چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 275809

یک روانشناس گفت: برخی از والدین برای تشویق فرزند خود از فست‌فودها و تنقلات صنعتی به‌عنوان جایزه استفاده می‌کنند، اما تعیین این خوراکی‌های مضر به‌عنوان جایزه موجب ارزش‌سازی غلط در ذهن کودک می‌گردد.

4 توصیه به والدین برای تغذیه سالم کودکان

سلامت نیوز:یک روانشناس گفت: برخی از والدین برای تشویق فرزند خود از فست‌فودها و تنقلات صنعتی به‌عنوان جایزه استفاده می‌کنند، اما تعیین این خوراکی‌های مضر به‌عنوان جایزه موجب ارزش‌سازی غلط در ذهن کودک می‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، باتوجه به قرارداشتن کودکان در یکی از مهم‌ترین دورههای رشدی، موجب شده که کارشناسان تغذیه توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی کودکان داشته باشند، چرا که سلامت منبع تامین انرژی مورد نیاز برای تکمیل فرآیند رشد در کیفیت رشد کودک و سلامت وی دربزرگسالی تاثیرگذار است، به علاوه با ورود کودکان به مدرسه، نیاز به انرژی مضاعف برای تمرکز و یادگیری مطرح می‌شود و این مسئله نیازمند توجه ویژه والدین به تغذیه کودکان است.

امروزه به دلیل گسترش رسانه‌های مختلف و اطلاع رسانی‌های گستره در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه سلامت، آگاهی‌های بسیاری به عموم جامعه ارائه می‌شود و بسیاری از والدین از اهمیت تغذیه سالم برای کودکان آگاهی دارند، در بررسی انجام شده پیرامون آگاهی، نگرش و عملکرد مردم در خصوص تغذیه که در سال ۹۰ در استان قم انجام شد، مشخص شد که حدود ۷۰ درصد مادران قمی از ضرر فست‌فودها آگاهی دارند.

آگاهی تنها مولفه لازم برای رسیدن به هدف نیست و اقدام متناسب با هدف گام تعیین کننده‌ای برای کسب موفقیت در کارهاست، به همین دلیل برای اصلاح الگوی تغذیه کودکان نمیتوان تنها به ارائه اطلاعات به والدین اکتفا کرد و باید روش های ترغیب کودکان به تغذیه سالم را بررسی و عملیاتی کرد.

دربرخورد با کودکی که ذائقه‌ای مایل به فست‌فودها و تنقلات صنعتی مانند انواع چیپس‌ها و شکلات‌های پرکالری دارد و از مصرف انواع لبنیات و سبزیجات اجتناب میکند، باید شیوههای کارآمدی که بدون اجبار و فشار روانی و سایر آسیبها، کودک را ترغیب به مصرف موادغذایی سالم می‌کند استفاده کرد.

صادق سلمانیان، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، درخصوص راهکارهای ترغیب کودکان به تغذیه سالم عنوان کرد: اولین راهکار الگو بودن خود والدین در خوردن غذاهای سالم است و در درجه اول خود پدر و مادر باید از مصرف این تنقلات مضر در مقابل کودکان پرهیز کنند، دومین راهکار ساخت ذائقه جدید برای کودکان، استفاده از هنرهایی مانند سفره‌آرایی و تزئین غذاها و میوه‌های سالم است تا توجه کودک را به این خوراکی‌های مفید جلب کند.

وی ادامه داد: راهکار سوم آگاهی دادن به کودک درمورد عوارض مصرف بیش از حد این تنقلات صنعتی و مضر است که باید به زبان کودکانه و در قالب داستان و انیمیشن و سایر شیوه‌های هنری دیگر بیان شود.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: راهکار دیگر محدودسازی و قانونمند کردن فضای خانه است اما نباید مصرف بیش از حد این نوع خوراکی‌ها در منزل به یک عرف پذیرفته شده تبدیل شود، البته همیشه در مقابل قانون امکان نافرمانی نیز وجود دارد، اما اگر این گزاره‌ها در دوره نونهالی در کودک نهادینه و درونیسازی گردد، احتمال خودکنترلی و پرهیز کودک در سنین بالاتر بیشتر خواهدبود، درمورد کودکان دبستانی که دوره نونهالی را پشت سر گذاشتهاند نیز میتوان از شیوه‌هایی هم‌چون تعیین جایزه و تشویق برای نفوذ پذیری قاعده استفاده کرد.

سلمانیان بیان کرد: در برخی موارد دیده می‌شود که پدر و مادر برای تشویق فرزند خود و یا در مناسبتهای شاد و خاص، از فست‌فودها به‌عنوان جایزه و وسیله تشویق استفاده می‌کنند، باید توجه شود که انسان چیزی را به‌عنوان جایزه به دیگری می‌دهد که داری ارزش و اعتبار باشد و تعیین این خوراکی‌های مضر به‌عنوان جایزه ارزش‌سازی غلط در ذهن کودک می‌گردد؛ بهتر است از روش‌های تشویقی دیگر مانند رفتن به پارک یا انجام بازی مورد علاقه کودک دراین موارد استفاده نمود.

وی خاطر نشان کرد: البته منظور منع کامل مصرف این تنقلات نیست چراکه به گفته پزشکان مصرف میزان کم و محدود این خوراکیها مشکلساز نبوده و درصورت مدیریت والدین منعی ندارد، آنچیزی که باید مورد پرهیز قرارگیرد، مصرف مکرر و متعدد فست‌فودها و خوراکی‌های صنعتی و ورود این موارد به سبک غذایی کودک است که می‌تواند منجر به بی‌قراری، عدم تکامل صحیح رشد شناختی و جسمی، اضافه وزن و بی‌تحرکی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha