تهران- ایرنا- معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف مجاز نمک روزانه پنج گرم است، در حالیکه ایرانی ها ۱۲ گرم در روز نمک استفاده می کنند.

ایرانی ها روزانه ۱۲ گرم نمک مصرف می کنند

سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف مجاز نمک روزانه پنج گرم است، در حالیکه ایرانی ها ۱۲ گرم در روز نمک استفاده می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا،علیرضا رئیسی روز دوشنبه  افزود: مصرف ۱۲ گرم نمک، شانس فشارخون و بیماری های قلبی و عروقی را ۳ برابر می کند و عوارض جبران پذیری برای بدن دارد.

وی با اظهار تاسف از اینکه نمک دریا خطرات زیادی برای سلامت افراد دارد، اظهار داشت: نمک دریا پر از املاح و تصفیه نشده است و افراد سودجویی که مصرف این نمک را توصیه می کنند، اظهارات آنان غیر علمی بوده و پایه و اساس پزشکی ندارد.

رئیسی ادامه داد: همچنین برخی افراد مصرف نمک را با انتساب به احادیث به عنوان دارو تجویز می کنند در حالیکه اینگونه سخنان توهین به شعور مردم و علم پزشکی است و با رواج این اظهارات در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری ها دچار مشکل می شویم.

 یکی از پر نمک ترین غذاها در رژیم غذایی، غذاهایی بر پایه غلات هستند که می تواند شامل نان، شیرینی ها و کیک های پخته شده، پیتزاهای آماده، پاستا، سوپ های کنسروی و غذاهای منجمد باشد.

غذاهای بر پایه غلات، حدود ۸۷ درصد از مصرف سدیم را شامل می شوند و استفاده از این غذاها، حدود ۲۸ درصد از نمک در رژیم غذایی را به خود اختصاص می دهد و بخش دیگری از نمک در رژیم غذایی نیز از طریق سبزی ها تامین می شود که حدود ۱۲ درصد از سدیم دریافتی در روز را تشکیل می دهد.

کنسرو سبزیجات، کنسروهای سوپ بر پایه سبزیجات و سس های بر پایه سبزیجات هم می توانند منابعی از سدیم باشند زیرا به عنوان نگهدارنده و طعم دهنده، حاوی نمک اضافی هستند و سبزیجات تازه یا سبزیجات پخته شده بدون عامل افزوده به طور طبیعی سدیم بسیار اندکی دارند.

سدیم زیادی در رژیم غذایی در بیشتر موارد منجر به افزایش احتمال فشار خون بالا می شود و یکی از عملکردهای سدیم در بدن، تعدیل مایعات است. سدیم، مایعات را در فضای خارج سلولی به خود جذب می کند به آن معنا که سدیم اضافی می تواند حجم زیادی از آب در رگ های خونی را به خود جذب کند و این اتفاق می تواند موجب افزایش فشار خون شود.

مروری که در سال ۲۰۱۵ روی ۱۴ مطالعه انجام شد نتیجه گرفت هر یک گرم کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، منجر به کاهش فشار خون سیستولیک می شود؛ محققان استنباط کرده اند که کاهش مصرف نمک می تواند فشار خون را در مبتلایان به فشار خون بالا به خوبی کاهش دهد. تاثیری که سدیم روی فشار خون دارد می تواند در افراد متفاوت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha