سلامت نیوز : وزیر بهداشت از تكمیل شبكه خانه‌های بهداشت روستایی كشور تا تیر ماه خبر داد و گفت: یكپارچگی بیمه پایه درمان برای ما جزو موارد مهم و اساسی است. بسیاری از دانشگاه‌ها و جلب مشاركت دراستانداری‌ها درشرف تكمیل شبكه‌های بهداشتی خود هستند.

به گزارش ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در شصت و سومین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشكی كشور با اشاره به بودجه سلامت در سال 90، گفت: اكنون در ایام تصویب بودجه در مجلس قرار داریم، خوشبختانه خبرهای خوبی در این زمینه برای نظام سلامت كشور وجود دارد. وزارت بهداشت امسال برنامه‌های مهمی دارد كه تخصیص اعتبارات لازم برای ارتقای ماموریت‌های این وزارتخانه بسیار كارساز و موثر هستند.

وی با اشاره به مصوبات اخیر مجلس ادامه داد: بودجه امسال كشور در دو سقف در نظر گرفته شده است. یك سقف 80 میلیاردی و یك سقف 5/10 میلیاردی كه در هر دو سقف نمایندگان مجلس برای نظام سلامت برنامه‌ریزی كرده‌اند. طبق آخرین مصوبه مجلس باید 5/1 دلار به قیمت هر بشكه نفت اضافه شود كه حدود یك‌هزار و 40 میلیارد تومان را به سلامت اختصاص داده‌اند. به این ترتیب، 5/14 درصد به حوزه نفت، 20 درصد به صندوق ذخیره ارزی و 60 درصد باقیمانده به حوزه سلامت اختصاص می‌یابد كه باید از تلاش‌های كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نمایندگان تقدیر و تشكر كرد.

وزیر بهداشت گفت: بحث هدفمندی یارانه‌ها و تخصیص 10 درصد درآمد این موضوع به حوزه سلامت در فرصت‌های بعدی توسط مجلس پیگیری می‌شود. همچنین در زمینه افزایش قیمت نفت سهمی برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی گفت: ساده‌ترین پله جهاد اقتصادی برای وزارت بهداشت شاید صرفه‌جویی باشد، اما مسایلی مانند اقتصاد سلامت و استفاده از ظرفیت‌های نظام سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشكی و .... نیز شامل جهاد اقتصادی می‌شود. شاید اگر به مسئله گردشگری سلامت بپردازیم به مزیت‌های خود در منطقه بهای بیشتری بدهیم.

ظرفیت‌های ایران در بخش دارو، تجهیزات پزشكی و نیروی انسانی بسیار مثال‌زدنی هستند. شاید بهبود فرآیندها و ارتقای بهره‌وری یكی از مواردی باشد كه باید در جهاد اقتصادی مدنظر خود داشته باشیم. تا به این ترتیب اهداف برنامه پنجم توسعه و از جمله رسیدن سهم پرداختی مردم در هزینه‌های سلامت به زیر 30 درصد محقق شود. دانشگاه‌های علوم پزشكی در این زمینه نقش اساسی و مهم دارند.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به نقشه جامع سلامت كشور ادامه داد: این نقشه كه محصول كار شما روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی و اساتیدی نظیر شماست امروز رونمایی خواهد شد. وزارت بهداشت نخستین وزارتخانه‌ایست كه سهم خود را در تدوین نقشه جامع علمی انجام داده است. نقشه نظام جامع سلامت كشور نیز با كمك شما طراحی خواهد شد كه این موضوع نیز در بحث بهداشت و درمان برای ما نقشه راهی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به تكالیف برنامه پنجم توسعه افزود: به تمام دوستان توصیه می‌كنم برنامه پنجم را مطالعه كنند. وزارت بهداشت نیز در جلسات متعدد به این مطلب پرداخته است و تكالیف برنامه را برای خود تعریف كرده است. در برنامه پنجم توسعه تولیت سلامت به طور واحد و یگانه به وزارت بهداشت داده شده است به طوری كه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت برسلامت در وزارت بهداشت متمركز شده است.

تاثیر هدفمندی یارانه‌ها در اعتبارات وزارت بهداشت به خوبی دیده شود

 واقعی شدن تعرفه‌های درمان نیاز به افزایش 200 تا 300 درصدی دارد

 به منظور واقعی شدن تعرفه‌ها، تولیت این قضیه باید با وزارت بهداشت باشد

وزیر بهداشت افزود: تقویت هیات امنای دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها جزو اهداف برنامه پنجم توسعه است كه در كارگروه‌های مختلف این جلسه به آن پرداخته می‌شود.همچنین تقویت همكاری‌های بین بخشی، برنامه عدالت درسلامت، سهم 10 درصدی حوزه سلامت از درآمد هدفمندی یارانه‌ها، توسعه بیمه‌های سلامت و فراگیر شدن بیمه پایه در پایان سال اول برنامه پنجم توسعه و همچنین تعرفه‌گذاری منطقی و سیاستگذاری خدمات سلامت از جمله تكالیف برنامه پنجم توسعه است كه باید در این جهت تلاش كرد.

وی افزود: امسال سال نخست اجرای هدفمندی یارانه‌هاست. نمی‌توان تاثیر هدفمندی بر حامل‌های انرژی در دانشگاه‌های علوم پزشكی را نادیده گرفت. تاثیر هدفمندی در بخش سلامت در زمینه درمان، بهداشت، آموزش و پژوهش بررسی شده و به نتایج روشنی در این زمینه رسیده‌ایم. باید تاثیر هدفمندی یارانه‌ها در جنبه‌های مختلف اعتباری وزارت بهداشت به خوبی دیده شود.

وزیر بهداشت با اشاره به تورم 5/12 درصدی عمومی جامعه و همچنین تورم 18 تا 20 درصدی بخش سلامت كه سال گذشته از سوی بانك مركزی اعلام شده بود، افزود: نرخ تورم‌ و تاثیر هدفمندی یارانه‌ها باید در تعرفه‌های درمان امسال لحاظ شود. البته نمی‌توان به نرخ واقعی دست یافت چرا كه اگر تعرفه‌ها بخواهد واقعی شود باید افزایش 200 تا 300 درصدی داشته باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم افت كیفیت خدمات و كسورات انباشته نداشته باشیم باید تا حد امكان به سمت واقعی شدن تعرفه‌ها برویم كه در این قضیه نیز باید مدیریت با وزارت بهداشت باشد.

 تلاش وزارت بهداشت برای توسعه خدمات الكترونیك سلامت

وزیربهداشت با بیان اینكه برای تحقق اصلاح الگوی مصرف باید در زمینه توسعه خدمات الكترونیك سلامت تلاش شود، افزود: خدمات الكترونیك سلامت از هزینه‌های وزارت بهداشت خواهد كاست. ما در این زمینه در گروه وزارتخانه‌های پیشتاز هستیم امیدواریم با سهم گذاری دانشگاه‌ها بتوانیم این خدمات را در كشور توسعه دهیم.

 نقش اساسی وزارت بهداشت بر تعریف تشكیلات شورای عالی سلامت

وزیر بهداشت با اشاره به تشكیلات بیمه سلامت ایرانیان ادامه داد: وزارت بهداشت به علت تولیت باید در این تشكیلات نقش اساسی داشته باشد. همچنین پیش نویس تعریف تشكیلات شورای عالی سلامت باید توسط وزارت بهداشت تعریف شود كه در این زمینه نظرات روسای دانشگاه‌ها را در كارگاه‌های این جلسه جویا می‌شویم.

وی همچنین درباره ممنوعیت فعالیت خصوصی كاركنان ستادی وزارت بهداشت گفت: امیدواریم در این زمینه نیز طراحی و برنامه‌ریزیهای خوبی صورت گیرد و این موضوع به خوبی پیش رود.

 گسترش برنامه پزشك خانواده به كل كشور تا پایان برنامه پنجم توسعه نیازمند همكاری وزارت رفاه

دستجردی با اشاره به سامانه خدمات جامع و برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع به عنوان تكالیف برنامه‌ پنجم توسعه ادامه داد: در این زمینه سال گذشته كار زمین مانده برنامه چهارم در سه دانشگاه به انجام رسید. هر چند كه نتوانستیم در بستر قرارداد بیمه‌ها با پزشكان و همچنین صدور دفترچه‌های بیمه پزشك خانواده و نظام ارجاع موفق باشیم زیرا مسئولیت این موضوع‌ها با وزارت رفاه بود نه وزارت بهداشت. اما تمام كارهای دانشگاههای علوم پزشكی برای تشكیل پرونده‌های پزشكی و همچنین مشخص شدن چگونگی قرارداد با پزشكان بخش خصوصی و ... به خوبی انجام شد.

وی افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه پزشك خانواده باید در تمام شهرها و روستاهای كشور به صورت كامل مستقر شود. این امر نیازمند همكاری وزارت رفاه و تلاش روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی است. براساس برنامه نیز امسال جمعیتی بالغ بر 10 تا 14 میلیون نفر شهری تحت پوشش برنامه پزشك خانواده قرار گیرند.

 تكمیل پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی تا پایان سال جاری

وی همچنین با اشاره به تكمیل شبكه اورژانس پیش‌بیمارستانی در سال جاری، ادامه داد: در حال حاضر 1800 اورژانس 115 در كشور فعالند. اگر حركت جدی داشته باشیم می‌توانیم شبكه‌های اورژانس پیش بیمارستانی را تا پایان امسال تكمیل كنیم. در مورد اورژانس‌های بیمارستانی نیز باید گفت این موضوع از اولویت‌های وزارت بهداشت است كه باید به طور خاص در این زمینه نیرو بگذاریم.


وی افزود: به زودی از سوی معاونت درمان اعلام خواهد شد كه تمام اورژانس‌های بیمارستانها باید پزشك متخصص داخلی یا جراحی داشته باشند چرا كه در حال حاضر به تعداد كافی متخصص طب اورژانس نداریم و برای تربیت این نیروها برنامه‌ریزیهای لازم صورت گرفته است.

وی افزود: زمانی كه این موضوع اعلام شود باید متخصص داخلی یا جراحی مستقر مقیم در اورژانس‌ها حضور داشته باشند. این موضوع در اعتباربخشی و درجه بندی بیمارستان‌ها بسیار موثر خواهد بود.


 برطرف شدن نیاز كشور به تخت‌های ICU با راه‌اندازی یكهزار تخت ICU

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه حاكمیت بالینی در بیمارستانها گفت: مقرر شده است دانشگاه‌ها بخشی را به این موضوع اختصاص دهند. اگر بخواهیم نیاز كشور به تخت‌های ICU را برطرف كنیم لازم است هزار تخت ICU در كشور راه‌اندازی شود.

 موضوع رهایی بیماران در تهران واقعیت نداشت، وزارت بهداشت مدعی و شاكی خصوصی این قضیه است

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع دو بیمار رها شده در بیابانهای اطراف تهران گفت: در این زمینه گزارش‌های خبری مختلفی را شاهد بوده‌ایم از جمله گزارشی از مشهد در مورد تخلیه آسایشگاه از بیماران جزامی و همچنین مواردی در استان مركزی یا استان لرستان. این موضوعات دقت روسای دانشگاهها و نظارت جدی آنها به بخش‌های مخلتف به ویژه بخش‌های درمانی را می‌طلبد تا از این هجمه‌ای كه امروز متاسفانه نظام سلامت با آن روبروست بكاهد. وزارت بهداشت نیز در این زمینه تمهیدات خاصی را اتخاذ كرده است. نباید بگذاریم بهانه به دست كسانی بیفتد كه می‌خواهند زحمات خالصانه خادمان نظام سلامت را زیر سوال ببرند.


وی افزود: موضوع رهایی بیماران در بیابان‌های اطراف تهران به هیچ وجه واقعیت نداشت و خود وزارت بهداشت به عنوان مدعی و شاكی خصوصی وارد قضیه شده است. در مورد موضوع مشهد و بیماران جزامی نیز خلاف آنچه كه عنوان شده بود.

 خشونت‌های مردمی در كشورهای اسلامی را محكوم می‌كنیم

 آمادگی ارسال كمكهای پزشكی به این كشورها را داریم

وزیر بهداشت در خاتمه با اشاره به مسایل منطقه و برخی كشورهای اسلامی و خشونت علیه مردم گفت: آنچه كه امروز در برخی كشورهای اسلامی از جمله یمن، بحرین و لیبی اتفاق می‌افتد روح انسانیت و انسانیت را جریحه‌دار می‌كند. این اقدامات ضد مردمی و این خشونت‌ها را محكوم می‌كنیم و این آمادگی را داریم تا از نظر مسایل پزشكی خدمات لازم را به این كشورها ارائه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha