فائو در گزارشی مشترک با دیگر نهادهای سازمان ملل متحد اعلام کرد: تعداد گرسنگان جهان برای سومین سال متوالی افزایش یافت. تازه‌ترین گزارش مشترک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و دیگر نهادهای سازمان ملل درباره وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان نشان می‌دهد که بطور تقریبی ۸۲۰ میلیون نفر از مردمان کره خاکی طی سال ۲۰۱۸ میلادی غذای کافی برای خوردن نداشته‌اند.

افزایش تعداد گرسنگان جهان برای سومین سال متوالی

سلامت نیوز: فائو در گزارشی مشترک با دیگر نهادهای سازمان ملل متحد اعلام کرد: تعداد گرسنگان جهان برای سومین سال متوالی افزایش یافت. تازه‌ترین گزارش مشترک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و دیگر نهادهای سازمان ملل درباره وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان نشان می‌دهد که بطور تقریبی ۸۲۰ میلیون نفر از مردمان کره خاکی طی سال ۲۰۱۸ میلادی غذای کافی برای خوردن نداشته‌اند.

به گزارش سلامت نیز به نقل از روزنامه تعادل، این عدد نسبت به سال پیش از آنکه ۸۱۱ میلیون نفر برآورد شده بود، افزایش داشته است. این سومین سال متوالی است که شمار گرسنگان جهان در حال افزایش است. طبق تازه‌ترین نسخه گزارش «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان» که شامگاه دوشنبه در نیویورک از آن رونمایی شد، روند کاهش شمار نوزدانی که در هنگام تولد وزن کمی دارند، بسیار کند دارد.

این در حالی است که اضافه وزن و چاقی، خصوصاً در بین کودکانِ در سن مدرسه و بزرگسالان در تمامی مناطق جهان همچنان در حال افزایش است. در این گزارش که به صورت مشترک از سوی فائو، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی (ایفاد)، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت ارایه شده، آمده است که احتمال مواجه شدن با عدم امنیت غذایی در همه قاره‌ها در زنان بیشتر از مردان است؛ منطقه امریکا لاتین دارای بیشترین شکاف در این زمینه است.

روسا و مدیران‌کل فائو، ایفاد، یونیسف، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت در دیباچه این گزارش مشترک تأکید کرده‌اند: اقدامات ما برای مقابله با این روند مشکل‌آفرین نه تنها در مقیاس و گستره (عمل) بلکه از نظر همکاری‌های بین‌بخشی باید برجسته‌تر شوند.

در گزارش «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان» آمده است که در بسیاری از کشورهایی که رشد اقتصادی کندی دارند، خصوصاً کشورهای با درآمد متوسط و آنهایی که اتکای بسیاری به تجارت بین‌المللی کالاهای اولیه دارند، گرسنگی در حال افزایش است.

همچنین در بسیاری از کشورهایی که گرسنگی در حال افزایش است، نابرابری درآمد نیز در حال بالارفتن است، مساله‌ای که باعث می‌شود فقرا، اقشار آسیب‌پذیر و به حاشیه‌رانده‌شدگان برای مقابله با (شرایط ناشی از) کند شدن رشد اقتصادی با مشکلات بیشتری روبرو شوند. طبق این گزارش، وضعیت قاره آفریقا با داشتن بیشترین نرخ گرسنگی در جهان بسیار هشدارآمیز است؛ این درحالی است که نرخ گرسنگی در تمامی زیرمنطقه‌های آفریقا با سرعت کم اما مداومی در حال افزایش است.

در شرق آفریقا حدود ۳۰ درصد جمعیت دچار تغذیه نابسنده هستند. علاوه بر [تغییرات] اقلیمی و منازعات، کند شدن رشد اقتصادی و افول اقتصادی نیز در این مساله دخیل هستند. از سال ۲۰۱۱، نیمی از کشورهایی که به خاطر کاهش رشد یا رکود اقتصادی شاهد افزایش گرسنگی بوده‌اند، در آفریقا قرار داشته‌اند. بیشترین افراد دارای تغذیه نابسنده (بیش از ۵۰۰ میلیون نفر) در آسیا و عمدتاً در کشورهای جنوبی این قاره زندگی می‌کنند.

آسیا به همراه آفریقا دارای بیشترین سهم انواع اشکال سوءتغذیه هستند. علاوه بر آن، آسیا و آفریقا میزبان حدود سه چهارم تمامی کودکان دارای اضافه وزن در جهان هستند، مساله‌ای که ناشی از داشتن رژیم غذایی ناسالم است. طبق این گزارش تخمین زده می‌شود که بیش از ۲ میلیارد نفر از مردمان جهان، عمدتاً در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، دسترسی منظمی به غذای سالم، مغذی و کافی ندارند.

با این حال، مساله دسترسی نامنظم به غذای سالم، مغذی و کافی از جمله چالش‌هایی است که حتی کشورهای با درآمد بالا نیز با آن مواجه هستد. بخشی از آمار و اطلاعات کلیدی ارایه شده در این گزارش به این شرح است:

تعداد افراد گرسنه در جهان در سال ۲۰۱۸ برابر با ۸۲۱.۶ میلیون نفر یا یک نفر از هر ۹ نفر ساکن کره خاکی است. تعداد گرسنگان در آسیا: ۵۱۳.۹ میلیون نفر، تعدد گرسنگان در آفریقا: ۲۵۶.۱ میلیون نفر، تعداد گرسنگان در امریکای لاتین و منطقه کاراییب:

۴۲.۵ میلیون نفر، تعداد افرادی که کم وبیش یا شدیداً دچار عدم امنیت غذایی هستند: ۲ میلیارد نفر (۲۶.۴ درصد جمعیت جهان)، تعداد نوزدانی که با وزن کم به دنیا می‌آیند: ۲۰.۵ میلیون نفر (یک از هر ۷ نوزاد)، تعداد کودکان زیر ۵ سال که اضافه وزن دارند: ۴۰ میلیون نفر (۵.۹ درصد)، تعداد کودکان در سن مدرسه و نوجوانان که اضافه وزن دارند: ۳۳۸ میلیون نفر، تعداد بزرگسالان گرفتار چاقی: ۶۷۲ میلیون نفر (۱۳ درصد، یک از هر ۸ بزرگسال).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha