به گواه تاریخ افراد با ضریب هوشی متوسط اما موفق بسیاری وجود دارند که تنها با اتکا به پشتکار و استفاده صحیح از ابزارهای محیط و تمرکز بالا توانسته اند، مسیر تاریخ را تغییر دهند و نقش به سزایی در زندگی انسان ها ایفا کنند.

چند راهکار ساده برای تقویت حافظه و نبوغ کودکان

سلامت نیوز: به گواه تاریخ افراد با ضریب هوشی متوسط اما موفق بسیاری وجود دارند که تنها با اتکا به پشتکار و استفاده صحیح از ابزارهای محیط و تمرکز بالا توانسته اند، مسیر تاریخ را تغییر دهند و نقش به سزایی در زندگی انسان ها ایفا کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، محمد صابری، یک روانشناس در این خصوص گفت: بسیاری از والدین تصور می کنند تنها ضریب هوشی بالا و عوامل وراثتی مانند ژن برتر تنها عامل نبوغ کودکان است در صورتی که می توان با ایجاد محیطی آرام، بکارگیری شیوه های صحیح، تقویت حافظه دیداری و شنیداری و تغذیه مناسب، کودکان با ضریب هوشی متوسط را به یک فرد نابغه تبدیل کرد.

این استاد دانشگاه افزود: ژن و عواملی وراثتی تنها بخشی از نبوغ انسان به حساب می آیند. نیمی از نبوغ افراد به تلاش افراد بستگی دارد. به گواه تاریخ افراد با ضریب هوشی متوسط اما موفق بسیاری وجود دارند که تنها با اتکا به پشتکار و استفاده صحیح از ابزارهای محیط و تمرکز بالا توانسته اند، مسیر تاریخ را تغییر دهند و نقش به سزایی در زندگی انسان ها ایفا کنند. بی شکی می‌توان کودکی نابغه زیادی تربیت کرد به شرط آنکه بتوانیم شیوه‌های پرورش آن را بدانیم.

وی با اشاره به اینکه میزان IQ را می‌توان با تمرین در کودکی تا حدودی افزایش داد، گفت: تقویت حافظه دیداری، شنیداری و افزایش توانایی درک تجسمی، نخستین گام برای تحریک نبوغ کودکان است.

وی اظهار داشت: کودکان هنگام انجام بازی یادگیری بالایی دارند بنابراین می توان با انجام بازی های مفرح و شاد، به تقویت حافظه های آنها کمک کنیم. به عنوان مثال می توان چند شکل به او نشان دهیم سپس از او بخواهیم بدون آنکه نگاهی به آن بیاندازد، نام شکل را به خاطر بیاورد.

وی بیان کرد: برای تقویت حافظه شنیداری نیز می توانیم به همین شیوه از کودک بخواهیم تا چیزی را بشنود ، سپس به همان ترتیب تکرار کند.

به گفته این مشاور، یکی دیگر از شیوه های افزایش تمرکز این است که از کودک بخواهیم مفاهیم و کلمات تداعی کننده یک موضوع را کنار یکدیگر طبقه بندی کند.

وی موبایل، تبلت و رایانه را بزرگترین موانع پرورش ذهن کودک عنوان کرد و گفت: ورزش مناسب و تغذیه سالم و مناسب رابطه مستقیمی با تمرکز و تحریک نبوغ کودکان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سهیل امانی ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    عالی بود. خیلی ممنون و سپاسگذارم.