روند بررسی و پرداخت خسارات از سوی کارشناسان طولانی شده است و مردم خوزستان از این وعده و وعیدهای عملی نشده ناراضی هستند.

خوزستان، رهاشده در معضلات سیلاب

سلامت نیوز:روند بررسی و پرداخت خسارات از سوی کارشناسان طولانی شده است و مردم خوزستان از این وعده و وعیدهای عملی نشده ناراضی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،یوسفی، نماینده مردم اهواز می‌گوید: «‌برآورد خسارات همچنان در حال انجام است. مسأله پرداخت خسارات نیز کماکان در حال پیگیری است.ساعدی، رییس مجمع نمایندگان استان خوزرستان هم از تدوین نامه‌ای برای ارسال به مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات حل‌نشده و وعده‌های عملی‌نشده مردم سیل‌زده استان خوزستان خبر داده است. به نظر می‌رسد دستگاه‌ها و نهادهای متولی آن‌طور که باید هنوز نتوانسته‌اند خوزستان را از وضعیت قرمز بحران خارج کنند.

نزدیک به سه ماه از سیل ویرانگر در استان خوزستان می‌گذرد؛ سیلی که به گفته کارشناسان، وقوع آن بی‌سابقه بوده است. طبیعتاً چنین حادثه بی‌سابقه‌ای خسارت‌هایی نجومی به بار می‌آورد، هر چند با وجود سدهای مختلف در مسیر رودخانه‌ها نباید میزان خسارت‌های واردشده به مردم تا این اندازه ویرانگر می‌شد. هنوز روستاها و مناطق سیل‌زده زیادی هستند که با مشکلات و خرابی‌های به‌بارآمده ناشی از سیل دست و پنجه نرم می‌کنند.


با این حال از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل و در میانه کمک‌رسانی مردم، مسوولان نیز به بازدید از این مناطق رفته و وعده‌هایی را برای بهبود وضعیت به مردم خوزستان می‌دادند.

همان روزها بود که آقای رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، میزان خسارات سیل اخیر را بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد و تاکید کرد که باید خسارت‌ها بدون اتلاف وقت و سریعاً پرداخت شود تا اعتمادسازی بین مردم و نظام انجام شود؛ اما حالا با گذشت سه ماه از آن روزها کمتر وعده‌ای عملی شده و به وقوع پیوسته است؛ حتی همین دو هفته پیش شخص وزیر کشور در دومین نشست قرارگاه رسیدگی به مناطق سیل‌زده از عملکرد ضعیف بانک‌ها انتقاد کرد.


خسارات به منازل و زمین‌های کشاورزی، عمده‌ترین مشکل مردم خوزستان عنوان شده است. حجم آبی که زمین‌های کشاورزی را در این استان در بر گرفته آن‌قدر زیاد بود که تا مدت‌ها پس از عبور سیل در این مناطق باقی مانده بود.

بسیاری از مزارع به‌طور صددرصدی آسیب دیده بودند و دیگر محصولی برای ارائه در فصل برداشت نداشتند. دولت در آن روزها اعلام کرد که به سرعت خسارات این افراد را پرداخت می‌کند تا دست‌کم برای فصل کشت بعدی بتوانند آماده شوند.

مشکلات راه‌ها نیز یکی دیگر از مسائلی بود که باید خیلی زود به آن رسیدگی می‌شد اما نمایندگان مردم خوزستان در مجلس در مصاحبه‌های خود اعلام کرده‌اند که تاکنون اقدامات انجام‌شده در حد ارزیابی خسارات بوده و خسارتی در حوزه کشاورزی و مسکن و راه‌و‌‌شهرسازی پرداخت نشده است.


جالب است بدانید بیش از ۲۷۰ روستای خوزستان در سیل امسال به صورت کلی یا جزئی تخلیه شده‌اند و بیش از ۴۰۰ هزار نفر نیز در این استان متأثر از سیلاب شده‌اند. همین موضوع میزان خساراتی که به جاده‌ها و منازل و زیرساخت‌های ارتباطی وارد شده است را به خوبی نشان می‌دهد.


 آقای همایون یوسفی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» اعلام کرد: «تقریباً تمام خانواده‌هایی که به خاطر آسیب‌دیدگی و آب‌گرفتگی منازل مسکونی در بیرون از خانه‌شان ساکن شده بودند به خانه‌های خود برگشته‌اند.»

با وجود اینکه نماینده مردم اهواز می‌گوید اغلب مردم به خانه‌های خود بازگشته‌اند اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بسیاری از خانوارها هنوز به خانه‌های خود برنگشته‌اند و بعضا از ترس فروپاشی خانه‌های نم‌کشیده‌شان ترجیح می‌دهند بیرون از ساختمان خانه‌شان اسکان کنند، به‌طوری که بسیاری از مناطق مردم آسیب‌دیده در حیاط خانه‌هایشان چادرهایی را برای استقرار خود بنا کرده‌اند.

از سوی دیگر با گرم‌شدن هوا، میزان آلودگی و شیوع بیماری‌های فصلی بیشتر شده است که در این خصوص نیز وزارت بهداشت باید رسیدگی و سرکشی خود را بیشتر از هر زمان دیگری کند.

حمایت‌های نامتوازن
با توجه به حجم و گستردگی کار، احتمال خطا یا توزیع نامتوازن بسته‌های حمایتی و سایر کمک‌های غیرنقدی در نقاط حادثه‌دیده وجود دارد، بنابراین باید با نظارت مستمر نسبت به توزیع اقلام و کالاها اقدام شود چرا که ارسال بسته‌های حمایتی به این مردم کماکان از سوی خیرین و برخی نهادها ادامه دارد.

اواخر اردیبهشت بود که آقای غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان خبر داد که بسته‌هایی حاوی لوازم خانگی میان مردم سیل‌زده توزیع خواهد شد. در همین رابطه یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس به «صبح‌نو» گفته است: «بنیاد برکت بسته‌های لوازم خانگی را تهیه کرده بود که آن‌ها در میان مردم محترم مناطق سیل‌زده توزیع شد.»

پرداخت خسارات همچنان در دست پیگیری است
 یوسفی ادامه داد: «اغلب سیل‌زدگان به مناطق خودشان بازگشته‌اند و موضوع برآورد خسارات همچنان در حال انجام است. مسأله پرداخت خسارات نیز در حال پیگیری است.

بنیاد مسکن و وزارت جهاد کشاورزی این موضوعات را پیگیری می‌کنند. بنیاد مسکن در منطقه ورود پیداکرده و بین روستاهایی که زیرآب رفته و منازلی که تخریب‌شده آمارگیری کرده و در برخی نقاط مبلغی را به‌عنوان بلاعوض پرداخت کرده است.»

نماینده مردم اهواز گفت: «بیمه منازل سیل‌زده نیز موضوعی بود که پیشتر بنیاد برکت آن را انجام داده است و از این طریق نیز خسارات مردم سیل‌زده جبران خواهد شد. در حال حاضر در بخش‌های زراعی و مسکونی مبالغی به آن‌هایی که بیمه‌شده بودند از سوی بنیاد برکت پرداخت شده است.»

 شکواییه به رهبر انقلاب
اما این اقدامات فقط بخش کوچکی از وعده‌های دولت بوده و این روزها مردم خوزستان حال خوشی ندارند. همین عملکرد ضعیف دستگاه‌ها سبب شد روز گذشته مجمع نمایندگان استان خوزستان به فکر تدوین نامه‌ای به مقام معظم رهبری بیفتند.

آقای قاسم ساعی، رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان و نماینده مردم دشت آزادگان  اعلام کرد: «این بی‌تدبیری‌ها معنایی ندارد. ما به‌دنبال این هستیم تا دولت توجه ویژه به خوزستان داشته باشد و دردهای خوزستان را درمان کند. از یک‌سو مردم زیر آب و سیل می‌مانند و از سوی دیگر می‌گوییم برای کشت آب نداریم. این معنایی ندارد.

بنده به‌عنوان رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در حال تدوین یک نامه برای ارسال به مقام معظم رهبری هستم. رییس‌جمهوری و وزرا از یک طرف هزار وعده می‌دهند اما از یک‌سو این وعده‌ها عملیاتی نمی‌شود. مردم باید شکایت خود را کجا ببرند؟ مقام معظم رهبری دستور داده به مناطق سیل‌زده توجه ویژه شود؛ اما عملاً دستور ایشان اجرایی نشده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha