چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

هرساله با شروع موج گرما و تعطیلات تابستانی شاهد افزایش مسافرت‌ها به‌خصوص به مناطق شمالی کشور هستیم و این نوع تفریحات گاهی با خود حوادثی مانند غرق‌شدگی را به‌دنبال دارند که با پرهیز از سهل‌انگاری‌ها و رعایت اصول ایمنی می‌توان شاهد کاهش آماری باشیم که می‌تواند قابل کنترل باشد.

شیرجه در آغوش مرگ

سلامت نیوز:هرساله با شروع موج گرما و تعطیلات تابستانی شاهد افزایش مسافرت‌ها به‌خصوص به مناطق شمالی کشور هستیم و این نوع تفریحات گاهی با خود حوادثی مانند غرق‌شدگی را به‌دنبال دارند که با پرهیز از سهل‌انگاری‌ها و رعایت اصول ایمنی می‌توان شاهد کاهش آماری باشیم که می‌تواند قابل کنترل باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،سامان ۳۱سال سن داشت و حالا چند روزی است که خانواده به سوگش نشسته است و مادر، خواهر و برادر وی باور ندارند در یک سهل‌انگاری فرزند دلبندشان طعمه آب شد و مرگی زودهنگام در اوج جوانی، روزگار را برایشان تاریک کرد.

سامان که در تهران زندگی می‌کرد برای گذراندن تعطیلات پایان هفته و استفاده از آب و هوای خنک دماوند چند روز را به یکی از روستاهای آنجا رفت و روز حادثه صبح زود از خواب بیدارشد و به‌همراه دوستان خود به کوهنوردی به ارتفاعات مشرف به روستا رفت تا بعد از ظهر را در کوه تنگه بگذراند و غافل از اینکه این تفریح آخر زندگی‌اش خواهد بود؛

عصر که به روستا بازگشت بساط چای و عصرانه را آماده کرد که باغ عمه‌اش برود و آنجا استخر کشاورزی بود که با استفاده از آب استخر و سیستم آبیاری قطرهای باغ آبیاری می‌شد و ناگهان برای آب‌تنی به داخل استخر می‌رود و به دلیل حجم بالای آب و سردی آن در منطقه دماوند و سنگینی آن قادر به شنا نیست و هرچه تلاش می‌کند دیگر ماهیچه‌هایش توان دست‌وپا زدن را ندارند و تلاش دوستانش هم بی‌نتیجه ماند و تا کمک از راه برسد او غرق شده و جان به جان آفرین تسلیم کرده بود و به این ترتیب مادر و خواهر خود را که دوسالی است عزادار پدر بودند به سوگ و ماتم می‌نشاند و چه باورنکردنی راهی سفر ابدی می‌شود.

دوستی تعریف می‌کرد سال گذشته در روزهای بسیار گرم تابستان به یکی از سواحل خزر در مازنداران رفته بود و به دلیل اینکه هوا خیلی گرم بود خیلی‌ها ترجیح می‌دادند عصر تا تاریکی شب را برای شنا در دریا بیایند.

غروب یکی از روزهای پایان شهریورماه عروس و دامادی که تازه زندگی مشترک خود را آغاز کرده بودند برای گذراندن چند روز تعطیلات به شمال آمده بودند و شنا در غروب و تسلط کم به شنا موجب مرگ تازه‌داماد شد و عروس نگون‌بخت در سوگ همسرش نشست.

گاهی افرادی که تسلط کافی به فن شنا ندارند با تکیه بر آنچه به‌صورت ناقص می‌دانند و از این موضوع هم غافل می‌شوند که شنا در دریا با استخر متفاوت است و همین خرده‌آموزشی که دیده‌اند و گاهی هم جوانی و بی‌تجربگی که چاشنی آن می‌شود و از سویی هم غرور بی‌مورد اثبات خود به دیگران در شنا، فاجعه را خلق می‌کند و مرگ غمباری را رقم می‌زند.

گاهی هم به‌نظر می‌رسد که غرق‌شدگی بیشتر در دریا باشد، در صورتی‌که آمار غرق‌شدگی در رودخانه‌ها همیشه بالاتر است و نیازمند توجه بیشتر و رعایت اصول ایمنی بالاتری از سوی مسافران و افرادی که به‌نوعی زندگی و امرار معاششان به رودخانه‌ها گره خورده است.

از سوی دیگر در برخی از استان‌ها مانند استان‌های شمالی و مناطقی که دارای دریا، دریاچه یا رودخانه‌ها هستند غرق‌شدگی بیشتر است و به‌رغم اینکه رغبت مردم به مسافرت به مناطق شمالی کشور بیشتر است، اما براساس آمارهای موجود آمار غرق‌شدگی در استان خوزستان بیشتر است و از سویی دیگر هم تدابیر در نظر گرفته شده برای مناطق شمالی کشور بیش از مناطق جنوبی است که شاید همین امر هم باعث آمار بیشتر غرق‌شدگی در این مناطق باشد.

عمده موارد غرق‌شدگی در آب‌های شیرین (مانند رودخانه‌ها و استخرها) اتفاق می‌افتد، فکر می‌کنید غرق‌شدن در کدام یک خطرناک‌تر باشد؛ غرق‌شدن در آب شور یا آب شیرین؟ شاید بسیاری بر این باور باشند که غرق‌شدن در آب دریا خطرناک‌تر باشد، این در حالی است که غرق‌شدن در آب شیرین و واردکردن مقدار زیادی از آب استخر یا رودخانه به داخل ریه و معده بسیار خطرناک‌تر از بلعیدن حجم زیادی از آب دریاست.

ورود یا «آسپیراسیون» آب یا هر مایع دیگر به داخل ریه‌ها را غرق‌شدگی می‌نامند، شایع‌ترین غرق‌شدگی با آب شیرین صورت می‌گیرد و این غرق‌شدگی به‌خصوص در بین کودکان نوپا و پسران جوان و کودکان مبتلا به انواع تشنج شایع‌تر است و در بعضی موارد غرق‌شدگی در مقدار کمی آب مثلا وان حمام هم اتفاق می‌افتد.

بیشترین خطر در فصل تابستان مربوط به نوجوانانی است که با اصول صحیح شنا و شیرجه اطلاعی ندارند و در آب‌های رودخانه و دریا و بدون مراقبت اقدام به شنا می‌کنند. یکی از مواردی که جان شناگران و افراد در حال غرق را تهدید می‌کند، اختلالات قلبی و نارسایی کلیوی است که مدتی پس از خارج‌شدن از آب برایشان به وجود می‌آید.

علائم غرق‌شدگی

دیدن کسی که در آب به‌طور غیرطبیعی دست‌وپا می‌زند یا سرش مدام به زیر آب می‌رود و بالا می‌آید و یا کسی که مدت زیادی صورتش در داخل آب قرار دارد، می‌تواند هشداری باشد؛ به این معنی که با یک مورد غرق‌شدگی مواجه هستیم.

در هنگام غرق‌شدگی ابتدا فرد به‌علت کمبود اکسیژن دچار استرس و هراس می‌شود و به‌طور غیرطبیعی تقلا می‌کند. سه‌دقیقه پس از ماندن در زیر آب، کاهش هوشیاری رخ می‌دهد و پس از بازگشت ۶دقیقه آسیب‌های مغزی شروع می‌شود. چند دقیقه بعد ضربان قلب هم نامنظم و پمپاژ خون مختل می‌شود.

لب‌ها و پوست رنگ‌پریده یا آبی‌رنگ، سرفه همراه با خلط، کاهش هوشیاری، قطع تنفس و یا دشواری تنفس و ضربان قلب نامنظم برای کسی که حتی در کنار ساحل و خارج از آب قرار دارد هم می‌تواند علامت غرق‌شدگی باشد. با این همه بسته به سن و جنس، وضعیت جسمانی، دمای آب و مدت قرارداشتن در زیر آب شدت علائم برای افراد گوناگون متفاوت است.

آمار غرق‌شدگی در سال گذشته

مدیر کل تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در سال گذشته (۱۳۹۷) ۹۳۵نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند. پریچهر خزعلی افزود: در سال گذشته، ۹۳۵نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن (۱۳۹۶) با هزار و ۲۶ نفر ۸.۹درصد کاهش یافته است که در سال ۱۳۹۷، از کل تلفات غرق‌شدگی ۱۳۵ نفر زن و ۸۰۰نفر مرد بودند.

بیشترین تلفات غرق‌شدگی در خوزستان

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات غرق شدگی در سال گذشته مربوط به استان خوزستان است. طی این مدت ۱۱۸ نفر (۱۰۲ مرد و ۱۶ زن) در این استان بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند. خزعلی گفت: پس از آن استان‌های مازندران با ۹۹ (۹۱ مرد و ۸ زن) و گیلان با ۸۵ فوتی (۷۵ مرد و ۱۰ زن) در رتبه‌های بعدی بیشترین تلفات غرق‌شدگی قرار دارند.

بیشترین آمار مربوط به رودخانه است

وی خاطرنشان کرد: براساس این گزارش مطابق هر سال بیشترین آمار جان‌باختگان به دلیل غرق‌شدگی مربوط به رودخانه‌ها است، به‌نحوی که ۲۵۰نفر از کل متوفیات غرق‌شدگی سال گذشته (۹۳۵ نفر) در رودخانه‌ها جان باخته‌اند.

مدیر کل تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی افزود: از این جان‌باختگان ۲۱۷نفر مرد و ۳۳نفر زن بودند، شمار افراد فوت‌شده بر اثر غرق‌شدگی در رودخانه‌ها در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن با کاهش ۱۲.۹درصدی مواجه بود و از ۲۸۷فوتی در سال ۹۶ به ۲۵۰فوتی در سال ۹۷ رسیده است.

مرگ ۱۷۸نفر در دریا

وی ادامه داد: بعد از رودخانه‌ها، دریا بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی را دارد، در سال گذشته ۱۷۸نفر در دریا جان باختند که ۱۵۶نفر از آنان در مناطق خارج طرح محدوده مجاز جان خود را از دست داده‌اند.خزعلی گفت: بعد از دریا به ترتیب استخر کشاورزی با ۱۰۴، دریاچه مصنوعی و سد با ۹۸، استخر شنا با ۸۳، کانال با ۷۷، چاه با ۳۸، حوض و حوضچه با ۳۷ و دریاچه طبیعی با ۱۳فوتی بیشترین تلفات غرق‌شدگی را داشته‌اند، براساس آمارها ۵۷نفر نیز در سایر مکان‌های آبی فوت کرده‌اند.

مرداد بیشترین آمار غرق‌شدگی

وی اعلام کرد: از آنجا که بیشتر تلفات غرق‌شدگی در فصل تابستان اتفاق می‌افتد در سال گذشته نیز بیشترین آمار تلفات در فصل تابستان و مردادماه (۱۵۱ نفر) به ثبت رسیده است و کمترین آمار غرق‌شدگی نیز با ۳۹نفر مربوط به اسفندماه سال گذشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha