استفاده بیش‌ازحد از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، یکی از مهم‌ترین معضلات جهانی است که فواید این فناوری‌های مهم و نوین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. محققان کشور در همین خصوص، تأثیر این پدیده‌ها را بر وضعیت اسکلتی-عضلانی افراد، مورد مطالعه قرار داده‌اند.

مچ دست، قربانی اعتیاد به اینترنت

سلامت نیوز: استفاده بیش‌ازحد از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، یکی از مهم‌ترین معضلات جهانی است که فواید این فناوری‌های مهم و نوین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. محققان کشور در همین خصوص، تأثیر این پدیده‌ها را بر وضعیت اسکلتی-عضلانی افراد، مورد مطالعه قرار داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، امروزه استفاده از اینترنت به‌عنوان منبع اصلی اطلاعات و یکی از به‌صرفه‌ترین راه‌های ارتباطی در کشورهای مختلف رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. نتایج مطالعه‌ای در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۶۰ میلیون نفر به‌منظور استفاده از اینترنت، از رایانه و تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند. در دهه اخیر، سرعت رشد در تعداد کاربران اینترنت در بعضی از کشورهای درحال‌توسعه، چشمگیر بوده است و در این میان می‌توان دانشجویان را به‌عنوان دسته اصلی کاربران اینترنت طبقه‌بندی کرد.

اما به عقیده متخصصان، با توجه به این رشد روزافزون، اعتیاد به اینترنت نیز به یکی از نگرانی‌های بین‌المللی تبدیل شده است. شیوع اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین در مطالعات مختلف بین ۵ تا ۲۱ درصد گزارش شده است. طبق برخی مطالعات، اعتیاد به بازی‌های آنلاین اینترنتی، با افزایش شانس ابتلاء به افسردگی و اضطراب همراه بوده است.

مطالعات صورت گرفته در داخل کشور نیز حاکی از اثرات مخرب اعتیاد به بازی‌های آنلاین و استفاده مشکل‌ساز از شبکه‌های اجتماعی بوده است و این تأثیرات بر وضعیت اسکلتی-عضلانی بدن افراد نیز قابل توجه است.

در حال حاضر اختلالات اسکلتی-عضلانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سلامتی در اکثر کشورهای دنیا و ایران مطرح هستند. به همین دلیل، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی همدان در مطالعه‌ای، پدیده اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین را با بررسی درد در ناحیه مچ دست به‌عنوان یکی از پرکاربردترین اعضای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن مورد بررسی قرار داده‌اند.

این مطالعه روی ۶۶۵ نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده است.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که شیوع اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و اعتیاد به بازی‌های آنلاین بین دانشجویان، نسبتاً زیاد است و در صورت عدم انجام تمهیدات لازم، این پدیده می‌تواند باعث رخداد آسیب‌های مختلف مانند آسیب به سیستم اسکلتی-عضلانی و ازجمله درد در ناحیه مچ دست دانشجویان شود.

در این رابطه، علیرضا مرتضی پور، محقق دانشگاه علوم پزشکی همدان و همکارانش در این تحقیق می‌گویند: «در پژوهش ما، بین مردان و زنان ازلحاظ ابتلاء به درد مچ دست اختلاف معناداری وجود داشت. درواقع مقایسه فراوانی‌ها نشان داد مردان شرکت‌کننده در پژوهش نسبت به زنان، بیشتر به درد مچ دست مبتلا بودند».

بر اساس نتایج این تحقیق، میانگین معدل آخرین‌ترم در افراد مبتلابه درد مچ دست کمتر از افراد بدون درد مچ دست بود. همچنین شیوع اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین نزدیک به ۴۲ درصد گزارش شد که رقم بسیار بالایی به‌حساب می‌آید.

مرتضی پور و همکارانش بر مبنای یافته‌های تحقیق خود اعتقاد دارند: «به نظر می‌رسد خدمات مشاوره‌ای درباره مسائل جدید اعتیاد بین دانشجویان و همچنین ارائه خدمات درمانی مکمل برای آسیب دیدگان این اعتیادها، باید در اولویت مراکز مشاوره و همچنین مراکز درمانی درون و بیرون از دانشگاه قرار گیرد».

این یافته‌ها، در قالب مقاله‌ای علمی پژوهشی در مجله «ارگونومی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان به چاپ رسیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha