اشتیاق جوانان و نوجوانان به داشتن بازوان عضله ای و زیباسازی اندام که بتواند آنها را در معرض توجه بیشتری قرار دهد، باعث شده تا باشگاههای بدنسازی انتخاب اول آنها برای ورزش باشد، ولی راه میانبری هم به نام مصرف انواع مکمل ها و داروها وجود دارد که مورد استقبال قرار می گیرد.

سلامت، قربانی بازوهای پفکی در باشگاههای بدنسازی

سلامت نیوز:شتیاق جوانان و نوجوانان به داشتن بازوان عضله ای و زیباسازی اندام که بتواند آنها را در معرض توجه بیشتری قرار دهد، باعث شده تا باشگاههای بدنسازی انتخاب اول آنها برای ورزش باشد، ولی راه میانبری هم به نام مصرف انواع مکمل ها و داروها وجود دارد که مورد استقبال قرار می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اشتیاق زایدالوصف برخی از جوانان برای رسیدن به بر و بازوی عضله ای و پیراهن دران سبب شده تا دامن سودجویانی به باشگاههای بدن سازی با عنوان مربی یا باشگاهدار بازشود که با ارائه قرص و داروهای مکمل نیروزا، سلامت آنان را معامله می کنند.

نبود نظارت بر عملکرد این باشگاهها موجب شده تا نسخه پیچی این داروهای مکمل و نیروزا از سوی مربیان و گاهی باشگاهدارانی که سابقه فعالیت ورزشی و بازو سازی پفکی را در باشگاههای بدنسازی در کارنامه دارند هر روزه بیشتر شود. آمارهای رسمی گویای بازار داغ توجه جوانان به باشگاههای بدن سازی در مازندران است و بیشترین تعداد باشگاه در این استان در زمینه بدنسازی و زیبایی اندام در حال فعالیتند.

نسخه پیچی سرخود
یکی از مدیران باشگاههای بدنسازی در مازندران ضمن تایید تجویز داروهای مکمل نیروزا در این باشگاهها خطرات این نسخه پیچی ها را در آن جایی می داند که فرد نسخه پیچ هیچ اطلاعاتی در امور پزشکی و درمانی ندارد.
موسی غفاری به خبرنگار ایرنا گفت: براساس دستورالعمل، تمام باشگاههای بدنسازی باید دارای مربی بدنساز باشند و زیر نظر یک پزشک تغذیه فعالیت داشته باشند و چنانچه بخواهند داروی مکمل و نیروزا تجویز کنند باید زیر نظر پزشک باشد و داروها نیز از داروخانه های مجاز تهیه شود.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی تجویز مکمل از سوی افراد فاقد تجربه پزشکی و برخی سودجویانی انجام می شود که به نوعی دلال بازار داروهای مکمل هستند و مکمل ها و داروها را هم به جای داروخانه ها از فروشندگان سیار دریافت می کنند.
غفاری که تجربه چندین ساله مربیگری در باشگاههای بدنسازی را دارد، معتقداست که مصرف داروهای مکمل در صورتی که با مشورت پزشک تغذیه برای تامین نیاز بدن باشد، ایرادی ندارد ولی مشکل اینجاست که از اشتیاق جوانان و نوجوانان سواستفاده می شود و برای تجویز مکمل و حتی گاهی دارو و آمپول نه پای پزشک در میان است و نه تهیه از داروخانه.


یکی از ورزشکاران رشته بدنسازی دلیل روی آوری ورزشکاران به داروهای مکمل را داشتن بدن زیبا و فیزیک مناسب دانست و گفت: بیشتر ورزشکاران به جای تمرین درست برای ساختن فیزیک بدنی زیبا که البته سختی های خاص خودش را دارد، به خوردن داروهای مکمل به عنوان کمک تغذیه روی می آورند.
رضا خوشرو افزود: بدن بسیاری از ورزشکاران ما به خصوص کسانی که به صورت آماتور در این رشته ورزشی فعالند نیاز به داروهای مکمل ندارد و خودشان می توانند از طریق مشورت با کارشناس تغذیه، پروتئین موورد نیاز را از سبد غذایی روزانه اشان تامین کنند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف مکمل ها و داروها ا صولا برای ورزشکاران حرفه ای رشته بدنسازی است و این دسته از ورزشکاران هم عمدتاً زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه فعالیت می کنند، گفت: بیشترین خطر پیش روی ورزشکاران رشته بدنسازی، تجویز داروهای مکمل به صورت خودسر است، خواه آن را از داروخانه تهیه کرده باشند یا از جای دیگر چون آماتورها نیازی به مکمل و دارو ندارند.

این ورزشکار همچنین توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر مشاهده می شود، توجیه تهیه مکمل از داروخانه است یعنی ورزشکار آماتور فکر می کند اگر مکمل را از داروخانه تهیه و مصرف کند دیگر جای نگرانی ندارد و فکر می کند نگرانی تنها مربوط به تهیه مکمل و دارو از مراکز غیر مجاز است در حالی که اقدام خودسرانه در تهیه و مصرف مکمل و دارو اصل مشکلی را که این مواد برای بدن ایجاد می کنند، برطرف نمی سازد.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر داورخانه های استان، داروها و مکمل ها را بدون نسخه پزشک در اختیار قرار می دهند، خواستار نظارت بیشتر در این زمینه از یک سو و اطلاع رسانی به جوانان و نوجوانان علاقمند به بدنسازی از سوی دیگر در باره خطرات تجویز و مصرف خودسرانه مکمل ها شد.

جای خالی نظارت
رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام مازندران هم گفت که هم اکنون حدود ۲ هزار باشگاه بدنسازی دارای مجوز در این استان فعالیت دارد که در دو شیفت صبح و عصر ورزشکار زن و مرد را پذیرش می کنند.
محمدرضا ابوالقاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر این، تعداد زیادی باشگاه بدنسازی در سطح استان داریم که بدون هیچ مجوزی کار می کنند. مثلاً تنها در شهر ساری که ما ۵۰۰ باشگاه بدنسازی دارای مجوز داریم، افزون بر ۳۰۰ باشگاه فاقد مجوز هم کار می کنند. بیشترین میزان داروهای و مکمل‌های نیروزا و حتی مواد افیونی نیز در این باشگاهها به ورزشکاران تجویز می شود.
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان نظارت بر باشگاههای ورزشی از فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی در استان‌ها گرفته و به اداره کل ورزش و جوانان واگذار شد، هیات‌ها صرفاً نظارت فنی بر امور باشگاهها دارند و نظارت فنی هم شامل داشتن مربی بدنساز، مجهز بودن سالن ورزشی و استاندارد بودن تجهیزات ورزشی است که بر عهده هیات‌های ورزشی در استان‌ها قرار دارد.
ابوالقاسمی گفت: نبود نظارت بر باشگاههای بدنسازی باعث شده تا افراد غیر مسئول در کسوت مربی و حتی باشگاهدار که چند صباحی در این رشته ورزشی اشتغال داشتند؛ نسخه پیچی داروهای مکمل و نیروزا و برخی داروهای دیگر غیر مجاز را با سوء استفاده از اشتیاق جوانان به این رشته داشته باشند و سلامت آنها را به خطر می اندازند.
وی پیشنهاد کرد که با راه اندازی اکیپ چهار نفره متشکل از اداره کل ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشکی، هیات ورزشی و اماکن نیروی انتظامی نظارت بر باشگاهها براساس برنامه ریزی مدون به صورت دوره ای انجام شود.


عدم پوشش بیمه ورزشی
رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام مازندران عدم پوشش بیمه ای را از دیگر مشکلات این باشگاهها برشمرد و گفت: تجهیزات باشگاههای بدنسازی سنتی و پرخطر است و باید ورزشکارانی که در این رشته فعالیت دارند تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا در صورت آسیب دیدگی بتوانند از پوشش بیمه ای استفاده کنند و این در حالیست که اکثر ورزشکاران آماتور در این باشگاهها که بیشترین جمعیت ورزشی این اماکن را تشکیل می دهند از چنین پوشش بیمه ای برخوردار نیستند.
ابوالقاسمی افزود: در مازندران حدود ۷ هزار ورزشکار بدنساز و پرورش اندام دارای پوشش بیمه ورزشکاری هستند و چندین برابر این تعداد از ورزشکاران چیزی به نام بیمه ندارند و در صورت بروز مشکل برای درمان باید هزینه های گزافی را خانواده ها متحمل شوند.


ممنوع بودن تجویز مکمل در باشگاهها
رئیس هیات پزشکی ورزشی مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تجویز هرگونه مکمل و داروهای نیروزا در باشگاههای ورزشی را به صورت خودسر ممنوع دانست و گفت: باید این تجویز داروهای مکمل و نیروزا از سوی پزشکانی انجام شود که به نوعی نظارت پزشکی بر باشگاهها دارند.
دکتر فرزاد گوهر دهی افزود: علاوه بر آن تمام باشگاههای فعال در سطح استان باید کارت تاییدیه سلامت بهداشتی برای کارکنان خود که در این اماکن کار می کنند داشته باشند و حتی تعرفه نیز باید در معرض دید ورزشکاران قرار گیرد.
وی معتقد است: بین مکمل غذایی و داروهای نیروزا فرق وجود دارد؛ یعنی مکمل غذایی برای جبران کمبود بعضی مواد مغذی بدن در اثر عملکرد زیاد مورد نیاز است تا عملکرد ورزشکار با مصرف این مکمل ها افزایش یابد و این تجویز باید از سوی پزشک انجام شود، ولی مصرف هر گونه مواد نیروزا که به منظور افزایش توان شخصی ورزشکاران گاهی از سوی افراد فاقد اخلاق ورزشی تجویز می شود، به طور کامل ممنوع است و برخورد قانونی با متخلف صورت می گیرد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: هیات پزشکی ورزشی بر عملکرد باشگاهها در این حوزه نظارت دارد و چنانچه باشگاهی نسبت به تجویز مکمل و داروهای نیروزا اقدام کند، قطعاً برخورد می شود و این برخوردها شامل پلمپ و گاهی معرفی به دستگاه قضایی است.
دکتر گوهر دهی به ورزشکاران توصیه کرد از مصرف خودسرانه مکمل بدون مشورت پزشک خودداری کنند و مصرف این مواد بدون نیاز بدن و خودسرانه می تواند سلامت فرد را با خطر مواجه کند.
وی در مورد بیمه ورزشکاران هم گف: تمام ورزشکارانی که به صورت حرفه ای و یا آماتور در باشگاهها فعالیت ورزشی دارند، باید بیمه ورزشی داشته باشند و در این استان برای سال جاری حدود ۲۷ هزار ورزشکاران تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند که ۱۹ هزار نفرشان را مردان تشکیل می دهند.


تجویز زیرزمینی
معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران هم گفت: نظارت بر باشگاههای بدنسازی و سایر باشگاهها با مشارکت اداره کل ورزش، اماکن و هیات ها انجام می شود، ولی تعدد باشگاهها باعث می شود که این نظارت ها کم رنگ جلوه کند.

کسری منوچهری افزود: مکمل و داروهای نیروزا در باشگاههای بدنسازی به صورت زیرزمینی توزیع می شود و کمتر با نظارت بر باشگاهها می توانیم این توزیع کنندگان غیر مجاز را شناسایی کرد. راه بهینه ارتقاء سطح اطلاعات ورزشکاران نسبت به عواقب این داروها و مکمل هاست تا مصرف آن را کاهش داد و در غیر این صورت با نظارت نمی توان جلوی این کارها که زیرزمینی را که گاهی در خارج از باشگاه ها نیز خرید و فروش می شود، گرفت.


مشکل باشگاههای بدنسازی فراتر از مصرف مکمل و داروی نیروزا
معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم مشکل باشگاههای بدنسازی را فراتر از تجویز مکمل و داروهای نیروزا دانست و توضیح داد: در این باشگاهها هورمون هایی مصرف می شود که نتیجه آن ناباروری برای جوانان اعم از دختر و پسر است.
دکتر محمدرضا شیران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سنوات گذشته روزانه ۸ هزار واحد هورمون برای مصرف همین ورزشکاران وارد استان می شد و این میزان حدود ۸ برابر بیشتر از نیاز استان بود و با بررسی میدانی و نیازسنجی در حال حاضر ورود آن روزانه به کمتر از یکهزار واحد رسید.
وی ورود قاچاق این هورمون ها را مهمترین مشکل در سطح استان های کشور به خصوص مازندران دانست و اضافه کرد: متاسفانه این داروها از داروخانه های تهران به دلیل ضعف نظارتی موجود خریداری و به صورت قاچاق وارد استان می شود و در دسترس ورزشکاران قرار می گیرد که نیازی به مصرف نیز ندارند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران فروش این هورمون ها را به صورت زیرزمینی در برخی داروخانه های این استان نیز تایید کرد، ولی قول داد در صورت گزارش مردمی با متخلف بشدت برخورد شود.


دکتر شیران گفت: برخی از ورزشکاران ما به دنبال بازوان توده ای هستند و یک شبه نیز می خواهند به این مرحله برسند و این اشتیاق در داشتن بازوی توده ای باعث می شود که مورد سوء استفاده این قاچاقچیان قرار بگیرند و بعضاً نیز با مصرف این داروها و هورمون ها سلامتشان را به خطر می اندازند.
وی به ورزشکاران توصیه کرد تا هرگونه مصرف مکمل و داروهای نیروزا و هورمون ها را با نظر پزشکان خانواده خود انجام دهند و از تجویز خودسرانه پرهیز کنند و چنانچه نیاز باشد، پزشک نسبت به تجویز آن اقدام می کند.
براساس آمار رسمی حدود ۱۵ هزار باشگاه بدنسازی در سطح کشور وجود دارد که سه هزار از این باشگاهها بنا به گفته رئیس فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی فاقد مجوزند که ۱۰ درصد غیر مجازها در پایتخت فعالیت دارند.
همچنین طبق آمار افزون بر ۲ هزار باشگاه بدنسازی دارای مجوز در مازندران وجود دارد به طوری که ۲۵ درصد از این باشگاهها در شهر ساری مرکز استان فعالیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha