سلامت نیوز : عضو انجمن روانپزشكان ایران گفت: خانواده‌ها فرصت درمان معتادشان را با برخوردهای ناگهانی نگیرند و اطلاعات خود را درباره اعتیاد بالا ببرند.

علی فرهودیان در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: اولین قدم برای اینكه خانواده بتواند برخورد مناسبی با معتاد خود داشته باشد این است كه ماهیت این بیماری را خوب درك كند كه اعتیاد یك بیماری است هر چند به خاطر تقصیرات فردی ایجاد شده است و این تقصیرات چیزی از ماهیت بیماری‌بودن آن كم نمی‌كند.

وی افزود: وقتی خانواده این موضوع را بپذیرد كه اعتیاد بیماری است و صرفاً جرم و مسئله اخلاقی نیست آن وقت تحملش نسبت به علائم بیمارگونه فرد و همچنین نحوه ایجاد ارتباطش بهبود می‌یابد و به جای اینكه در مقابل معتاد موضع بگیرد و مقابله كند مثل یك بیمار كه به بیماری‌های دیگر مبتلا شده است با او برخورد می‌كند و به این ترتیب می‌تواند اعتماد معتاد را جلب كند.

فرهودیان تصریح كرد: وقتی خانواده این موضوع را پذیرفت باید بداند اعتیاد یك بیماری بسیار ترساننده است و خانواده وقتی از اعتیاد یكی از عزیزانش اطلاع می‌یابد هراسان می‌شود لذا در قدم بعد لازم می‌داند آرامش خود را حفظ كند و به جای یك برخورد ناگهانی و حمله‌ای اطلاعات خود را در مورد بیماری اعتیاد بالا ببرد.

وی اضافه كرد: خانواده نباید اشتباهی كند كه معتاد را از خودش براند و فرصت شروع درمان را از فرد بگیرد. برای اینكه خانواده بداند چگونه باید با معتاد صحبت كند باید به یكی از پزشكان روانپزشكان، روانشناسان و مددكاران مراجعه كند و درباره علائم بیماری معتاد صحبت كند و بفهمد كه فرد چه چیزی را به چه مدتی مصرف كند و اصلاً دارای علائم اعتیاد هست یا نه.

این متخصص روانپزشكی خاطر نشان كرد: وقتی خانواده به این مرحله رسید می‌تواند از روش‌های اختصاصی به نام راغب‌سازی بیماران معتاد به درمان استفاده كند كه در حال حاضر در سطح تهران كارگاه‌های بزرگی در این زمینه برگزار می‌شود و خانواده‌ها آموزش می‌بینند كه چطور فرد معتاد را به درمان ترغیب كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha