سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 276324

پولیپ‌ رحم‌ عبارت‌ است‌ از رشد بافتی‌ كوچك‌، شكننده‌، پیاز مانند و دارای‌ ساقه‌ كه‌ بر روی‌ یا سطح‌ داخل‌ گردن‌ رحم‌ ظاهر شده‌ باشد. پولیپ‌ ممكن‌ است‌ یك‌ دانه‌ یا متعدد باشد.

پولیپ واژن, علائم و درمان آن

سلامت نیوز-*دکتر مریم کاشانیان: پولیپ‌ رحم‌ عبارت‌ است‌ از رشد بافتی‌ كوچك‌، شكننده‌، پیاز مانند و دارای‌ ساقه‌ كه‌ بر روی‌ یا سطح‌ داخل‌ گردن‌ رحم‌ ظاهر شده‌ باشد. پولیپ‌ ممكن‌ است‌ یك‌ دانه‌ یا متعدد باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت، نسج و بافت واژن معمولا پولیپ نمی‌سازد زیرا پولیپ از نظر بافت‌شناسی، تعریف خاصی دارد و سلو‌ل‌های به‌خصوصی آن را ایجاد می‌کنند که آن سلول‌ها در واژن وجود ندارند، اما در گردن‌ رحم یافت می‌شوند و ما معمولا پولیپ‌ها را در گردن رحم می‌بینیم که به آنها پولیپ‌های سرویکال یا پولیپ‌های سرویکس گفته می‌شود.


این پولیپ‌ها معمولا به شکل یک بافت قرمز مخملی‌رنگ ظریف از گردن رحم به سمت بیرون و به شکل آویزان دیده می‌شوند. اندازه آنها متفاوت است و می‌تواند از اندازه بسیار کوچک تا اندازه بسیار بزرگ متغیر باشد.

 
علائم پولیپ رحم

پولیپ‌ها معمولا خطر خاصی ایجاد نمی‌کنند و به‌ندرت بدخیم می‌شوند. پولیپ‌ها در بیشتر مواقع علامتی ندارند اما مشکلاتی که گاهی اوقات ایجاد می‌کنند عبارتند از:

    لکه‌بینی بین دوره‌های عادت ماهیانه
    لکه‌بینی بعد از رابطه زناشویی
    خونریزی قطره‌قطره هنگام ادرار کردن

و...  که در این صورت پولیپ‌ها باید برداشته شوند. کار برداشتن پولیپ‌ها زیر نظر متخصص زنان بسیار راحت است و خانم‌ها نباید از انجام این کار بترسند.

* متخصص زنان و زایمان و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha