نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ژنتیکی زوال عقل را تعدیل کند.

سبک زندگی بر خطر ژنتیکی زوال عقل تاثیر دارد

سلامت نیوز:نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ژنتیکی زوال عقل را تعدیل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه اکستر انگلیس بر اساس بررسی‌های خود مشاهده کردند که رعایت سبک زندگی سالم می‌تواند به تعدیل ساختن خطر ژنتیکی ابتلا به زوال عقل کمک کند.

در این بررسی آمده‌ است: احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که به لحاظ ژنتیکی در گروه‌ پرخطر قرار دارند در صورت رعایت سبک زندگی سالم ۳۲ درصد کمتر از افرادی است که سبک زندگی سالم را رعایت نمی‌کنند.

متخصصان انگلیسی مشاهده کردند افرادی که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به زوال عقل هستند و سبک زندگی سالم را رعایت نمی‌کنند تقریبا سه برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به این اختلال هستند.

یکی از محققان ارشد این مطالعه در دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر گفت: این اولین مطالعه‌ای است که بررسی کرده با داشتن سبک زندگی سالم می‌توان خطر ژنتیکی ابتلا به زوال عقل را تحت تاثیر قرار داده و آن را تعدیل کرد. یافته‌های بدست آمده حاکی از آن است که با رعایت نکاتی می‌توان خطر ژنتیکی ابتلا به زوال عقل را تعدیل ساخت. در حقیقت، رعایت سبک زندگی سالم با وجود ریسک ژنتیکی، احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

در این بررسی اطلاعات مربوط به ۱۹۶ هزار و ۳۸۳ بزرگسال ۶۰ سال و بالاتر در بانک اطلاعات پزشکی انگلیس مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان در مدت زمان هشت سال ۱۷۶۹ مورد زوال عقل را شناسایی کردند و آنان را به لحاظ تاثیر فاکتورهای ژنتیکی به سه دسته تقسیم کردند. همچنین سبک زندگی این افراد با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون خودداری از استعمال سیگار، انجام حرکات ورزشی و رعایت رژیم غذایی سالم مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش نشریه آنلاین مدیکال اکسپرس، این متخصصان مشاهده کردند داشتن سبک زندگی سالم حتی می‌تواند خطر ژنتیکی ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

جزئیات این مطالعه همزمان در نشریه JAMA به چاپ رسیده و در کنفرانس بین المللی ۲۰۱۹ انجمن آلزایمر که در لوس‌آنجلس برگزار شد، ارائه شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha