شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 273219

یک دکترای علوم دامی گفت: پس از سیل خطر شیوع بیماریهای عفونی و انگلی در گلهها بیشتر از هر موقع دیگر میشود.

تب برفکی بعد از سیل را جدی بگیرید

سلامت نیوز: یک دکترای علوم دامی گفت: پس از سیل خطر شیوع بیماریهای عفونی و انگلی در گلهها بیشتر از هر موقع دیگر میشود.

به گزارش سلامت نیوز، بهروز یاراحمدی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از سیل خطر شیوع بیماریهای عفونی و انگلی در گلهها بیشتر از هر موقع دیگر میشود چراکه آبها آلوده شده و آبشخورهای طبیعی صدمه میبینند.

وی بیان کرد: این موضوع به خصوص در فصل بهار که زمان شیوع تب برفکی محسوب میشود حادتر است.

یاراحمدی ادامه داد: شیوع این بیماری منجر به تلفات و ضرر و زیان اقتصادی به دامداران میشود برای همین در مناطق سیلزده اگر علائم بیماری مشاهده شد بایستی به دامپزشکی اطلاع رسانی شود.

این دکترای علوم دامی اضافه کرد: اداره دامپزشکی باید در اسرع وقت با واکسیناسیون و درمان دامهای مبتلا با شیوع بیماری مقابله کند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی سبب کاهش تولید شیر، لاغری دام، افزایش تلفات برهها و دامهای بالغ در حین کوچ میشود. همچنین راندمان تولیدی و تولیدمثلی گله را کاهش خواهد داد.

یاراحمدی افزود: خانوارهای دامدار کوچنده و آسیب‌دیده از سیل هم اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت و مساعدت در خصوص ثبت و پایش بیماریهای واگیردار و مبارزه با انگلهای دامی هستند.

این پژوهشگر علوم دامی اضافه کرد: در این رابطه انجام واکسیناسیون دامهاعلیه بیماری تب برفکی، سمپاشی جایگاه دام، دفن بهداشتی لاشه دامهای تلف شده، استفاده از داروهای ضدانگل و... از جمله اقدامات بهداشتی و پیشگیرانهای هستند که باید مدنظر قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha