مشاور انجمن تغذیه ایران ضمن اشاره به مضرات نمک دریا و برخی تبلیغات گمراه کننده درباره توصیه به مصرف این نوع نمک، در عین حال گفت: یکی از عوارض جدی مصرف نمک زیاد، پوکی و نرمی استخوان است.

نمک دریا عامل انتقال بیماری‌های شیمیایی و عفونی

سلامت نیوز: مشاور انجمن تغذیه ایران ضمن اشاره به مضرات نمک دریا و برخی تبلیغات گمراه کننده درباره توصیه به مصرف این نوع نمک، در عین حال گفت: یکی از عوارض جدی مصرف نمک زیاد، پوکی و نرمی استخوان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا،برلیانت بزرگمهر  با اشاره به تبلیغات گمراه کننده نوعی نمکی با عنوان "نمک دریا" و با تاکید بر مصرف نمک تصفیه شده یُد دار گفت: افرادی که در نقاط کوهستانی زندگی می‌کنند به دلیل اقلیم خاص زندگی خود نیاز به منابع یُد بیشتری دارند. طی قرن‌ها با بارش برف و باران در مناطق کوهستانی یُد موجود در خاک شسته شده و افراد در معرض گواتر ناشی از کمبود ید قرار می‌گیرند.

وی افزود: بهترین منبع تأمین یُد، ماهی و محصولات دریایی است؛ البته به شرط آنکه این محصولات از دریا بوده و پرورشی نباشند. همچنین راه دیگر تأمین یُد مورد نیاز، مصرف نمک یُد دار است.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: نمک دریا برخلاف آنکه ادعا می‌شود حاوی مقادیر زیادی یُد است، اما در پروسه استخراج آن از دریا مقدار زیادی از یُد موجود در آن تبخیر می‌شود. بنابراین یُد موجود در آن به حدی نیست که نیاز بدن را تأمین کند. همچنین این نمک به دلیل آلودگی آب‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری‌های عفونی یا شیمیایی شود؛ چراکه فرآیندی در جهت استریل شدن آن صورت نمی‌گیرد.

بزرگمهر ادامه داد: گاها هنگامی که غذا شور است، می‌گویند غذا خوش نمک شده؛ در حالی که این بسیار جمله غلطی است که باعث تشدید عادات غذایی غلط می‌شود. مصرف نمک زیاد که در ایران نیز بسیار رواج دارد باعث بروز بیماری‌های قلبی_عروقی، دفع کلسیم و… می‌شود. مصرف نمک زیاد باعث دفع کلسیم از طریق کلیه‌ها می‌شود که در نتیجه آن بروز بیماری راشیتیسم در کودکان، نرمی استخوان در نوجوانان و پوکی استخوان در بزرگسالان مشاهده می‌شود.

وی در پایان، مصرف سبزیجات و میوه‌های حاوی پتاسیم را از عوامل مؤثر در کاهش میزان فشارخون معرفی کرد و گفت: البته مصرف این مواد خوراکی به تنهایی کافی نیست و باید برای پیشگیری از ابتلاء به فشارخون، به رژیم غذایی نیز توجه کافی داشت.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha