چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 27399
سلامت نیوز : رئیس انجمن مامایی ایران گفت: حدود 50 هزار فارغ‌التحصل مامایی در كشور وجود دارد كه 30 هزار نفر آنها یا بیكار هستند یا در مشاغل غیر مرتبط كار می‌كنند.

ناهید خداكرمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بزرگترین چالشی كه جامعه مامایی كشور با آن مواجه است پدیده مداخله در روند بارداری و زایمان در كشور است. این مداخلات آن قدر غیراستاندارد است كه نه تنها حرفه مامایی بلكه سلامت زنان و نسل آینده را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی افزود: اگر میزان سزارین كشورمان بالاترین میزان در دنیاست و تولد انتخابی و ختم حاملگی به درخواست مادر یا تیم پزشكی به یك پدیده معمول درآمده است به خاطر این است كه با وجود نیاز زنان كشور به خدمات مامابی شاهد 30 هزار مامای بیكار در كشور هستیم.

خداكرمی تصریح كرد: حدود 50 هزار فارغ‌التحصل مامایی در كشور وجود دارد كه به طور تقریبی در تیم‌های سلامت و پزشك خانواده و مراكز بهداشتی و درمانی حدود 20 هزار نفر آنها مشغول فعالیت هستند و 30 هزار نفر باقیمانده یا در حرفه‌های مرتبط كار می‌كنند یا بیكار هستند.

وی اضافه كرد: با وجود اینكه نظام آموزشی كشور مطابق با نیازهای جامعه ماما تربیت كرده است اما سیستم درمان كشور قابلیت جذب این تعداد ماما را ندارد و الان می‌بینیم كه بخش‌های زایشگاهی ما از كمبود ماما رنج می‌برند، بخش‌های پس از زایمان خالی از ماماست و مراكز بهداشتی و درمانی تعداد مورد نیاز ماما را در اختیار ندارد و بیشتر از مامای طرحی استفاده می‌كنند.

رئیس انجمن مامایی كشور گفت: یك مامایی كه در مركز بهداشت فعالیت می‌كند هم واكسن می‌زند، هم مراقبت دوران بارداری انجام می‌دهد، هم پایش رشد كودك می‌كند و هم خدمات تنظیم خانواده ارائه می‌دهد در حالی كه هر كدام از این واحدها باید توسط یك ماما انجام شود و در حال حاضر در تیم پزشك خانواده نیز حجم كار ماما بالاست.

وی ادامه داد: از مشكلات دیگر این است كه افزایش بی‌رویه سزارین موجب شده عوارض زایمان برای نوزادان افزایش یابد به طوری كه میزان آسم و دیابت در كودكان سزارینی بیشتر است.

خداكرمی تصریح كرد: این در حالی است كه اگر ماماها تقویت شوند میزان جراحی‌ها كمتر خواهد شد البته از علل دیگر افزایش بی‌رویه سزارین پروسه‌ای است كه سازمانهای بیمه‌گر اتخاذ كرده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر بیشترین مشكل ماماها با بیمه‌هاست كه متاسفانه آنها به طور سنتی و غیر علمی دهنده خدمت را تحت پوشش قرار می‌دهند در حالی كه طبق استاندار بیمه‌ای دنیا و قانون، این نوع خدمت است كه بیمه می‌شود. لذا اگر مراقبت‌های زایمان و پس از زایمان را هم پزشك و هم ماما می‌تواند انجام دهد پس چرا بیمه‌ها،‌ آزمایش‌ها و خدمات پاراكلینیكی كه توسط ماما می‌شود را قبول ندارند.

خداكرمی یادآور شد: بیمه‌ها هنوز در زمینه قرارداد با ماماها اقدام نكرده‌اند و آنها خدماتی را كه وزارت بهداشت به عنوان قانون خدمات مامایی مصوب كرده است را هم تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

وی افزود: وزارت بهداشت می‌تواند این موضوع را در شورای عالی سلامت مطرح كند كه اگر این مشكل حل شود بسیاری از مشكلات ناخواسته سلامت زنان حل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha