تحقیقات جدید نشان می دهند که ارتباط برقرار کردن با حیوانات خانگی بر سطح کورتیزول افراد تاثیر می گذارد.

نگهداری از حیوانات خانگی موجب بهبود سلامت روانی می شود

سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان می دهند که ارتباط برقرار کردن با حیوانات خانگی بر سطح کورتیزول افراد تاثیر می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، صاحبان حیوانات مدت هاست که احساس می کنند که گذراندن وقت با حیوانات مورد علاقه شان باعث کاهش استرس و بهبود خلق و خویشان می شود.

حیوانات خانگی باید بخشی از برنامه های مراقبت از بیماران باشد چرا که نگهداری از حیوانات خانگی سهم ارزشمندی در سلامت روانی و رفاه مردم دارد.

اخیرا در تحقیقی دانشمندان ۲۴۹ دانشجوی دانشگاه را بررسی کردند و نمونه هایی از بزاق شرکت کنندگان را نیز جمع آوری کردند و سطوح کورتیزول آنها را اندازه گیری کردند. کورتیزول هورمونی است که بدن در پاسخ به استرس آن را ترشح می کند.

به طور کلی، تجزیه و تحلیل ها نشان داد شرکت کنندگانی که با حیوانات ارتباط برقرار می کردند، بعد از مداخله سطح کورتیزول را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. این درحالی بود که اثرات ناشی از وجود سطح کورتیزول اولیه شرکت کنندگان در شروع مطالعه بسیار زیاد یا بسیار پایین بود.

در شرکت کنندگان این مطالعه که با حیوانات تعامل داشتند کورتیزول، یک هورمون استرس مهم، کاهش چشمگیری داشت. آنها از برقراری ارتباط با حیوانات لذت می برند و این امربه آنها کمک می کرد تا احساسات مثبت بیشتری داشته باشند.

طی این تحقیق دانشمندان می خواستند متوجه بشوند که آیا این تماس و برقراری ارتباط با حیوانات موجب کاهش استرس شرکت کنندگان می شود یا خیر؟ این امر بسیار هیجان انگیز است، زیرا کاهش هورمون استرس در طول زمان برای سلامت جسمی و روانی افراد بسیار قابل اهمیت است.

در این مطالعه تنها ۱۰ دقیقه ارتباط با حیوانات نتایج قابل توجهی را در پی داشت.

در این زمینه این آزمایش اولین مطالعه بود و نشانگر کاهش میزان کورتیزول، هورمون استرس، در یک محیط زندگی واقعی و نه یک آزمایشگاه بود.

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha