چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 274068

محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا واقع در آمریکا، با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی راهکار جدیدی را برای کشت کامل فولیکول موی انسان درون ظرف‌های آزمایشگاهی توسعه دادند که امکان کاشت مو با استفاده از جراحی و همچنین تولید داروهای جدید رشد مو را فراهم می‌کند.

استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای جلوگیری از ریزش مو

سلامت نیوز: محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا واقع در آمریکا، با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی راهکار جدیدی را برای کشت کامل فولیکول موی انسان درون ظرف‌های آزمایشگاهی توسعه دادند که امکان کاشت مو با استفاده از جراحی و همچنین تولید داروهای جدید رشد مو را فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان از سال‌ها قبل با کشت سلول‌های فولیکول موی موش‌ها در آزمایشگاه، موی این جانور را در خارج از بدن آن رشد داده‌اند. اما سلول‌های موی انسان به دلایلی در برابر این فرآیند مقاوم هستند. محققان برای رفع این مشکل تلاش کردند تا محیط طبیعی رشد سلول‌های مو را با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی شبیه‌سازی کنند.


برای این منظور با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی قالب‌های پلاستیکی کوچکی را ساختند که دارای یک دنباله نازک بوده و طول آن‌ها به نیم میلی‌متر می‌رسد. سپس محققان ترتیبی دادند که سلول‌های پوست انسان در اطراف این قالب‌ها رشد کند و سلول‌های فولیکول موی داوطلبان را درون قالب‌هایی قرار دادند و روی این سلول‌ها را با سلول‌هایی پوشاندند که تولید کننده کراتین هستند. سپس این سلول‌ها را با ترکیبی از فاکتورهای رشد از جمله مسدودکننده‌های JAK که رشد مو را تحریک می‌کنند، تغذیه کردند.


پس از سه هفته فولیکول‌های موی انسان پدیدار شده و تارهای مو شروع به رشد کردند.
با وجود اینکه این شیوه جدید مستلزم بازبینی و بهینه‌سازی است، فولیکول‌های تولید شده با استفاده از این شیوه منبع نامحدودی برای کاشت مو از طریق جراحی محسوب می‌شوند. در این نوع جراحی‌ها معمولاً حدود ۲۰۰۰ فولیکول مو از قسمت پشت سر شخص به بخش‌های بالایی و جلوی سر وی منتقل می‌شود.


منبع:پایگاه خبری مدیکال ساینس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha