پاستیل با آن ظاهر جذاب و خوش آب و رنگش قطعا‌ از آن دسته خوراکی ‌هایی است که بزرگ و کوچک نمی توانند از خوردنش صرفنظر کنند.

پاستیل هایی که با کارنو براق می شود

سلامت نیوز: پاستیل با آن ظاهر جذاب و خوش آب و رنگش قطعا‌ از آن دسته خوراکی ‌هایی است که بزرگ و کوچک نمی توانند از خوردنش صرفنظر کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، ژلاتین پاستیل از پوست یا استخوان حیوانات مختلفی مانند گاو، خوک و حتی ماهی به دست می آید که البته در کشور ما به دلیل مساله حلال بودن، تنها پوست و استخوان گاو و به ندرت ماهی کاربرد دارد.در فرآیند تولید پاستیل، شکر بسیار، رنگ و اسانس خوراکی استفاده می‌ شود. از این رو، برخی از کارشناسان تغذیه مصرف زیاد آن را توصیه نمی کنند.

البته استفاده از این خوراکی همیشه موافقان و مخالفانی را به همراه داشته است اما به تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه این پاستیل های رنگارنگ و اتومبیل ها با یک نوع موم پوشانده می شوند که کارنو نام دارد.

عده ای از متخصصان تغذیه این موم و به طور کلی روغن‌هایی که برای شفافیت بیشتر، روی پاستیل‌ها ریخته می شوند را مضر دانسته و معتقدند پاستیل ها با موم های کارنو براق می شوند که برای براق کردن خودروها هم از آنها استفاده می شود. برخی از منتقدان حتی پا را یک قدم فراتر گذاشته و مصرف پاستیل هایی با این نوع روکش را مرگبار دانسته اند.

این در حالیست که عده ای از متخصصان تغذیه این ادعا را بی اساس دانسته و معتقدند سطح براق پاستیل ها به دلیل یک نوع روغن خوراکی است که برای براق شدن پاستیل‌ ها و جلوگیری از چسبیدن آن ها به یکدیگر به سطح شان افزوده می ‌شود و میزان آن بسیار کم است. بنابراین، نمی ‌تواند مشکلی برای گوارش افراد ایجاد کرده و یا از نظر اضافه کالری دریافتی فرد را دچار چاقی کند.

بنابر نظر این متخصصان در تولید پاستیل از نوعی واکس برای براق کردن آن استفاده می کنند که به هیچ وجه با سلامت فرد منافاتی ندارد.

البته توجه به این نکته ضروری است که در برخی از پاستیل های تقلبی که مشخصات مجوزهای استاندارد روی بسته آنها درج نشده، ممکن است از نوعی واکس غیر مجاز که برای براق کردن سطح پاستیل به کار می رود استفاده شود، که قطعا باعث به خطر انداختن سلامت افراد و به ویژه کودکان که سیستم گوارش حساس تری دارند، می شود، بنابراین، عاقلانه است که از خرید پاستیل های فله ای خودداری شود.

ضمن اینکه از پاستیل هم مانند تنقلات دیگر نباید پیش از غذا استفاده شود زیرا شیرینی آن جلو اشتها را می گیرد و به خاطر شکر و افزودنی هایی که دارد ممکن است مصرف بیش از حد آن موجب چاقی در کودکان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha