سرپرست سازمان غذا و دارو، بر روند شفاف سازی در بازار دارویی کشور بر اساس سیاست وزیر بهداشت، تاکید کرد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو فعلا حذف نمی شود/ترجیح ما داروی ایرانی است

سلامت نیوز: سرپرست سازمان غذا و دارو، بر روند شفاف سازی در بازار دارویی کشور بر اساس سیاست وزیر بهداشت، تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمدرضا شانه ساز، روز دوشنبه در اولین نشست خبری بعد از انتصاب در این سمت، گفت: در داروسازی کشور از یک توان بالقوه خوبی در یک دهه اخیر برخوردار شده‌ایم.

وی با عنوان این مطلب که مردم توانسته‌اند داروی با کیفیت تولید داخل را تهیه کنند، افزود: در حال حاضر ۱۲۰ شرکت دارویی به همراه ۷۰ شرکت مواد اولیه دارویی و ۵۶ شرکت توزیع دارو به همراه ۱۲ هزار داروخانه در این مسیر تامین داروهای مورد نیاز کشور گام بر می‌دارند.

شانه ساز ادامه داد: آنچه مسلم است ما نمی‌توانیم از واردات دارو خودمان را محروم کنیم، هر چند این توانایی در کشور وجود دارد که ظرف دو سال هر دارویی را تولید کنیم.

وی افزود: تأمین و تدارک دارو، در سیاست‌های جدید وزارت بهداشت قرار دارد و حمایت از صنعت داروسازی کشور، به عنوان یکی دیگر از سیاست‌های دارویی است.

شانه ساز به شفافیت در حوزه دارویی کشور تاکید کرد و گفت: تمام اقدامات و آرای کمیسیون‌های دارویی در دسترس قرار خواهد گرفت تا همگان از آن مطلع شوند.

سرپرست سازمان غذا و دارو و دارو در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه هدف از ایجاد قرارگاه دارویی چه بوده است، افزود: اولویت اصلی ایجاد قرارگاه، تأمین و تدارک دارو برای مردم است. در عین حال، بررسی مشکلات شرکت‌های دارویی کشور از دیگر سیاست‌های ایجاد قرارگاه است.

وی با اشاره به روحیه عدالت جویی وزیر بهداشت، تاکید کرد: تدبیر وزیر این بوده که قرارگاه در عالی ترین سطوح وزارت تشکیل شود تا کارها با شفافیت بیشتری، دنبال و پیگیری شود.

سرپرست سازمان غذا و دارو، در واکنش به ابهاماتی که وزیر در ارتباط با حوزه دارو مطرح کرده بود، افزود: ایجاد شفافیت و ایجاد عدالت نسبی در برخورد با شرکت های دارویی برای استفاده برابر از فرصت ها و پتانسیل های موجود، دغدغه ای است که از طریق همین قرارگاه دنبال خواهد شد.

شانه ساز در ارتباط با حذف ارز دولتی برای دارو، گفت: سیاست ما فعلاً تأمین دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی است و اگر قرار بر تغییر سیاست ارزی است، باید حتماً در مورد تأمین نقدینگی شرکت‌های دارویی و پوشش بیمه‌ای، پیش بینی‌های لازم صورت بگیرد. در غیر این صورت، تغییر سیاست ارزی برای دارو، به تنهایی مشکل ساز خواهد شد.

وی با عنوان این مطلب که سیاست ما حمایت از داروی تولید داخل است، افزود: ما به کیفیت داروهای تولید داخل اعتقاد و اعتماد داریم، اما بعضاً فشارهایی از سمت بیماران و برخی شرکت‌ها، باعث می‌شود برخی اقلام دارویی مشابه تولید داخل وارد کشور شود. البته ترجیح می دهیم که از داروی تولید داخل استفاده کنیم.

شانه ساز با بیان این مطلب که در حال حاضر کمبود دارویی حاد نداریم، گفت: خوشبختانه در حال حاضر در زمینه تامین دارو، بحرانی حس نمی کنیم و این مسئله نشات گرفته از برنامه ریزی هایی است که از ماه‌ها قبل صورت گرفته است.

وی در ارتباط با ماجرای امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: تغییر و تحول در هر سازمانی طبیعی است و نمی‌توان آنها را به یک موضوع خاص دانست.

سرپرست سازمان غذا و، در عین به شفاف سازی آرای کمیسیون‌ها در سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از خواسته های دست اندرکاران دارو اشاره کرد و گفت: این مسئله، خواسته ای است که همواره مورد انتظار بوده و پیش بینی می کنیم خیلی از ابهامات در این زمینه رفع شود.

شانه ساز ادامه داد: در چنین مجموعه ای با گردش مالی چند هزار میلیاردی، کار کردن سخت است. در عین حالی که نظارت ها وجود دارد. اما آنچه ما دنبال می کنیم، دوری جستن از برخوردهای سلیقه ای و شفاف سازی است که می تواند امضاهای طلایی را از بین ببرد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره سهام داری پسر ۵ ساله در یک شرکت دارویی، گفت: این قبیل موضوعات بیشتر بحث مالکیتی است، وظیفه ما تمرکز بر روی کیفیت دارو است. نمی‌توانیم به بحث‌های اقتصادی یا سوءاستفاده‌ها ورود کنیم، چرا که نه ابزار آن را داریم و نه وظیفه‌ای در این باره بر عهده سازمان است و دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha