از سالیان دور دمنوش های مختلف در بین خانواده های ایرانی جای داشته، و هر کدام یک خاصیت درمانی داشت. اما امروزه شاهد هستیم که همان دمنوش های مادربزرگ ها درانواع مختلف و در بسته بندی های کیسه ای در بازار موجود است و طرفداران بسیاری هم دارد.

دمنوش‌هایی که لاغر نمی کند

سلامت نیوز: از سالیان دور دمنوش های مختلف در بین خانواده های ایرانی جای داشته، و هر کدام یک خاصیت درمانی داشت. اما امروزه شاهد هستیم که همان دمنوش های مادربزرگ ها درانواع مختلف و در بسته بندی های کیسه ای در بازار موجود است و طرفداران بسیاری هم دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دراین میان نیز مدتی است شاهد تبلیغ دمنوش‌های گیاهی برای کاهش وزن هستیم ؛محصولی که این روزها طرفداران بسیاری داشته واغلب افراد برای لاغر شدن از آن استفاده می‌کنند .

دکتر محسن مداح، متخصص تغذیه ورژیم درمانی در این خصوص گفت: صدها سال است که بشر با چای آشنا است.چای حاوی موادی است که به آنتی اکسیدان معروف بوده ،برای سلامت  بدن مفید است وازابتلا به بسیاری ازبیماریهای قلبی عروقی وبدخیمی‌ها پیشگیری می‌کند.

لیکن تأثیر آن در کاهش وزن باور نادرستی است.این مسأله دلایل مختلفی دارد که قابل توجیه است. اولین دلیل آن این است که اگر چای وهر دمنوشی حائز چنین اثری بود تا این زمان قادر بود ریشه چاقی را در دنیا خشک کند ومتاسفانه ما شاهد هستیم  که علی رغم این ادعاها مقوله چاقی واضافه وزن در دنیا رو به گسترش بوده واین مشکل در سطح جهان اپیدمی شده است.


تأثیر دمنوشها موقتی است

وی افزود: از طرفی مصرف چای به طور موقت دمای بدن را بالا می‌برد واین به دلیل وجود کافئینی است که در چای وجود دارد .این تأثیر موقتی است ونمی‌تواند اثری در کاهش وزن بدن افراد داشته باشد.لازم به ذکر است هر عاملی که متابولیسم بدن افراد را افزایش بدهد به همان مقدار که متابولیسم را بالا می‌برد مصرف قند را در بدن افزایش می‌دهد وباعث کاهش انسولین بدن شده وفرد را به سمت گرسنگی می‌برد.

از این رو اگر افراد به دنبال راهی برای افزایش متابولیسم بدن وبه دنبال آن کاهش وزن هستند بهتر است به سراغ انجام حرکات ورزشی بروند زیرا این کار به مراتب بیشتر از نوشیدن چای ودمنوش‌های گیاهی به حذف چربی‌ها کمک می‌کند.مصرف دمنوش‌ها با تأثیری که بر متابولیسم دارند فرد را در وعده های بعدی غذا گرسنه تر کرده و فرد در وعده بعدی غدا حجم غذای بیشتری مصرف خواهد کرد.

 
وقتی متابولیسم بدن افزایش بی رویه داشته باشد

دکتر مداح ضمن اشاره به این مسأله که افزایش سوخت وساز بدن به شکل بی رویه عواقب خطرناکی برای افراد به همراه دارد عنوان کرد: این عمل در فرد ایجاد تب کرده ونباید فراموش کرد که تب در نتیجه افزایش متابولیسم بدن بر اثر ورود میکروبها است وبیماری محسوب می‌شود که اگر ادامه پیدا کند کاهش وزنی به همراه دارد که نه به طور طبیعی بلکه بر اثر ابتلا به بیماری حادث شده است  که قطعا پدیده مطلوبی نیست ومی‌تواند عارضه ایجاد کند.

بنابراین هیچ ماده‌ای با افزایش سوخت وساز بدن قادر به کاهش وزن اصولی با حفظ سلامت عمومی افراد نیست.تبلیغاتی که در این خصوص می‌شود تنها جنبه سودآوری داشته وعملا کارایی ندارند.افرادیکه اذعان می‌کنند با مصرف دمنوش خاصی کاهش وزن پیدا کرده بی آنکه عوارض خاصی را تجربه کنند قطعا در کنار مصرف این محصولات روش‌های دیگری نظیر کم خوری وانجام حرکات ورزشی را انجام می‌دهند ولاغری آنها بر اثر مصرف چای یا دمنوش نیست بلکه این جریان کم خوری ها در مقطعی خاص موجب کاهش وزن در آنها شده است.

اگر افراد به پرخوری‌ها وپیروی از روش‌های نادرست غذایی خود ادامه بدهند ودر کنار آن روزی 10 لیوان دمنوش  مصرف کنند قطعا گرمی از وزن خود را از دست نخواهند داد.


عوارض مصرف دمنوش‌های گیاهی جدی است

وی در ادامه گفت: اثبات شده است که تنها تأثیری که مصرف دمنوش‌هایی نظیر چای سبز دارند بر سلامت قلب وعروق وبدخیمی بوده است واین دمنوش ها اثری بر کاهش وزن ندارند .

مابقی دمنوش‌ها به دلیل مشخص نبودن ترکیبات بکار رفته در آنها توصیه به مصرف نمی‌شوند و ممکن است اثرات و عوارض خطرناکی داشته باشند.

متأسفانه برخی از این نوشیدنی‌ها ومحصولات لاغری حاوی ترکیبات قوی کافئین دارهستند ومنجر به عوارضی نظیر افزایش فشار خون وتپش قلب در افراد می شوند بنابراین توصیه می‌شود از مصرف هرگونه نوشیدنی به این منظور خودداری شود وافراد به دنبال حل مشکل چاقی خود از طریق مصرف محصولات تبلیغاتی نباشند ومتوجه این امر باشند که تنها راه صحیح مقابله با این مساله کم کردن لقمه های اضافی در تغذیه است.

گرایش غیرمنطقی به طب سنتی اشتباه است

این متخصص تغذیه در خصوص عوارض نادیده گرفتن درمانهای مدرن و توقع نامعقول از طب سنتی اظهار داشت: متاسفانه نه تنها در درمان چاقی بلکه در درمان سایر بیماری‌ها افراد گاه تنها متکی به رهنمون‌های طب سنتی می‌شوند و طب مدرن را رها می‌کنند.

توصیه اطبای مدرن این است که افراد مصرف  داروهای مدرن را  ترک نکنند؛ بطور نمونه رها کردن مصرف داروهای کنترل قند وفشار ومدد گرفتن از داروهای گیاهی برای کنترل این بیماریها اقدام نادرستی است که عوارض سختی به دنبال دارد وبهتر است بدانیم  که عمده بیماریها از طریق آموزه های طب مدرن درمان می‌شوند واین گرایشی که به سمت طب سنتی در کشور ما رایج شده است عواقب خطرناکی به همراه دارد .گاه داروهای گیاهی ناشناخته ای که در عطاری‌ها به فروش می‌رسد عوارض ناگواری به همراه دارند که باید نسبت به مصرف این گونه محصولات هشدارهای لازم داده شود.

قوانین علم فیزیک این باور نادرست را نقض میکند

وی در پاسخ به این پرسش که جدای دمنوش‌های گیاهی آیا محصولی وجود دارد که با مصرف آن بتوان چربی‌های اضافی بدن را از بین برد گفت: واقعیت این است که مصرف هیچ ماده‌ای قادر به حذف چربی‌ها از بدن نخواهد بود.

افرادیکه با علم فیزیک آشنا هستند می‌دانند که انرژی که در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود تنها باید صرف انجام کار شود تا از بین برود وبنابراین زمانیکه فرد کمتر از نیاز غذا مصرف می‌کند باقی نیاز را برای انجام فعالیت روزانه از سهم چربی ذخیره در بدن برداشت می‌کند .

حال تصور اینکه فرد بخواهد چربی داخل بدن را با مصرف قرص یا هر دارویی از بین ببرد اصلا امکان پذیر نیست.حتی اگرافراد  بخواهند به زور با افزایش متابولیسم بدن چربی را از بین ببرند سوخت وساز بدن را به صورت نادرست بالا برده ودچار تپش قلب بالا،حرارت بالا وافزایش دمای بدن خواهند شد کاری که قرص های تیروئید انجام می‌دهند  وهیچ فرد عاقلی مایل به مصرف این قرص ها نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha