یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 274296

سال 92 اولین راه ارتباطی کشور به شرق گیلان در منطقه الموت یعنی جاده قزوین - رحیم‌آباد ـ کلاچای کلنگ‌زنی شد، اما به‌تازگی با ورود اداره حفاظت محیط‌ زیست و طرح مشکلات زیست‌محیطی ساخت آن متوقف شده است.

جاده قزوین - گیلان در تعلیق

سلامت نیوز:سال 92 اولین راه ارتباطی کشور به شرق گیلان در منطقه الموت یعنی جاده قزوین - رحیم‌آباد ـ کلاچای کلنگ‌زنی شد، اما به‌تازگی با ورود اداره حفاظت محیط‌ زیست و طرح مشکلات زیست‌محیطی ساخت آن متوقف شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،علی فرخزاد، معاون عمرانی استاندار قزوین، در این باره توضیح می‌دهد: اداره کل راه و شهرسازی باید از ابتدا مجوز اداره حفاظت محیط ‌زیست را دریافت می‌کرد، اما ظاهرا این اتفاق رخ نداده و محیط ‌زیست پروژه را متوقف کرده است.

در انتظار بازنگری
مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست قزوین تصمیم‌گیری و اجرای جاده قزوین - رحیم‌آباد ـ کلاچای را مربوط به سال‌های 87-86 می‌داند و به همشهری می‌گوید: یکی از شروط اجرای این پروژه ارزیابی تبعات زیست‌محیطی بود. سازمان حفاظت محیط ‌زیست به موجب قانون به متولی یعنی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرده بود قبل از هر گونه اجرا، مطالعه امکان‌سنجی و ارزیابی آثار زیست‌محیطی را انجام دهد.


حسن پسندیده با بیان این‌که این پروژه بین 2استان گیلان و قزوین مشترک است، می‌افزاید: سازمان حفاظت محیط‌ زیست تأکید دارد مطالعه باید برای کل محور انجام شود.

آخرین ویرایش گزارش مطالعاتی که درباره این پروژه تهیه شد، مربوط به سال 97 بود. سازمان حفاظت محیط ‌زیست این گزارش را در کمیته‌های فنی و تخصصی خود با حضور نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی و مشاور این پروژه بررسی کرد. یک سری ایراد اساسی از نظر مؤلفه‌های محیط ‌زیستی وارد و قرار شد وزارت راه و شهرسازی موضوع را بازنگری کند و پس از بازنگری، گزارش مجدد در کمیته‌های تخصصی و فنی در دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط ‌زیست بررسی شود.


وی با بیان این‌که مشاوران وزارت راه و شهرسازی در حال انجام بازنگری و اصلاحات این گزارش هستند، اظهار می‌کند:‌ پروژه در محدوده قزوین برحسب قانون متوقف است. متولیان امر هم از قانون تبعیت کردند و اجازه دادند مطالعه این پروژه نهایی شود و مجوزهای لازم را کسب
 کند.


مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست قزوین با بیان این‌که مسیر دقیق جاده قزوین - رحیم‌آباد ـ کلاچای پس از انجام مطالعه‌های زیست‌محیطی مشخص می‌شود و ممکن است مسیر آن عوض شود،ممکن است براساس بررسی‌ها، گزینه‌های مختلفی پیشنهاد شود.

پیشنهاد اولیه مشاور این بود که از مسیر موجود حداکثر استفاده انجام و تعریض صورت گیرد. این امر مورد تاکید سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم است، اما چون وزارت راه و شهرسازی اصرار بر بررسی مجدد سایر گزینه‌ها دارد قطعاً آن مؤلفه‌ها هم مجددا بررسی می‌شود.

تلاش برای حفظ محیط ‌زیست
مدیر کل راه و شهرسازی قزوین هم با بیان این‌که اجرای طرح قزوین به کلاچای کاملا متوقف نشده است و تا تعیین تکلیف به کندی پیش می‌رود، می‌گوید: تاکنون برای اجرای این طرح ۴۱ میلیارد تومان هزینه شده است و صلاح نیست کار در این مرحله متوقف شود. در حال حاضر موضوع پدافند غیرعامل در اولویت است. باید ظرفیت دسترسی راه‌ها بیشتر شود تا در مواقع بحرانی یا ترافیک بالا بتوان از جاده‌های دیگر ارتباط چند استان به‌ویژه پایتخت را به شمال کشور میسر کرد.


توجه به دغدغه محیط‌ زیست هم مهم است که رفع شود. نمی‌خواهیم با ساخت جاده به محیط‌ زیست آسیب برسانیم.مسعود حق‌لطفی تصریح می‌کند: در حوادث سیل امسال در شمال کشور که محورهای مواصلاتی از جمله جاده چالوس و هراز مسدود شد، اهمیت دسترسی از مسیرهای دیگر دوچندان بروز کرد و از جاده قزوین به رشت استفاده شد. در صورت وجود جاده‌ای مناسب مانند قزوین به کلاچای این مسیر هم می‌توانست دسترسی هموطنان را به شمال کشور میسر کند.


مدیر کل راه و شهرسازی قزوین ادامه می‌دهد: جاده در بستر زمین ساخته می‌شود و به همین دلیل تخریب و آسیب‌هایی دارد، اما باید کمترین تخریب را به جا بگذاریم. هم ساخت جاده و هم نگهداری از محیط ‌زیست وظیفه ماست. نمی‌خواهیم با ساخت جاده به محیط‌ زیست آسیب برسانیم. به همین دلیل تلاش می‌کنیم با استفاده از دیدگاه کارشناسان محیط ‌زیست مراقب منابع طبیعی هم باشیم.


حق‌لطفی مهم‌ترین ویژگی ساخت جاده رحیم‌آباد به کلاچای را صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش زمان می‌داند و می‌افزاید: این مسیر ۱۴۵ کیلومتر از قزوین تا رودسر است و نسبت به مسیر جایگزین ۱۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود و از نظر زمانی هم حداقل یک ساعت و نیم زودتر به مقصد می‌رسیم. در سال اول پیش‌بینی می‌شود مصرف بنزین حدود ۵۰ میلیون لیتر کم شود.


 جاده قزوین ـ رحیم‌آباد ـ کلاچای با عرض ۲۰/۱۱ متر، نخستین راه ارتباطی کشور به شرق گیلان خواهد بود. طول مسیر این پروژه حدود ۱۴۵ کیلومتر است و ۷۰ کیلومتر آن در استان قزوین قرار دارد. این پروژه پس از چند سال پیشروی با صرف هزینه‌ای بیش از ۴۱ میلیارد تومان به دلیل نداشتن پیوست زیست‌محیطی در انتظار تصمیم مسئولان استانی و کشوری برای ادامه یافتن یا متوقف شدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha