در بسیاری از موارد، افزایش وزن بنا به شرایط پزشکی مختلف ایجاد می شود و ربطی به پرخوری و عدم تحرک ندارد.

اگر دچار 5 وضعیت پزشکی هستید، مراقب وزن خود باشید

سلامت نیوز:در بسیاری از موارد، افزایش وزن بنا به شرایط پزشکی مختلف ایجاد می شود و ربطی به پرخوری و عدم تحرک ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،در اینجا 5 وضعیت پزشکی تعجب آوری که منجر به اضافه وزن غیر عادی می شوند و راه های کنترل آنها را می توانید بهتر بشناسید:

اختلالات خواب: بی خوابی در نتیجه آپنه خواب یا حتی سندرم پای بی قرار، باعث کمک به افزایش وزن می شود. کمبود خواب با هورمون های احساس سیری و گرسنگی تداخل پیدا می کند. به طوری که محروم از خواب بیشتر تمایل به سمت پرخوری پیدا می کنند و یا به دلیل تحمل درجاتی از استرس، بیشتر به سراغ غذاهای پرکالری می روند. دریافت حداقل 7 تا 8 ساعت خواب شبانه روز برای کنترل وزن و پیشگیری از اضافه وزن ضروری به نظر می رسد.

افسردگی: افرادی که از افسردگی رنج می برند، به دلایل مختلف از جمله غذا خوردن احساسی و کاهش سطح فعالیت فیزیکی، و یا حتی استفاده از برخی داروهای ضد افسردگی دچار درجاتی از چاقی و اضافه وزن می شوند. در واقع اضافه وزن از جمله عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی است اگر استرس دارید یا افسرده هستید، با پزشک خود در مورد درمان های دارویی و یا روان درمانی مشورت کنید. انتخاب ورزش یا سرگرمی، در طول روز می تواند کمک کننده باشد.

اختلال درد مزمن: هر وضعیتی که باعث بروز درد مزمن بشود، از جمله فیبرومیالژیا، ورم مفاصل، و سیاتیک می تواند منجر به کاهش سطح فعالیت و اضافه وزن شود. به علاوه برخی داروهای ضد درد نیز به اضافه وزن کمک می کنند. اگر از داروهای کاهنده درد عصب استفاده می کنید، برای کنترل اضافه وزن، حتما با پزشک تان مشورت کنید.

سندرم کوشینگ: این سندرم بسیار نادر است اما یک وضعیت پزشکی در نتیجه ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول توسط غدد آدرنال است که خود باعث افزایش وزن ناگهانی می شود. مبتلایان به این سندرم حتی اگر اندامی نازک داشته باشند و یا آتروفی عضلانی را تجربه کنند، باز هم دارای شکم بزرگ هستند. اولین اقدامی که باید در درمان سندرم کوشینگ انجام شود، بازگشت به تعادل هورمونی است که از راه های مختلفی می توان به این هدف دست یافت. تعادل هورمونی می تواند از طریق عمل جراحی به دست بیاید.

یائسگی: به دست آوردن چند پوند وزن در دوران یائسگی می تواند طبیعی باشد. علائم و نشانه های این دوران از قبیل کم خوابی و گر گرفتگی خود باعث به دست آوردن وزن میشوند. به علاوه روند سالخوردگی و افزایش سن خود باعث کاهش سوخت و ساز بدن و چاقی می شود. مصرف آب زیاد در طول روز، خداحافظی با چربی های اشباع، خوردن مواد غذایی حاوی کلسیم، مصرف مکمل آهن و مصرف غذاهای حاوی فیبر، برای جلوگیری از اضافه وزن در دوران یائسگی مفید است.

منبع:prevention

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha