یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 276121

یک باور عمومی به ما می گوید مصرف نوشیدنی همراه غذا برای سلامت مضر است ولی این توصیه چقدر مبتنی بر واقعیت است.

نوشیدنی همراه غذا خوب است یا بد

سلامت نیوز: یک باور عمومی به ما می گوید مصرف نوشیدنی همراه غذا برای سلامت مضر است ولی این توصیه چقدر مبتنی بر واقعیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، برخی ادعاد می کنند که آب و نوشیدنی همراه با وعده های غذایی برای هضم شما بد است دیگران می گویند که این کار می تواند سمومی را که میتوانند باعث مسائل بهداشتی مختلف شوند را جمع آوری کنید.

طبیعی است که شما ممکن است تعجب کنید یک لیوان آب ساده چطور ممکن است اثرات منفی داشته باشد، به نظرتان این ادعا واقعیت دارد یا فقط یک باور غلط است؟

اصول هضم سالم

برای درک این که چرا تصور می شود آب هضم را مختل می کند باید فرایند صحیح گوارش را درک کنید.

به محض این که شروع به جویدن غذا می کنید، فرایند هضم از دهان شما شروع می شود. جویدن به غدد بزاقی شما برای تولید بزاق پیام میفرستد. بزاق حاوی آنزیم هایی است که به تجزیه مواد غذایی کمک می کنند.

هنگامی که غذا به معده میرسد با اسید معده مخلوط شده و فرایند تجزیه جلوتر رفته و در نهایت مایعی غلیظ به نام سوپ معده تولید می شود.

سوپ معده در روده کوچک با آنزیم های هضم کننده که از پانکراس و کیسه صفرا ترشح می شود ترکیب می گردد که باعث پیشرفته تر شدن فرایند تجزیه مواد غذایی می شود و مواد مغذی را آماده جذب در انتقال خون می کند.

اغلب مواد مغذی در هنگام عبور از روده کوچک جذب می شوند. تنها بخش کوچکی از آن ها هنگام رسیدن به روده بزرگ جذب نشده باقی مانده اند.

مواد مغذی به محض ورود به جریان خون به مناطق مختلف بدن منتقل می شوند. با دفع مواد باقی مانده فرایند هضم پایان میابد.

بسته به چیزی که خورده اسد فرایند هضم بین 24 تا 72 ساعت طول می کشد.

در ادامه مقاله سه ادعای متداول در مورد مضرف آب و نوشیدنی به همراه غذا را بررسی می کنیم

نوشیدنی اسیدی و الکل اثر منفی بر بزاق می گذارد

برخی افراد معتقدندکه مصرف نوشیدنی های اسیدی یا الکلی با وعده غذایی باعث خشک شدن بزاق و در نتیجه مختل شدن فرایند هضم می شود.

الکل باعث کاهش 10 تا 15 درصدی بزاق به نسبت هر واحد الکل می شود از سویی دیگر نوشیدنی های اسیدی ترشح بزاق را افزایش می دهند.

ولی در نهایت هیچگونه شواهد علمی در این دو مورد و اثر منفی بر هضم یا جذب مواد مغذی وجود ندارد


فواید و مضرات مصرف نوشیدنی با غذا

بسیاری ادعا می کنند که آب آشامیدنی با وعده های غذایی، اسید معده و آنزیم های گوارشی را رقیق می کند و باعث می شود که بدن شما نتواند به درستی غذا را هشم کنید. با این حال این ادعا مستلزم آن است که سیستم گوارشی شما قادر به ترشح مقدار کافی اسید و آنزیم برا ی انطباق با آنچه خورده اید نباشد که این ادعا صحیح نیست.

مایعات و سرعت هضم

شویم استدلال معروفی که علیه نوشیدن مایعات با وعده غذایی است بیان می کند که مایعات باعث افزایش سرعت انتقال غذای جامد از معده میشود.

زمان تماس غذا با اسید معده و آنزیم های گوارشی کاهش میابد و هضم مختل می شود.

با این وجود هیچ تحقیق علمی از این ادعا پشتیبانی نمی کند.

مطالعه ای که روی تخلیه معده نظارت داشت نشان داد که اگرچه مایعات سریع تر از جامدات از طرق سیستم گارش عبور می کند ولی تاثیری بر میزان هضم مواد جامد ندارند.


مایعات همراه غذا می تواند هضم را بهبود دهد

مایعات به تجزیه تکه های بزرگ غذا کمک کرده و کمک می کند که راحت تر از مری عبور کرده به معده برسند. همچنین به انتقال روانتر مواد غذایی کمک کرده و از نفخ پیشگیری می کنند . ( البته به جز نوشیدنی های گازدار که خودشان عامل نفخ هستند)

علاوه بر این آب می تواند به عملکرد بهتر آنزیم های گوارشی و اسید معده در طول هضم کمک کند.


آب می تواند اشتها و مصرف کالری را کاهش دهد

نوشیدن آب به همراه وعده های غذایی می تواند به شماکمک کند تا سریعتر سیگنال سیری را دریافت کرده و دست از غذا خوردن بکشید. این کار می تواند از پرخوری جلوگیری کرده و حتی به کاهش وزن شما کمک کند.

به علاوه مطالعه ای 12 هفته ای نشان داد شرکت کنندگانی که قبل از هر غذا 500 میلی لیتر آب مینوشیدند 2 کیلو بیشتر از دیگران وزن کم کردند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که آب آشامیدنی می تواند میزان متابولیسم شما را به حدود 24 کالری در ازای هر 500 میلی لیتر که مصرف میکنید افزایش دهد.

جالب توجه است زمانی که آب هم دما با بدن مصرف میکنید تعداد کالریهای سوزانده کاهش میابد. این ممکن است به این دلیل باشد که بدن شما انرژی بیشتری برای گرم کردن آب سرد تا دمای بدن استفاده می کند.

با این حال اثرات آب بر متابولیسم حتی در بهترین حالت جزئی بوده و برای همه قابل استفاده نیست.

البته به یاد داشته باشید این مزیت فقط در مورد مصرف آب به همراه غذا است و نوشیدنی های شیرین همراه غذا باعث مصرف 13 تا 15 درصد کالری بیشتر خواهند شد.


چه کسانی نباید نوشیدنی همراه غذا بخورند

برای اکثر افراد نوشیدن مایعات به همراه غذا اثری منفی بر هضمشان نمی گذارد. ولی اگر بیماری رفلاکس معده و ترش کردن دارید این کار می تواند مشکل شما را بدتر کند.

مصرف نوشیدنی به همراه غذا باعث افزایش حجم مایعات معده و فشار بیشتر و رفلاکس شود.

در غیر این صورت شواهدی وجود ندارد که باید از نوشیدنی همراه با غا اجتناب کنید. برعکس مصرف نوشیدنی درست قبل از غذا با به همراه غذا به بهبود هضم و هیدراتاسیون مطلوب و احساس سیری سریعتر کمک می کند. فقط به یاد داشته باشید که آب بهترین انتخاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha