معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به توسعه روزافزون و رشد عظیم تحقیقات حوزه میکروبیوم، بر تسریع ورود هدفمند ایران به این حوزه تحقیقاتی جهان، برای شناخت بهتر بیماری‌های غیرواگیر و پیشگیری و مبارزه با آنها تاکید کرد.

لزوم ورود ایران به تحقیقات جهانی میکروبیوم برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به توسعه روزافزون و رشد عظیم تحقیقات حوزه میکروبیوم، بر تسریع ورود هدفمند ایران به این حوزه تحقیقاتی جهان، برای شناخت بهتر بیماری‌های غیرواگیر و پیشگیری و مبارزه با آنها تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر رضا ملک‌زاده در «سمپوزیوم میکروبیوم ایران» که به مناسبت روز جهانی میکروبیوم دربیمارستان شریعتی تهران برگزار شد، گفت: بدن انسان، مجموعه عظیمی از میکروبهاست و بیش از ۱۰۰ تریلیون میکروب فقط در روده انسان سالم قرار دارد و این میزان، ۱۰ برابر تعداد سلول‌های بدن است.

وی افزود: درحالی که انسان ۲۳ هزار ژن بیان شده دارد، میکروبیوم‌ها سه میلیون و ۳۰۰ هزار ژن دارند و ۱۵۰ برابر بزرگتر از ژنوم انسان هستند.

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقدمه سخنرانی خود که به اهمیت فوق‌العاده نقش میکروبیوم‌ها و تاثیر شگرف آنها در بدن انسان اشاره داشت، گفت: میکروبیوم‌ها را می‌توان یکی از اعضای بدن تلقی کرد، وزن میکروبیوم‌ها در بدن انسان، حدود یک کیلوگرم است و ۴ گروه بزرگ را تشکیل می‌دهند و این چهار گروه، به شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شوند.

ملک‌زاده ضمن یادآوری سابقه شکل‌گیری تحقیقات بر روی میکروبیوم‌ها به‌ویژه طی دو دهه گذشته، به رشد عظیم و روزافزون تحقیقات طی این مدت اشاره و بر همین اساس تاکید کرد: بسیار مهم است که بدانیم چه چیزی ترکیب میکروب‌های بدن را تعیین می کند و محل زندگی، نحوه تغذیه، شیر مادر، ورزش، سن، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها همگی در این زمینه تعیین‌کننده هستند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت افزود: میکروبیوم‌ها در تعامل همیشگی با بدن انسان هستند و لازم است نقش آنها در بیماری‌ها در نظر گرفته شود و در این صورت می‌توانیم به نتایج ارزشمندی در تحقیقات مرتبط با بیماری‌ها دست یابیم.

وی با بیان اینکه وقوع بی‌نظمی در میکروبیوم‌ها، منشأ بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر همچون سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سندرم متابولیک و به‌ویژه بیماری‌های گوارش است، یادآور شد: چنانچه می‌دانیم هم اکنون ۱۰ درصد ایرانی‌ها مبتلا به دیابت و ۳۰ درصد در مرحله پیش‌دیابت هستند، ۲۰ درصد ایرانی‌ها نیز طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده مبتلا به دیابت خواهند شد، چاقی و اضافه وزن به عنوان منشا بسیاری از بیماری‌ها، در ایران شدیداً در حال افزایش است و ما مجبور به درک نقش میکروبیوم و ورود به تحقیقات این حوزه هستیم. به عنوان مثال، ما با تنظیم میکروبیوم‌ها می‌توانیم با چاقی در حال شیوع، مبارزه کنیم.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه موضوعات بسیار جالبی در تحقیقات میکروبیوم‌ها در آینده مطرح خواهد شد: تاکید کرد: تحقیقات میکروبیوم‌ها در حوزه منطقه‌ای به دلیل تفاوت میکروبیوم‌ها در مناطق مختلف، نتایج بهتری خواهد داشت.

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، خواستار توجه محققان کشور و نیز پژوهشگران حوزه گوارش به تحقیقات در زمینه میکروبیوم‌ها و افزایش همکاری‌ها در زمینه این تحقیقات با محققان علوم پایه شد.

روز جهانی میکروبیوم، امسال با شعار مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha