سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 273957

یک متخصص دندان گفت: بهترین زمان برای معاینه دندان کودکان در سنین ۸ الی ۱۰ سالگی است.

زمان طلایی برای ارتودنسی

سلامت نیوز:یک متخصص دندان گفت: بهترین زمان برای معاینه دندان کودکان در سنین ۸ الی ۱۰ سالگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، بهزاد قریب زاده متخصص دندان درباره ارتودنسی کودکان اظهار کرد: تشخیص برای انجام ارتودنسی در سنین پایین تنها با معاینه دندانپزشک کافی نیست و حتما کودک باید توسط متخصص ارتودنسی کودکان معاینه شود.

قریب زاده ادامه داد: بهترین زمان معاینه دندان برای کودکان بین سنین هشت تا ۱۰ سالگی است تا به‌سرعت تشخیص داده شود که مشکلات و اختلالات مفصلی یا فکی وجود دارد یا خیر؛ با این کار سن درمان طبق الگوی رشد فک کودک تشخیص داده شده و مراحل ارتودنسی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که کودک مشکل فکی یا مفصلی داشته باشد بهتر است تا قبل از هشت سالگی درمان را شروع کنید. در مواقع ضروری باید عمل ارتودنسی برای کودکان صورت بگیرد و در این  بین برای کودک ارتودنسی متحرک و یا همان ارتوپدی فک انجام خواهد گرفت.


وی متذکر شد: درحالی که کودک مشکلات فکی یا مفصلی نداشته باشد پلاک متحرک یا ثابت کافی است و در صورتی که کودک مشکل فکی داشته باشد، تنها با ارتودنسی یا سیم پیچی ثابت مشکل حل نشده و به عمل جراحی نیاز خواهد بود.

متخصص دندان درباره نشانه‌های پلاک متحرک دندان گفت: پلاک متحرک در سن رشد باعث تغییر شکل فرم فک می‌شود و در سن بعد از بلوغ تنها نقش نگه‌دارنده دارد و یا برای حرکات کوچک دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درباره عوامل تاثیر گذار بر ناهنجاری‌های دندانی کودکان  اظهار کرد: ژنتیک یکی از شایع‌ترین عوامل این اختلال است، همچنین ضرباتی که به فک وارد می‌شود ممکن است باعث بروز آن شود.

متخصص دندان درباره بهترین راهکار برای پیشگیری و درمان گفت: بهتر است از همان دوران کودکی به پوسیدگی دندان بچه‌ها رسیدگی شود زیرا در صورتی که دندان‌های شیری پوسیده شوند و ساختمان خود را از دست دهد، بقیه دندان‌ها هم به تدریج فضای قسمت‌های از دست رفته را پر می‌کنند. بنابر‌این پدر و مادر‌ها نباید اجازه دهند دندان شیری کودک پوک یا پوسیده شود، در صورت پوک شدن باید حتما برای پر کردن دندان او اقدام کنند.

قریب زاده تاکید کرد: کودکان از همان سنین پایین باید شروع به مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی کنند زیرا با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان خیلی سریع‌تر مسبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

              
                                                          
                                             
                                     
                                             
                                         

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha