بررسی مطالعات نشان داده عضلات ثبات دهنده ستون فقرات تنها تا حدود ۱۵ دقیقه می‌توانند وضعیت صحیح بیمار را حفظ كنند و در افرادی كه شغل‌هایی با نشستن یا ایستادن طولانی دارند مانند رانندگان، كارمندان، دندانپزشكان و... عضلات پس از ۱۵ قیقه كنترل خود را بر مهره‌ها و مفاصل از دست می‌دهند و ضمن وارد شدن استرس وزن بدن بر این ساختارها، خود عضلات نیز به‌علت ناتوانی در حفظ وضعیت تنه در مقابل نیروی جاذبه، دچار افزایش فعالیت می‌شوند كه اصطلاحا گارد عضلانی نامیده می‌شود و به‌صورت احساس خستگی، درد یا محدودیت حركتی بروز می‌یابد؛به این ترتیب فرد این مشكل را با خود به خانه می‌برد، در حالی كه عضلاتش كارایی لازم را ندارد.

عضلات خسته از كار روزانه استراحت می‌خواهد

سلامت نیوز:بررسی مطالعات نشان داده عضلات ثبات دهنده ستون فقرات تنها تا حدود ۱۵ دقیقه می‌توانند وضعیت صحیح بیمار را حفظ كنند و در افرادی كه شغل‌هایی با نشستن یا ایستادن طولانی دارند مانند رانندگان، كارمندان، دندانپزشكان و... عضلات پس از ۱۵ قیقه كنترل خود را بر مهره‌ها و مفاصل از دست می‌دهند و ضمن وارد شدن استرس وزن بدن بر این ساختارها، خود عضلات نیز به‌علت ناتوانی در حفظ وضعیت تنه در مقابل نیروی جاذبه، دچار افزایش فعالیت می‌شوند كه اصطلاحا گارد عضلانی نامیده می‌شود و به‌صورت احساس خستگی، درد یا محدودیت حركتی بروز می‌یابد؛ به این ترتیب فرد این مشكل را با خود به خانه می‌برد، در حالی كه عضلاتش كارایی لازم را ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، این مشكل بیشتر در بیمارانی بروز می‌كند كه به توصیه پزشكان به باشگاه‌های بدنسازی یا استخرها مراجعه می‌كنند و در حالی كه انتظار بهبود داشته اند بعد از ورزش علائمشان تشدید می‌یابد .


پاسخ ما به این بیماران این است كه شما به جای استراحت دادن و آرام كردن عضلات خسته از كار روزانه و بر‌گرداندن عملكرد طبیعی‌شان، باز هم از آنها فعالیت سنگین‌تری مانند دویدن سریع روی تردمیل، ركاب زدن سریع روی دوچرخه، شنا كردن سریع یا بلند‌كردن وزنه می‌گیرید كه این بار دیگر از تحمل این عضلات خسته خارج است و نیروها مستقیما بر مفاصل، دیسك‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و حتی خود فیبرهای عضلانی وارد ‌شده و سبب بروز صدمات جدی به این ساختارها می‌‌شود.


در نهایت توصیه ما فیزیوتراپیست‌ها به شهروندانی كه در فعالیت‌های روزمره‌شان نشستن یا ایستادن یا وضعیت‌های بد طولانی مدت دارند، این است كه حتما در روز ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در سطح صاف پیاده‌روی كنند، اگر به استخر می‌روند از شنای سریع و قدرتی بپرهیزند و بیشتر روی آب سر بخورند، آرام شنا كنند یا در آب غوطه‌ور شوند و به جای استفاده از وزنه و ورزش‌های سنگین به نرمش‌ها و حركت‌های كششی و ثباتی كه فیزیوتراپیست به آنها آموزش می‌دهد، بپردازند.


توصیه می‌شود كارمندان در پایان ساعات كاری یا هنگام رسیدن به منزل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دراز بكشند و عضلات خود را شل و آرام كنند و در صورت احساس هر گونه ناراحتی به فیزیوتراپیست مراجعه كرده و با ایشان مشورت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha