سلامت نیوز : ستاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: 7 كودك مبتلا به بی اختیاری مادرزادی هم اكنون برای نخستین بار در جهان تحت درمان از طریق سلول درمانی هستند و با توجه به اثربخشی بالای این نوع درمان، باید سلول درمانی در كشور رایگان شود تا گسترش یابد.

به گزارش فارس عبدالمحمد كج‌بافت‌زاده در حاشیه برگزاری چهاردهمین كنگره اورولوژی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سلول‌ درمانی هزینه بر و گران است اما نتایج بسیار مطلوبی دارد بنابراین باید با حمایت دولت درمان‌های سلول‌ درمانی در كشور رایگان شود.

بر اساس آمار واصله از كشورهای دیگر ایران در زمینه سلول درمانی در دنیا در مرتبه سوم جهانی قرار دارد و یكی از علل موفقیت‌های كشورمان ارائه مجوز‌های سلول درمانی برخلاف مشكلات و مخالفت‌های كلیسا در كشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مراكز تحقیقاتی سلول‌های بنیادی و سلول درمانی بسیار خوبی در كشور فعالیت می‌كنند و آثار بسیار مثبتی نیز در این زمینه محقق شده است كه می‌تواند از جمله آن به درمان بی‌اختیاری مادرزادی اطفال و همچنین سلول درمانی زنان مسن اشاره كرد.

كج‌بافت زاده تصریح كرد: سلول درمانی در آمریكا برای هر فرد هزینه‌ای بالغ بر 100هزار دلار دارد ولی در ایران این هزینه در حدود چند میلیون تومان است كه این امر اشتیاق بسیاری از افراد در دنیا را برای مراجعه به ایران جهت سلول درمانی ترغیب كرده است.

* نبود خوك برای آزمایش‌های سلول درمانی در كشور

وی با اشاره به اینكه حیواناتی از جمله موش، مورچه، خرگوش و در نهایت گوسفند برای سلول درمانی و فعالیت‌های سلول‌های بنیادی به كار گرفته می‌شود گفت: بهترین حیوان برای مطابقات اندام‌های آن از جمله مجراهای ادرای خوك است كه متاسفانه به دلیل نبود این حیوان با وجود مشكلات شرعی آن در كشور آزمایشگاه‌های سلول‌درمانی دچار مشكل هستند.

* سلول‌درمانی بی‌اختیاری مادرزادی افراد برای نخستین بار در جهان

این استاد دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تهران با اشاره به موفق بودن طرح سلول درمانی بیماری بی‌اختیاری مادرزادی اطفال برای نخستین بار در جهان توسط محققان كشورمان گفت: در حال حاضر 7 كودك در كشور تحت درمان این بیماری هستند و مطالعات 5 ساله گذشته آنان نیز به طور رسمی به چاپ رسیده است و هم‌اینك متخصصان بنامی از كشور آمریكا از نتایج این تحقیقات محققان كشورمان برای معالجه بیماران خود استفاده می‌كنند.

كج بافت زاده با بیان اینكه كمبود بودجه از بزرگترین مشكلات محققان سلول درمانی كشورمان به حساب می‌آید افزود: با وجود اینكه بودجه قابل توجهی در این زمینه اختصاص یافته است ولی این بودجه با توجه به گستردگی آزمایشها و طولانی‌بودن كسب مباحث سلول‌ درمانی بسیار كم و محدود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha