جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 273655

محققان در یک مطالعه جهانی به منظور بررسی نقش آهن در بروز ۹۰۰ بیماری به تاثیرات پایین و بالا بودن سطح آن بر سلامت پی بردند.

بالا بودن آهن خون چه عوارضی دارد؟

سلامت نیوز: محققان در یک مطالعه جهانی به منظور بررسی نقش آهن در بروز ۹۰۰ بیماری به تاثیرات پایین و بالا بودن سطح آن بر سلامت پی بردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، افرادی که از میزان آهن خون بالایی برخوردارهستند نه تنها در برابر بیماری کم خونی مصون می‌مانند بلکه کمتر احتمال دارد به عارضه کلسترول بالا مبتلا شوند. هرچند وجود آهن مازاد در خون می‌تواند با عوارضی برای سلامتی همراه باشد.

در این بررسی که با همکاری یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی از دانشگاه‌های لندن، استرالیا و یونان انجام گرفت، محققان به مطالعه روی اطلاعات بالینی و ژنتیکی ۵۰۰ هزار نفر در انگلیس پرداختند و نقش وضعیت آهن خون آنان و تاثیر آن بر وضعیت سلامت را مورد ارزیابی قرار دادند.

کمبود آهن از جمله بیماری‌های شناخته شده است که تقریبا ۱.۲ میلیارد نفر در جهان به آن مبتلا هستند در صورتی‌که این بیماری تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند به مشکلات جدی جسمی منجر شود.

به گفته محققان آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته تاثیر وجود آهن مازاد است که بدن آن را ذخیره می‌کند و احتمال دارد فرد را در معرض بیماری کبدی، مشکلات قلبی و دیابت قرار دهد. حدود ۲۵ تا ۶۵ درصد از تفاوت‌های مشاهده شده بین سطح آهن خون در افراد مختلف به دلیل فاکتورهای ژنتیک است.

در این بررسی از نوعی روش آماری استفاده شد که در آن از اطلاعاتی ژنتیک به منظور برآورد بهتر تاثیر وضعیت آهن موجود در خون روی ۹۰۰ بیماری و عارضه بهره گرفته شد. در این روش محققان به رابطه بین وجود آهن مازاد در خون و کاهش خطر ابتلا به کلسترول بالا پی بردند.

هر چند بالا بودن سطح آهن خون شمشیر دو لبه است چرا که می‌تواند خطر عفونت‌های باکتریایی پوستی از قبیل سلولیت (عفونت بافت) و آبسه را افزایش دهد.

محققان بر اساس مطالعاتی که پیش از این انجام داده‌اند به این موضوع پی برده بودند که باکتری‌ها برای بقا و رشد خون به آهن نیاز دارند اما این بررسی اولین موردی است که با مطالعه روی اطلاعات جمعیتی بالا به دست آمده که تاکید کننده ارتباط بین وجود میزان بالایی از آهن در خون و خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی پوستی است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، هر سال حدود ۲۱ میلیون نفر به بیماری سلولیت مبتلا می‌شوند که به بیش از ۱۷ هزار مورد مرگ در جهان منجر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha