یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 276109

سیل نوروز امسال در استان لرستان خرابی‌های زیادی به بار آورد و جان ٥ نفر را در مناطق سیل زده این استان گرفت. اگرچه اکنون خطر سیلاب با کاهش بارش‌ها کمتر از قبل شده اما رودخانه‌های استان لرستان همچنان آبستن خطرات دیگری هستند.

غرق در ناآگاهی

سلامت نیوز:سیل نوروز امسال در استان لرستان خرابی‌های زیادی به بار آورد و جان ٥ نفر را در مناطق سیل زده این استان گرفت. اگرچه اکنون خطر سیلاب با کاهش بارش‌ها کمتر از قبل شده اما رودخانه‌های استان لرستان همچنان آبستن خطرات دیگری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،گواه این ادعا عملیات‌های پرشماری است که پس از پایان ماجرای سیل نوروز، به دلیل طغیان آب رودخانه‌ها و افزایش خطر غرق‌شدن افراد در رودخانه‌های خروشان شهرهای الشتر، دورود، خرم‌آباد، ازنا و... انجام شده است. بر اساس آمار، تا ٢٠ خرداد ٩٨، ١٢ نفر در رودخانه‌های استان لرستان جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

اعضای تیم‌های سیلاب استان لرستان اما با شروع فصل گرما و فرا رسیدن تعطیلات تابستان، به دل آب‌های خروشان و رودخانه‌های پرآب این استان می‌زنند تا اندکی از بار غم و اندوه بازماندگان حادثه را بکاهند. در این گزارش با «فریدون دیرکوند» و «رضا مهرشاد» از اعضای تیم‌های سیلاب استان لرستان درباره عملیات‌های اخیرشان و وضعیت رودخانه‌های پرخطر این استان گفت‌وگو کردیم.

گردشگران بیشتر در معرض حادثه‌اند

سیل لرستان علاوه بر خسارت‌های جبران‌ناپذیر مالی و جانی که در برخی روستاهای این استان بر جای گذاشت با تغییر بستر رودخانه‌ها، زمینه‌های افزایش قربانیان غرق شدگی در رودخانه‌ها را هم بیشتر کرد.

«فریدون دیرکوند» که مسئولیت تیم سیلاب شهرستان دورود و استان لرستان را برعهده دارد، درباره وضعیت رودخانه‌های این استان و خطراتی که جان افراد ناآگاه را تهدید می‌کند، می‌گوید: «با گرم شدن هوا همیشه تعداد حوادثی مانند غرق شدن افراد در رودخانه‌های لرستان بیشتر می‌شود. امسال اما تعداد این حوادث نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

یکی از دلایل اصلی آن تغییر بستر رودخانه‌ها پس از سیل است. گردشگران و حتی افراد محلی تصور می‌کنند رودخانه‌ای که همیشه برای شنا به دل آن می‌زدند همان رودخانه سال‌های قبل است. در حالی که سیل بستر رودخانه‌ها را تغییر داده و در برخی نقاط موانع جدید ایجاد کرده است. از طرفی حجم آب رودخانه‌ها هم بیشتر شده که همین موضوع در کنار ناآگاهی گردشگران به وضعیت فعلی، باعث افزایش حوادث غرق شدگی افراد در رودخانه‌ها شده است.»

در پی تغییرات بستر رودخانه‌ها و افزایش حجم آب پس از سیل نوروز امسال، تنها در شهرستان دورود ٣ مورد غرق شدگی در آب رودخانه گزارش شده که اعضای تیم سیلاب این شهرستان با کمک دیگر نیروهای امدادی، عملیات پیدا کردن اجساد را با موفقیت پشت سر گذاشتند.

دیرکوند از دیگر دلایل اصلی غرق شدن افراد در رودخانه‌های لرستان می‌گوید: «بیشترین حادثه غرق شدگی در رودخانه را گردشگران، ماهیگیران و افرادی که برای گرفتن عکس سلفی در مناطقی مانند آبشار بیشه خودشان را به خطر می‌اندازند، رقم زده‌اند.

به‌عنوان مثال در یکی از عملیات‌های اخیر که در بیرانشهر خرم‌آباد انجام دادیم، ٣ نفر برای ماهیگیری وارد رودخانه شدند اما قایق ناایمن و غیر‌اصولی که به همراه داشتند در اثر شدت آب واژگون شد. در آن حادثه یک نفر از آنها جانش را از دست داد که این مورد هم یکی از دلایل ناآگاهی مردم به وضعیت فعلی رودخانه‌هاست.»

عملیات در رودخانه خشمگین تیره

دیرکوند که همراه با دیگر اعضای تیم سیلاب دورود در عملیات‌های دیگر شهرهای لرستان از کوهدشت و بیرانشهر تا ازنا، خرم‌آباد و... حضور داشته و کوله‌بارش از تجربه عملیات‌های متعدد پر است، ماجرای عملیات پیدا کردن جسد یک تبعه افغان در رودخانه تیره را برای‌مان تعریف می‌کند:

«رودخانه‌های تیره و ماربره در شهرستان دورود این روزها یکی از مناطق پرخطر استان است. در یکی از آخرین عملیات‌ها پس از سیل نوروز، خبر رسید یک تبعه افغان در رودخانه تیره در فاصله میان روستاهای خسروآباد و کول‌آباد غرق شده است.

من و ٤ نفر دیگر از تیم سیلاب دورود بلافاصله به محل حادثه اعزام شدیم. ماجرا از این قرار بود که ٣ تبعه افغان برای شنا وارد رودخانه تیره شدند و پس از چند دقیقه شنا، حادثه گریبان یک نفرشان را گرفت. با شروع عملیات در ساعت ١٤ و ٣٠ دقیقه، ابتدا موانعی مانند سنگ، چوب و... که می‌تواند جسد غریق را در آب نگه دارد، به دقت شناسایی و بررسی کردیم. دو غواص وارد آب شدند و دو نفر دیگر نیز نقش پشتیبان و حامی غواص‌ها را ایفا کردند.

در چنین رودخانه‌ای که عرض زیادی دارد و جریان آب نیز بسیار شدید است، جست‌وجوی جسد باید به‌صورت زیگزاگی و رفت و برگشت انجام شود تا تمام گستره مورد نظر تیم سیلاب زیر پوشش قرار بگیرد.

اگرچه پوشش منطقه کار بسیار زمان بری بود و جریان چرخشی و گردابی آب رودخانه نیز کارمان را برای پیدا کردن جسد غریق دشوار می‌کرد، اما همه تلاش‌مان را به کار بستیم تا کمی از بار غم و اندوه پدر فردی که در آب غرق شده بود کاسته شود. او جز پسرش کسی را در ایران نداشت و حالا رودخانه خروشان تیره جوانش را از او گرفته بود. پس از حدود ٢ ساعت جست‌وجو، جنازه جوان افغان ١٢‌متر پایین‌تر از محل حادثه، در عمق ٦ متری رودخانه پیدا شد.»

تجهیزات مورد نیاز اعضای تیم سیلاب

اعضای تیم سیلاب برای انجام یک عملیات موفق نیاز به لوازم و تجهیزات کافی و مناسب دارند. تجهیزات انفرادی چون وت سوت، کلاه ایمنی، جلیقه نجات، دستکش، چکمه، کیسه پرتاب و... اما در عملیات هایی که در آب های خروشان انجام شده و اعضای تیم سیلاب نیاز به ایجاد کارگاه دارند، به جز قایق جیمنی که می تواند درصد موفقیت عملیات را بیشتر کند، تجهیزات و ابزار فنی کوهستان شامل طناب و حلقه طناب نیز به کار نجاتگران می آید.

گاهی در یک عملیات جست‌وجو در رودخانه، اعضای تیم سیلاب نیاز به لوازم غواصی چون تانک هوا، رگلاتور، کنسول، فین غواصی، ماسک و... پیدا می کنند که باید همراه تیم سیلاب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha