چشم کودکان سه برابر بیشتر از بزرگسالان از اشعه‌ی ماورای خورشید آسیب می‌بیند و بیش از بزرگسالان نیاز به مراقبت دارد؛ بنابراین لازم است تا کودکان هم حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند.

چرا کودکان باید عینک آفتابی بزنند

سلامت نیوز: چشم کودکان سه برابر بیشتر از بزرگسالان از اشعه‌ی ماورای خورشید آسیب می‌بیند و بیش از بزرگسالان نیاز به مراقبت دارد؛ بنابراین لازم است تا کودکان هم حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند.

آیا کودکان هم نیاز به استفاده از عینک آفتابی دارند؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، قرار گرفتن طولانی در مقابل نور خورشید می‌تواند باعث چسبندگی قرنیه و پیرچشمی شود و ازآنجاکه چشم کودکان تا قبل از دوازده‌ سالگی بسیار حساس است و توانایی فیلتر کردن اشعه فرابنفش را ندارد استفاده نکردن از عینک آفتابی در کودکی باعث می‌شود تا زمینه‌ساز بروز مشکلات مختلف چشمی در بزرگسالی شود.

بنا به گفته‌ی چشم‌پزشکان؛ چشم کودکان سه برابر بیشتر از بزرگسالان از اشعه‌ی ماورای خورشید آسیب می‌بیند و بیش از بزرگسالان نیاز به مراقبت دارد؛ بنابراین لازم است تا کودکان هم حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند.

لازم است کودکان و بزرگسالانی که از ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر در معرض تابش نور آفتاب هستند، استفاده از عینک آفتابی را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنند، زیرا در این مدت‌ زمان، حتی اگر در سایه نیز قرار بگیرند، خطرات اشعه UV چشم‌ها را تهدید می‌کند.
اشعه UV باعث خشکی چشم، کاهش حس قرنیه، بروز آب‌ مروارید و بیماری ناخنک چشم می‌شود.

عینک آفتابی کودکان باید چند درصد در برابر اشعه UV مقاوم باشد؟
عینک آفتابی باید تا ۹۹ درصد اشعه UV را منعکس کند و این شامل هر دو اشعه UVA و UVB می‌شود. روی برچسب برخی از عینک‌ها قید شده محافظت‌کنندگی در برابر UV تا ۴۰۰ mm است. این بدان معنی است که عینک صد درصد قدرت محافظت‌کنندگی در برابر اشعه UV را دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود هرگز از عینک‌های آفتابی که صرفاً سایه‌ای جلوی چشم هستند برای کودکان تهیه نکنید چراکه باعث می‌شوند مردمک چشم در مواجهه با نور شدید بازتر و میزان نور و اشعه UV بیشتری وارد چشم آنها شود.

مناسب‌ترین رنگ شیشه عینک آفتابی، رنگ‌های قهوه‌ای، دودی و خاکستری است

عینک آفتابی که برای کودکان تهیه می‌کنیم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
در انتخاب عینک آفتابی باید سه گزینه را مد نظر قرار دهید:
1. قاب: در ابتدا باید قابی را برای کودکمان انتخاب کنیم که انعطاف‌پذیر و نشکن باشد.
برای تنظیم اندازه قاب عینک را روی چشم کودک بگذارید و ببینید به سمت پایین حرکت می‌کند یا خیر. اگر عینک حرکت کند، ممکن است پایین بیاید و روی نوک بینی قرار بگیرد و کودک را اذیت کند. بهتر است برای بچه‌ها عینکی را انتخاب کنید که شیشه بزرگ‌تری دارد تا تمام دور چشم آن‌ها را از بالای ابرو تا انتهای خط ابرو و زیر چشم بپوشاند تا پرتوها از هیچ طرف وارد چشم آنان نشود.

2. شیشه: مورد بعدی انتخاب شیشه‌ی مناسب برای عینک است. شیشه‌ی عینک‌های کودکان بهتر است از جنس پلی کربنات باشند زیرا قوی، بادوام و ضدضربه هستند.

3. دسته: دسته عینک هم باید سبک و از جنس الاستومر باشد و نه روی گوش‌ها جا بیندازد و نه خیلی شل باشد. برای کودکان زیر سه سال حتماً از بند عینک استفاده شود.

چه رنگ عینک آفتابی برای کودکان مناسب است؟
در هنگام خرید از فروشنده بخواهید که عینکی را در اختیارتان قرار دهد که با حداکثر محافظت از چشم باشد و فقط جنبه فانتزی نداشته باشد.

مناسب‌ترین رنگ شیشه عینک آفتابی، رنگ‌های قهوه‌ای، دودی و خاکستری است. عدسی‌هایی با رنگ‌های بنفش و زرد و صورتی و رنگ‌های فانتزی از این قبیل حتی برای چشم مضر نیز هستند.

عینک‌های آفتابی با شیشه‌های رفلکس یا آینه هم گزینه خوبی برای انتخاب نیستند زیرا در بعد ظهر دید مناسبی ندارند و علاوه بر اینکه در این زمان محافظ خوبی در برابر تابش نور نیستند، بلکه حتی به دلیل خاصیت آینه‌ای‌شان باعث جذب نور نیز می‌شوند.

برای جذابیت بیشتر برای بچه ها بهتر است برای رده سنی2 تا 8 ساله از رنگ‌های شاد استفاده کنید. بچه‌های ۹ سال به بالا که بیشتر دوست دارند شبیه بزرگ‌تر‌ها شوند عینک‌های تیره را ترجیح می‌دهند.

اگر فرزند شما از عینک طبی استفاده می‌کند، پیش از خرید عینک آفتابی با پزشکش مشورت کنید. از متخصص چشم بخواهید ویژگی‌های عینک مناسب را برای شما مشخص کند.

آیا باید عینک آفتابی برای کودکان را از برندهای معروف تهیه کنیم؟
خیر. به‌هیچ‌وجه نیازی به خرید عینک از برندهای معروف با قیمت‌های بالا نیست. کافی است تست UV بدهید تا مطمئن شوید عینکی که خریداری می‌کنید، استاندارد است. هرچه میزان محافظت عینک از اشعه فرابنفش بیشتر باشد؛ کیفیت عینک بالاتر و قیمت آن بیشتر است. پس فقط کافی است از فروشگاه معتبری نسبت به خرید عینک اقدام نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha