ساعت ٩ صبح دیروز، برای ٢٠ مسافر در دو نقطه کشور، خوش یمن نبود. آنها در دو سانحه رانندگی به طرز دلخراشی جان خود را از دست دادند.

سبقت مرگ در ساعت ٩ صبح

سلامت نیوز: ساعت ٩ صبح دیروز، برای ٢٠ مسافر در دو نقطه کشور، خوش یمن نبود. آنها در دو سانحه رانندگی به طرز دلخراشی جان خود را از دست دادند.

٧ مسافر یک اتوبوس و ١٣ مسافر یک مینی بوس، در عرض چند ثانیه با مرگ‌های هولناکی جان باختند. سرعت زیاد، علت اصلی هردو حادثه اعلام شد. وسیله‌های نقلیه ای که با سرعت‌های زیادشان به ارابه‌های مرگ تبدیل شدند و در حاشیه جاده‌های دو نقطه از کشور حمام خون به پا کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،مینی بوس در جاده فریدان به سمت خوانسار و اتوبوسی هم در جاده بم ایرانشهر منجر به کشته شدن این ٢٠ نفر و مصدومیت ٨ نفر شدند. نیروهای امدادی هلال احمر خوانسار و ایرانشهر صبح دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» جزئیات این دو سانحه هولناک را روایت کردند.


فاجعه در خوانسار
فاجعه در خوانسار اصفهان، نیروهای امدادی را به صحنه دلخراش مرگ کشاند؛ مرگ مسافران مینی‌بوسی که از فریدان اصفهان به سمت خوانسار می‌رفتند؛ حادثه وحشتناکی که ١٣ نفر را کشت و هشت نفر را هم راهی بیمارستان کرد.

نیروهای امدادی بعد از ورود به صحنه این تصادف، با تصاویر دلخراشی روبه‌رو شدند؛ اجسادی که در میان آنها دو پسربچه نیز وجود داشت و این ماموریت را به یکی از تلخ‌ترین ماموریت‌های امدادی در هلال‌احمر تبدیل کرد. گفته می‌شود در حال حاضر، حال سه مصدوم در بیمارستان بشدت وخیم است و بقیه نیز تحت درمان و مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.


ساعت ٩ صبح دیروز، حادثه‌ای وحشتناک در جاده بوئین به سمت خوانسار رخ داد. مینی‌بوسی با ٢١ مسافرش واژگون شد و به سمت پایین کنار جاده رفت. شدت این واژگونی به‌حدی بود که بیشتر مسافران این وسیله نقلیه نتوانستند جان سالم به در ببرند. بلافاصله موضوع این تصادف به نیروهای اورژانس و هلال‌احمر اطلاع داده شد. امدادگران خیلی زود در محل حاضر شدند و اقدامات و کمک‌رسانی را آغاز کردند.

علمدار فروغی، رئیس جمعیت هلال‌احمر خوانسار که خودش شخصا در محل حادثه حضور داشت و کار کمک‌رسانی را انجام داده بود، درباره جزییات عملیات امدادرسانی به خبرنگار «شهروند» توضیحاتی داد:   «ساعت ٩:٣٤ صبح این حادثه به ما گزارش شد.

بلافاصله نیروهای امدادی به محل اعزام شدند. وقتی به آن‌جا رسیدیم با صحنه دلخراشی مواجه شدیم. مینی‌بوس کاملا له شده بود. اجساد اکثرشان متلاشی شده بود. در میان اجساد دو پسربچه را دیدم، یکی ٥ یا ٦ ساله و دیگری هم ١٢ ساله بود. خیلی متاثر شدم. این یکی از تلخ‌ترین ماموریت‌هایمان بود. در کل ١٥ امدادگر و نجاتگر از هلال‌احمر خوانسار، گلپایگان، فریدان و فریدون‌شهر به محل اعزام شدند.

یک دستگاه بالگرد، پنج دستگاه آمبولانس و دو خودروی نجات، همچنین یک خودروی عملیات و چهار دستگاه آمبولانس از ١١٥ راهی محل حادثه شدند. اجساد بیرون کشیده شد و مصدومان نیز با بالگرد و خودروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شدند. ٦ مصدوم به‌صورت زمینی و سه مصدوم که حالشان خیلی وخیم بود، با بالگرد به بیمارستان اعزام شدند.

ما نیز به بیمارستان رفتیم که متوجه شدیم، چهار مصدوم دیگر هم در راه بیمارستان حالشان بدتر شده و آنها را نیز با بالگرد به بیمارستان فاطمیه خوانسار منتقل کرده‌اند. هنوز علت اصلی این حادثه مشخص نشده، ولی گویا راننده مینی‌بوس زنده است و نیروها و کارشناسان درحال بررسی علت این واژگونی وحشتناک هستند.»


این درحالی بود که دقایقی بعد، سرهنگ حسین پورقیصری، رئیس پلیس راه استان اصفهان علت این حادثه را اعلام کرد و گفت: «١١ مسافر این خودرو در دم جان باختند و دوسرنشین دیگر هم در بیمارستان خوانسار جان خود را از دست دادند که کشته‌شدگان ١٠ زن، دو پسربچه و یک دختربچه بودند. همچنین علت این حادثه تخطی از سرعت مطمئنه راننده مینی‌بوس در محل پیچ  اعلام شده است.»


تغییر مسیر راننده باعث این تصادف شد
یکی از مصدومان این حادثه که در بیمارستان فاطمیه خوانسار بستری است،  درباره جزییات حادثه گفت: «من اهل روستای داران هستم. به همراه دخترعمویم برای تفریح به سمت خوانسار می‌رفتیم. همه مسافران اتوبوس زن بودیم و سه بچه هم همراهمان بود. مسیر روستایمان به خوانسار را بلد بودم. اما در راه راننده تغییر مسیر داد و از جاده دیگری رفت.

به او اعتراض کردم و گفتم از راه همیشگی برو. اما گفت که آن‌جا پلیس راه دارد و جریمه می‌کند. از این جاده آمد که پلیس راه ندارد. حتی می‌خواستم از ماشین پیاده شوم. ولی بقیه مسافران گفتند فرقی ندارد، پیاده نشو. ما همگی از روستای داران سوار این مینی‌بوس شدیم. راننده سرعتش زیاد بود. فکر می‌کنم برای همین تغییر مسیر داد. اتفاقا آن روز اصلا به دلم نبود که به خوانسار بروم.

دخترعمویم اصرار کرد و من هم رفتم. ولی چنین اتفاقی پیش آمد. همه چیز در چند ثانیه رخ داد. حتی فرصت نشد که متوجه شویم چه اتفاقی افتاده است. فقط یادم می‌آید که مینی‌بوس به سمت حاشیه جاده منحرف شد. کسی فریاد کشید و دیگر چیزی یادم نمی‌آید، تا این‌که در بیمارستان به هوش آمدم.»


٧ نفر در آتش بنزین قاچاق سوختند
قاچاق سوخت باز هم حادثه‌ساز شد. این‌بار شعله‌های آتش سرنشینان یک اتوبوس مسافربری را قربانی کرد. در این حادثه که صبح سه‌شنبه در جاده ایرانشهر به بم رخ داد، هفت نفر به طرز فجیعی جانشان را از دست دادند؛ هفت کشته‌ای که به‌جز راننده اتوبوس شدت سوختگی مانع از شناسایی هویت آنها شد. اتوبوس حادثه‌دیده متعلق به تعاونی ١٥ ترمینال مسافربری ایرانشهر است.

دلیل حادثه سرعت بیش از حد پژو پرشیایی بود که از شهر بم در استان کرمان همراه با چندین گالون بنزین قاچاق به طرف مرزهای شرقی می‌رفت. در این حادثه همه سرنشینان اتوبوس و پژو در آتش سوختند. پیکر جانباختگان این حادثه برای شناسایی به پزشکی قانونی ایرانشهر منتقل شده است.


حوالی ساعت ٩ صبح سه‌شنبه پژو پرشیایی با سرعتی سرسام‌آور به طرف ایرانشهر در حرکت بود که پس از انحراف به چپ با اتوبوس مسافربری برخورد کرد.

اتوبوسی با پنج سرنشین به مقصد شیراز. حادثه در ٣٣ کیلومتری جاده ایرانشهر به بزمان رخ داد. وجود چندین گالون بنزین قاچاق در پژو کافی بود تا به محض برخورد انفجار بزرگی رخ دهد و هر دو وسیله نقلیه آتش بگیرند. بلافاصله وقوع این حادثه به نیروهای اورژانس و آتش‌نشانی اعلام شد، اما شدت حادثه به‌حدی بود که دو سرنشین پژو و پنج سرنشین اتوبوس در دم جان باختند.

با این‌حال نیروهای آتش‌نشانی سعی کردند با خاموش کردن آتش راه دسترسی به اجساد محبوس‌شده را هموار کنند. محمودرضا ناصح، مدیر اورژانس پیش‌بیمارستانی ایرانشهر در این‌باره گفت: «پس از اطلاع مرکز فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر سه دستگاه آمبولانس و اورژانس هوایی این دانشگاه به محل حادثه اعزام شدند که متاسفانه به علت شدت برخورد و آتش گرفتن هر دو خودرو، دو نفر از سرنشینان پژو پارس و چهار نفر از سرنشینان اتوبوس در دم جانشان را از دست دادند.»


در همین رابطه مسئولان هلال‌احمر ایرانشهر  جزییات بیشتری از این حادثه بازگو کردند. به گفته کردی، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایرانشهر نیروهای هلال‌احمر ساعت ١٠:١٠ در جریان وقوع این حادثه قرار گرفتند و بلافاصله چند تیم امدادی با تجهیزات کامل به محل حادثه اعزام شد:  «وقتی به ما اطلاع دادند که کار از کار گذشته بود. البته بقایای به جا مانده از اتوبوس و پژو نشان می‌دهد که با حضور همزمان نیروهای ما هم در محل حادثه چندان کاری از پیش نمی‌رفت.

شدت آتش‌سوزی به‌حدی بود که امکان دسترسی و امدادرسانی وجود نداشت. ضمن آن‌که بر اثر انفجار رخ داده در همان لحظه نخست همه این هفت نفر کشته شدند. اما آتش هم باعث شد تا اجساد کاملا متلاشی شود.»

به گفته محمدرضا کرد صحنه برخورد و توضیحات ماموران راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد که علت حادثه انحراف به چپ و سرعت غیرمجاز پژو حامل سوخت قاچاق بوده که از بم به سمت ایرانشهر درحال حرکت بوده است.

او همچنین درباره خارج کردن اجساد و تحویل آنها به مقامات قضائی گفت: «اجساد کاملا سوخته و متلاشی شده بودند، به جز راننده که از طریق تعاونی مسافربری شناسایی شد هیچ‌کدام از سرنشینان اتوبوس و پژو هویتشان مشخص نیست و برای تعیین تکلیف تحویل پزشکی قانونی شدند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha