نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران گفت: روزانه بیش از هزار زن در دنیا به دلیل زایمان می‌میرد. در ایران نیز سالانه 420 مادر بر اثر زایمان جان خود را از دست می‌دهند بنابراین وزارت بهداشت باید با حضور ماماها در طرح پزشك خانواده جلوی این حوادث را بگیرد.

سلامت نیوز : نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران گفت: روزانه بیش از هزار زن در دنیا به دلیل زایمان می‌میرد. در ایران نیز سالانه 420 مادر بر اثر زایمان جان خود را از دست می‌دهند بنابراین وزارت بهداشت باید با حضور ماماها در طرح پزشك خانواده جلوی این حوادث را بگیرد.

 15 اردیبهشت مصادف با روز جهانی ماما است و با توجه نقش بسیار مهم بهداشت و سلامت مادران بر فرزندان و در نهایت به گفته نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران به دلیل نقش موثر سلامت بر توسعه اجتماعی و اقتصادی هر كشوری با محمت هولكی‌اوز،نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران به مناسبت روز جهانی ماما به گفت‌وگو نشستیم.

هولكی‌اوز با اشاره به گزارش‌ سازمان جهانی بهداشت كه حاكی از مرگ روزانه بیش از یك هزار زن به دلیل زایمان در جهان است، اظهار داشت: صندوق جمعیت ملل متحد با توجه به درخواست كشورها در عرصه‌های مختلف از جمله مسائل بهداشتی به خصوص مبحث مامایی و كنترل جمعیت فعالیت می‌كند.

وی افزود: این صندوق بر اساس تصمیمات و سیاست‌های هر كشوری در زمینه بارداری ناخواسته، زایمان ایمن و دوری افراد از بیماری HIV/ ایدز و در نهایت توجه و تاكید به دختران و زنان در راستای كرامات و احترام آنان برنامه‌های حمایتی را در آن كشورها اجرا می‌كند.

هولكی‌اوز تصریح كرد: صندوق جمعیت ملل متحد بر اساس سنت و فرهنگ ایران به درخواست مسئولان كشورها در زمینه جمع‌آوری اطلاعات كاهش مرگ و میر مادران، سلامت مادران از مسائل بهداشت بارداری حمایت می‌كند.

وی اظهار داشت: صندوق جمعیت ملل متحد در چارچوب قوانین سازمان ملل برنامه‌های ایران در زمینه‌های خدمات بهداشتی در عرصه سلامت مادران، HIV و تنظیم خانواده را بر اساس پكیچ بهداشت باروری در جهت ارائه سرویس دهی بهتر فعالیت می‌كند.

هولكی‌اوز ادامه داد: هر زمان كه وزارت بهداشت درخواست و نیازی مبنی بر اطلاعات و خدمات بهداشت باروری ارائه كند صندوق جمعیت نیز در اطلاعات و داده‌های لازم را ارائه می‌كند و مطمئناً مسائل جمعیتی با توسعه اجتماعی و اقتصادی در هر كشور ارتباط مستقیمی دارد.

وی بیان داشت: اطلاعات و داده‌های جمعیتی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های هر كشور برای توسعه بسیار تأثیرگذار است و صندوق جمعیت ملل متحد نیز در این راستا ارتباط هماهنگی با سازمان آمار كشور برای ارائه آمار و داده‌های مختلف به منظور اخذ سیاستگذاری‌ها برای ایجاد بسترهای با كیفیت‌تر ایجاد كرده است.

هولكی‌اوز با اشاره به اینكه در بحث مامایی، سلامت مادران بسیار مطرح است، گفت: هر چه مادر سالم تر باشد و دوران بارداری سالمتری داشته باشد. نوزاد نیز سلامت بهتری خواهد داشت و این مسئله برای آینده هر جامعه‌ای مهم است..

وی ادامه داد: توسعه هر جامعه‌ای به سلامت و زایمان مناسب مادران آن جامعه بر می‌گردد و صندوق جمعیت ملل متحدد در این راستا جمله‌ای با مضمون هیچ زنی نباید برای به دنیا آوردن انسان دیگری جان خود را از دست دهد، دارد.

* مرگ روزانه هزار زن در جهان به دلیل زایمان

هولكی‌اوز با اشاره به اینكه روزانه در جهان هزار زن جان خود را بابت مسائل بارداری از دست می‌دهند، گفت: كارشناسان و متخصصان معتقدند كه 80 تا 90 درصد از این مرگ‌ها را می‌توان جلوگیری كرد و این مسئله آمار فوت مادران را كاهش می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش كه وضعیت بهداشت باروری در ایران از نظر صندوق جمعیت ملل متحد به چه صورت است، افزود: ایران در طول چند سال گذشته به دستاوردهای عظیمی در رابطه با كاهش مرگ و میر مادران دست یافته است و در حال حاضر نیز برنامه‌های كاهش مرگ و میر مادران ایران به عنوان فعالیتی جهانی شناخته شده است به طوری كه ایران در طول 10 سال اخیر 80 درصد از مرگ و میر مادران را كاهش داده است.

* مرگ سالانه 420 زن در ایران به دلیل زایمان

هولكی‌اوز گفت: ولی متأسفانه با وجود فعالیت‌های بسیار خوب ایران هنوز سالانه 420 زن در ایران به دلیل مشكلات بارداری جان خود را از دست می‌دهند، گفت: این آمار نشان‌دهنده مرگ روزانه مادران به دلیل پیچیدگی‌ بارداری در ایران است كه عقیده داریم می‌توان با اجرای برنامه‌های بهتر این آمار را تا 90 درصد كاهش داد.

وی با اشاره به اینكه ایران در زمینه كاهش مرگ و میر مادران فعالیت‌های خوبی داشته است ولی هنوز مرگ مادران در ایران به دلیل مسائل بارداری بالاست، افزود: وزارت بهداشت باید با اجرای سیاستگذاری‌های مناسب مرگ سالانه 420 مادر به دلیل مشكلات حین بارداری را كاهش دهد و صندوق جمعیت ملل متحد نیز تعهد كامل می‌كند كه ایران را در این زمینه كمك كند.

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد اظهار داشت: ایران دارای امكانات و توانایی بالای در مسئله بهداشت باروری است و باید برای كاهش آمار مرگ 420 مادری كه سالانه بر اثر مشكلات بارداری فوت می‌كنند كه آمار زیادی است برنامه‌های جامعی را اجرا كنند.

هولكی‌اوز با اشاره به اینكه یكی از دلایلی كه ایران در طی چند سال اخیر با كاهش مرگ و میر مادران در زمان زایمان مواجه شده است استفاده 97 درصدی از افراد ماهر و تحصیلكرده برای زایمان است، گفت: یك بخش از این افراد ماهر را ماماها تشكیل می‌دهند كه این مسئله نشاندهنده آن است كه زایمان در ایران توسط افراد ماهر و متخصص صورت می‌پذیرد.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا مسئله بالا بودن هزینه‌های زایمان توسط متخصصان در ایران وجود دارد، افزود: بله، مسئله بالا بودن هزینه‌های زایمان توسط متخصصان در ایران وجود دارد در حال حاضر 50 هزار ماما در ایران تربیت شده‌اند كه تنها 19 هزار نفر از آنها در شبكه بهداشتی كشور فعالیت می‌كنند و بقیه در حوزه‌های دیگری غیر از رشته تحصیلی خود فعالیت دارند كه در این راستا باید برای حضور ماماها در سیستم بهداشتی كشور اقدامی شود.

* هزینه‌های زایمان توسط متخصصان 3 برابر ماماها

هولكی‌اوز اظهار داشت: هزینه‌های زایمان توسط متخصصان 3 برابر ماماها است و حال برای ایجاد شرایط بهتر برای ماماها باید در طرح اجرای پزشك خانواده ماماها را نیز در این طرح ملی گنجانید به طوری كه در كنار هر پزشك و متخصص یك ماما نیز حضور داشته باشد كه این امر می‌تواند هم به افراد جامعه و هم برای پزشكان سودمند باشد.

وی تصریح كرد: صندوق جمعیت ملل متحد در سال جاری برنامه‌ای را با وزارت بهداشت اجرا خواهد كرد تا ارزیابی دقیقی از وضعیت ماماها در ایران شود تا ماماها از نظر آموزشی و موقعیت شغلی مورد بررسی قرار گیرند و در این راستا صندوق جمعیت ملل متحد از هر تغییر و بررسی‌ برای بهبود وضعیت ماما برای ارتقا آنان استقبال می‌كند.

هولكی‌اوز در پاسخ به این سؤال كه وضعیت ایران از نظر بهداشتی و نظام سلامت در منطقه به خصوص در مقایسه با كشور تركیه به چه صورت است، گفت: نظام شبكه سلامت ایران در عرصه‌های خدمات بهداشتی بسیار از تركیه بالاتر است و بسترهای بهتری در حوزه سلامت ایران نسبت به تركیه دارد ولی برخی عرصه‌ها از جمله خدمات ناباروری و همچنین استفاده بهینه پرسنل درمانی تركیه از ایران بهتر است ولی در مجموع باید این دو كشور تجربیات دانش علوم پزشكی خود را در اختیار یكدیگر قرار دهند زیرا برخی مسائل را ایرانیان می‌توانند از متخصصان تركیه بیاموزند و برخی از آموزه‌ها را نیز متخصصان تركیه از پزشكان و اساتید ایرانی می‌توانند آموزش و فرا گیرند.

وی تصریح كرد: صندوق جمعیت ملل متحد از روابط و برنامه‌های مشترك هر دو كشور ایران و تركیه در مسائل بهداشتی حمایت می‌كند.

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد بیان داشت: این صندوق در تلاش است با مذاكره با وزارت بهداشت در اجرای طرح پزشك خانواده حضور ماماها را در كنار پزشكان محقق كند تا هر پزشك با حضور یك ماما بتواند به آحاد جامعه هدف خدمات بهداشتی و درمانی ارائه كنند.

هولكی اوز در پاسخ به این پرسش كه بر اساس اعلام آمارهای كشور درصد بالایی از زایمان به صورت سزارین رخ می‌دهد و ایران در این زمینه با دیگر كشورها در حوزه بهداشت باروری چقدر فاصله دارد، گفت: آمار سزارین در ایران در حدود 45 درصد است. باید مادران را از عواقب سزارین آگاه كرد.

وی با اشاره به اینكه هزینه‌های بارداری و سزارین در ایران بسیار بالاست و مادرانی كه سزارین می‌كنند باید بدانند كه دیگر بعد از تولد فرزند نخست نمی‌توانند به صورت طبیعی فرزندشان را به دنیا آورند، افزود: هزینه‌های بارداری و زایمان طبیعی در كشورهای توسعه یافته پایین است و سیاستگذاری‌ها به سمتی است تا زایمان طبیعی در این كشورها مورد توجه قرار گیرد.

هولكی اوز اظهار داشت: سزارین‌ها باید تنها 5 تا 15 درصد از آمار سزارین در هر كشوری از جمله ایران كه در حال حاضر 45 درصد است را در برگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش كه وضعیت تكنولوژی و روش‌های جدید زایمان در ایران در مقایسه با كشورهای دیگر به چه صورت است و علت سزارین‌های زیاد در ایران چیست، گفت: در مورد سوال نخست شما نمی‌توانم به طور دقیق پاسخ دهم ولی در مجموع شاید یكی از علت‌های سزارین‌ها بالا در ایران نبود تحمل زنان برای درد زایمان طبیعی، زیبایی و موارد زیاد دیگری در این رابطه عنوان كرد ولی درمجموع كشورهای هم طبقه ایران نیز از مشكلات افزایش سزارین رنج می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha