایان رضا قوچان‌نژاد، بنیامین بهادری، محسن تنابنده و سام درخشانی و خانم‌ها مهناز افشار، روناک یونسی و شیلا خداداد ازجمله افرادی هستند که در سال‌های اخیر، فرزندشان را در کشورهای دیگر به‌دنیا آورده‌اند.

حالا چند روزی می‌شود که سفر رامبد جوان و همسرش، خانم نگار جواهریان، به کشور کانادا در فضای مجازی خبرساز شده است. جوان و جواهریان که به بهانه اکران فیلم «قانون مورفی» راهی کانادا شده‌اند؛ ظاهرا تا به‌دنیا‌آمدن فرزندشان در آنجا ماندنی هستند؛ چراکه پیش‌تر نیز رامبد جوان در برنامه‌های تلویزیونی مکررا اعلام کرده بود فرزندش تیر98 به‌دنیا خواهد آمد.


 با حسابی سرانگشتی خواهیم دید سفر دوماهه جوان به کانادا و هزینه اسکان و تولد فرزندش، چندین‌هزار دلار آب می‌خورد. از بلیت‌های چندمیلیونی هواپیما گرفته تا هزینه‌های بیمارستان و اسکان در هتل یا آپارتمان مبله برای مدتی طولانی، همه‌وهمه در بهترین حالت ممکن حدود 500هزار دلار هزینه روی دست این زوج هنرمند می‌گذارد؛ یعنی چیزی حدود  600میلیون تومان.


شاید با خود بگویید تولد فرزند در یکی از کشورهای آمریکایی تصمیمی کاملا شخصی است؛ اما با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی خواهید دید مردم و هواداران رامبد جوان چندان هم دربرابر آن بی‌تفاوت نبوده و انتقادات فراوانی هم از آن کرده‌اند. از واکنش‌های کاربران فضای مجازی این‌طور برمی‌آید که تصمیم رامبد جوان برای تولد فرزندش در کشوری غیر از ایران، تصویری را مخدوش کرده که او از خود به‌عنوان شخصیتی دوستدار ایران در ذهن مردم به وجود آورده است.


یکی از کاربران در توییتر خود نوشته است: «همونی که خودش رو کشت تا به‌جای «مرسی» بگیم «سپاس»، واسه به‌دنیااومدن بچه‌ش رفت کانادا، ما خیلی باحالیم!» یا فرد دیگری نوشته است: «کسی که میاد پشت تریبون و فریاد می‌زنه کشور عزیزمون ایران رو دوست داشته باشیم، برای حال خوبش تلاش کنیم و فلان، حداقل نره بچه‌ش رو کانادا به‌دنیا بیاره. اوکی، می‌خواد بره کانادا به‌دنیا بیاره؟ پس نیاد واسه ما شعار بده!». کاربری هم با نام «امیر» نوشته است: «آن‌ها ایران را دوست دارند؛ چون درواقع تنها جایی است که می‌توانند در آن پول دربیاورند».

چرا رامبد نمی‌تواند فرزندش را در خارج به‌دنیا بیاورد؟
بدیهی است هرکسی حق دارد برای آینده فرزندانش بهترین تصمیمات را اتخاذ کند؛ مثلا برای او پیش از تولد تابعیت بگیرد و او را شهروند کشوری جهان‌اول کند یا هرچیز دیگری. باوجوداین، رامبد جوان و سلبریتی‌های دیگر اشخاص عادی نیستند.

جوان با در‌اختیارداشتن تریبون 45میلیون نفری «خندوانه»، سال‌هاست در حال ایجاد نشاط و ایران‌دوستی در بین مردم است؛ پس با‌لطبع، سبک زندگی آن‌ها را نیز مردم عادی زیر ذره‌بین می‌برند.

درواقع، هرکسی که از مزایای شهرت بهره می‌گیرد، طبعات آن را نیز باید بپذیرد. هنگامی‌که رامبد جوان در برنامه پربیننده «خندوانه» از خصوصی‌ترین مسائل زندگی‌اش مانند تعدد زوجات و تاریخ زایمان همسرش می‌گوید، طبیعی است سایر مردم جامعه نیز دربرابر آن واکنش‌های مثبت یا منفی نشان دهند.

حالا در بین مردم پذیرفتنی نیست کسی که در آنتن تلویزیون بارها از عشق به ایران سخن گفته، حتی حاضر نباشد فرزندش شناسنامه ایرانی بگیرد.


آقای امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه،  درباره گرفتن تابعیت ازطریق تولد فرزند گفت: «این اتفاق پدیده‌ای اجتماعی است که چندسالی است جریان دارد که البته، شروع‌کننده آن‌ها سلبریتی‌ها نبوده‌اند.

در سال‌های قبل‌تر نیز دیده می‌شد برخی دولتمردان برای گرفتن تابعیت فرزندان و نوه‌هایشان تلاش می‌کردند؛ اما متأسفانه این پدیده نوعی بیگانه‌گرایی در جامعه را رواج می‌دهد که باعث این قضیه همین افراد مشهور هستند؛ چرا‌که برای مردم پذیرفته نیست فردی با تمام ادعاهای وطن‌پرستی، حتی حاضر نشود فرزندش را در خاک ایران به‌دنیا بیاورد.

شوربختانه این اتفاق ناگواری است که چنین افرادی کعبه آمال و آرزوهای خود را در غرب می‌بینند. واعظِ غیرمعتظ هستند؛ یعنی آنچه نمایش می‌دهند، با عمل‌شان متفاوت است و این پدیده شوم در جامعه در حال گسترش است».


این استاد جامعه‌شناسی ادامه داد: «این موضوع ازنظر پرورشی هم جای بررسی دارد. تاریخ هر کشور از مهم‌ترین دروس تحصیلی است که متأسفانه ما آن‌طورکه باید به آن نمی‌پردازیم.

هنگامی‌که فردی می‌خواهد شهروند آمریکا شود، حتما باید تاریخ آن کشور را امتحان بدهد. وقتی مملکتی تاریخ کشورش را به فرزندانش درس ندهد، معلوم است که افراد بی‌ریشه می‌شوند؛ چراکه تاریخ، هویت و وابستگی می‌آورد.

افرادی که تمکن مالی دارند و فضای آینده را برای خود و فرزندانشان مناسب نمی‌بینند، به‌سمت چنین رفتاری روی می‌آورند. شیوه تربیتی باید به‌گونه‌ای باشد که فرد دلبستگی به کشور خویش داشته باشد.

رامبد جوان، سلبریتی‌ها و حتی دانشجویان دیگر هم که از کشور می‌روند، محصول همین نظام آموزشی هستند. چرا بیگانگی با فرهنگ ملی از همان دوران کودکی آغاز می‌شود؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha