بافت تاریخی میبد در یزد به‌عنوان نخستین بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور شناخته می‌شود و حالا در محله قلعه فیروزآباد، جنگ ساختگی برای انتقال آب یک چاه به زمین‌های کشاورزی و جمع‌آوری آب در گردش درون خانه‌های خشتی و تاریخی برای رساندن به زمین‌های زراعی به تخریب بخش‌هایی از این بافت ثبت ملی شده کشور منجر شد.

جنگ ساختگی آب در بافت تاریخی میبد

سلامت نیوز:بافت تاریخی میبد در یزد به‌عنوان نخستین بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور شناخته می‌شود و حالا در محله قلعه فیروزآباد، جنگ ساختگی برای انتقال آب یک چاه به زمین‌های کشاورزی و جمع‌آوری آب در گردش درون خانه‌های خشتی و تاریخی برای رساندن به زمین‌های زراعی به تخریب بخش‌هایی از این بافت ثبت ملی شده کشور منجر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،روز شنبه هیأت امنای چاه کشاورزی شهر میبد اقدام به حفاری دوباره در بافت تاریخی محله قلعه فیروزآباد این شهر کردند تا با لوله‌گذاری آب چاه و خانه‌ها را جمع‌آوری و به زمین‌های کشاورزی برسانند.


براساس اطلاعات رسیده  آنها 80متر در داخل بافت تاریخی را به عمق 5متر حفاری کردند که در این عملیات بقایای یک سازه تاریخی در عمق زمین کشف و بلافاصله اداره کل میراث‌فرهنگی استان یزد به میبد اعزام شد و دستور توقف عملیات را برای چندمین بار از دادستان میبد گرفت.


سال 57 که قنات تاریخی میبد با عمر 300سال کم‌آب شد، کنار قنات یک چاه حفر کردند تا آب کشاورزی شهر از این چاه تامین شود. آب قنات و آب چاه در تمام شهر میبد در حال گردش بود. حوض‌ها، باغ‌ها و باغچه‌های درون خانه‌ها را در مسیر خود آبیاری می‌کرد تا به زمین‌های کشاورزی بیرون از شهر برسد.


حالا برخی در میبد بدون موافقت و داشتن مجوز سازمان میراث‌فرهنگی خودسرانه اقدام به کسب مجوز از فرمانداری و جهاد و کشاورزی میبد کرده‌اند تا آب چاه و خانه‌ها را در لوله بریزند و زمین‌های کشاورزی را غرق در آب به شیوه غرقابی کنند.پوشیده نیست که شیوه غرقابی در کشاورزی به هدر رفتن 70درصد از آب جمع‌آوری شده برای سیراب کردن زمین‌های زراعی منجر می‌شود.

با این حال هیأت امنای چاه قدیم میبد عزم خود را جزم کرده‌اند تا بدون توجه به ضوابط بافت تاریخی و نیاز بخش زیادی از بناهای تاریخی میبد به آب جاری در مسیر خانه‌ها برای ماندگاری بناها و با وجود مخالفت سازمان میراث‌فرهنگی برای تخریب بافت تاریخی میبد به بهانه لوله‌گذاری بر‌ای انتقال آب به زمین‌های کشاورزی، کار را یکسره کرده و آب جاری در شهر و خانه‌ها را در لوله کنند و به زمین‌های کشاورزی برسانند.


سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد اما به همشهری گفته است که با حکم دادستان میبد و با کشف سازه‌های معماری زیر سطح زمین در محل حفاری‌ها حکم توقف پروژه لوله‌گذاری برای انتقال آب را صادر کرد.


فاطمی با اعلام اینکه بافت تاریخی میبد از بافت‌های ارزشمند کشور و نخستین بافت تاریخی ایران است که به ثبت ملی رسیده، گفت: برخی تصمیم گرفتند آب قنات و چاه را از داخل خانه‌ها جمع کنند و از طریق لوله به زمین‌های کشاورزی انتقال دهند و متأسفانه شورای حفاری متشکل از فرمانداری و سایر دستگاه‌ها مجوز این کار را صادر کردند.


مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد اعلام کرد: برداشت ما این بود که برخی تصمیم به تخریب سازه‌ها و بناهای تاریخی دارند و به همین دلیل همان زمان با شروع دوباره حفاری‌های 2 شب قبل، نیروهای یگان حفاظت با ورود به میبد عملیات را متوقف کردند و البته درگیری کوچکی نیز پیش آمد و یکی از افرادی که اقدام به فعالیت خلاف ضوابط میراث فرهنگی در بافت تاریخی میبد برای لوله‌گذاری کرده بود برای مدتی بازداشت شد.


فاطمی افزود: به‌دلیل بیرون آمدن یک سازه تاریخی در حفاری‌های جدید این افراد در بافت تاریخی میبد صبح دیروز درخواستی به دادستان میبد برای متوقف شدن عملیات حفاری ارائه شد و ایشان نیز حکم به توقف کار دادند تا فعالیت کاوش باستان‌شناسی برای مشخص شدن ارزش سازه‌های بیرون آمده آغاز شود.


مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی کماکان مخالف ایجاد کانال انتقال آب در بافت تاریخی میبد است چون معتقدیم آب باید در داخل خانه‌ها جریان داشته باشد تا خسارتی به بناهای تاریخی وارد نشود.


فاطمی با اعلام این موضوع که حفاری‌های چند روز گذشته در بافت تاریخی میبد به تخریب بخش‌هایی از سازه‌های خشتی این بافت منجر شد، افزود: هرگونه تصمیم‌گیری در بافت‌های تاریخی و بافت تاریخی میبد باید با نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شود.


او گفت: متأسفانه برخی در شهر میبد اصرار بر ادامه کار خود دارند و سازمان میراث فرهنگی نیز تأکید کرده است که این رفتار خلاف قانون است و هر اقدامی در بافت‌های تاریخی ثبت ملی شده باید با استعلام از سازمان میراث‌فرهنگی انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد تأکید کرد: بخش عمده‌ای از مردم میبد نیز با نظر سازمان میراث فرهنگی موافق بوده و با اجرای طرح جمع‌آوری آب از سطح خانه‌های تاریخی و انتقال آن به زمین‌های کشاورزی مخالف هستند که امیدواریم نظر دستگاه قضایی نیز خواست مردم را تامین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha